وقایع 14 بهمن ماه 57
گروه تاریخ و اقتصاد : در روز 14 بهمن ماه، انقلاب از حکومت پیش افتاده بود. خبرگزاری فرانسه خبر داد که مقامات ایران به دولت انگلیس اطلاع داده‌اند قرارداد 500 میلیون لیره خرید اسلحه به‌ویژه تانک‌های چیفتن لغو شده است. از دیگر وقایع آن روز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: - شهردار تهران استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کرد.
- مجلس ۲۲ نماینده خود را مستعفی شناخت.
- شورای نمایندگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران اعلام کرد: مدیریت دانشگاه‌ها پس از انقلاب بررسی می‌شود.
- شاپور بختیار ضمن مصاحبه‌ای با فرستاده ویژه رادیو ملی فرانسه گفت: موجودیت و وحدت کشور بر همه مسائل دیگر از جمله حضرت آیت‌الله خمینی، شاه و قانون اساسی مقدم است. نخست‌وزیر ایران درباره مناسبات آینده‌اش با آیت‌الله خمینی تاکید کرد که قدمی در راه نزدیک شدن به رهبر شیعیان برداشته است.
- تا به حال 35 هزار آمریکایی خاک ایران را ترک کرده‌اند و 10هزار نفر در تهران و سایر شهر‌ها باقی مانده‌اند که تدریجا به کشور خودشان خواهند رفت.
- اولین کتاب در باره بحران ایران با عنوان ایران بر ضدشاه در پاریس منتشر شد. نویسنده این کتاب احمد ناروقی از نویسندگان روزنامه «لوموند» و نوه احمد شاه قاجار بود.
- رسانه‌های گروهی اعلام کردند دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده است و حتی اردشیر زاهدی سفیر او که خود را به آمریکا نزدیک می‌دانست، نپذیرفته‌اند.
- در لیبی ‌بازگشت امام خمینی به ایران ضمن یک راهپیمایی جشن گرفته شد.
- کمیته اعتصابات به کارکنان گمرک بازرگان اعلام کرد که باید هر چه زودتر هزار کامیون مواد غذایی و احتیاجات ضروری مردم را تخلیه کنند.
- روسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفتند.
- خانواده‌های گروهی از همافران دستگیر شده مجددا در کاخ دادگستری تحصن کردند.
- یاسر عرفات طی پیامی که برای امام ارسال داشت، نوشت: نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور متوقف نخواهد شد.
- روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: قراردادهای خرید اسلحه ایران از آمریکا به ارزش 12 میلیارد دلار در مذاکرات اریش فون مابرود، فرستاده نظامی آمریکا با فرماندهان نظامی ایران در تهران لغو شد.
- نمایندگان بانک ملی سوئیس و موسسات بانکی خصوصی این کشور اعلام کردند که در ماه‌های اکتبر و نوامبر از نیمه مهر تا نیمه آذر یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار از تهران به سوئیس فرستاده شد.
- انور سادات با اشاره به اینکه او هیچ آیت‌اللهی در مصر نخواهد داشت، واکنش خشمگینانه خود را نسبت به وقوع انقلاب در ایران ابراز داشت.
- قذافی، رهبر لیبی ‌در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه گفت: تاکنون از رهبران انقلابی ‌ایران درخواست کمکی از او نشده است اما به مجرد رسیدن چنین درخواستی بدون اندکی درنگ هرچه را که در قوه دارد کمک خواهد کرد.
- قطر با موضع‌گیری بی‌طرفانه ورود امام خمینی را یک مساله داخلی خواند.
- الوطن نوشت: فرماندهان نظامی ایران معتقدند که حتی اگر ارتش دچار تفرقه شود باز هم می‌توانند با نیروهای برگزیده خود کنترل اوضاع را درایران به دست بگیرند و این مطلب را به آگاهی شاه در مراکش رسانده‌اند.
روز چهاردهم بهمن اتفاق مهم دیگری هم افتاد؛ در شورای انقلاب بازرگان به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت تعیین شد.
صفحه اول کیهان خبر مهم دیگری هم داشت: «انقلاب ایران به کشورهای عرب سرایت کرد». خبری که عمق و معنای واقعی آن را دنیا بعدها بهتر ‌فهمید.
در خبر آمده بود که با پیروزی انقلاب ایران تعداد بیشتری از جوانان عرب به پوشش سنتی و ملی خود روی آورده‌اند و برای مشورت نزد رهبران دینی می‌روند. حالا اسرائیلی‌ها که تامین‌کننده نفت و خریدار کالا و خدماتشان را از دست داده‌اند نگران گسترش امواج انقلاب ایران هم هستند.
آن روز‌ها پای ثابت صفحات کیهان، اطلاعیه‌های غم‌انگیزی بود که خانواده‌ها به روزنامه‌ها می‌دادند تا کسی خبری از عزیزانشان بدهد. عزیزانی که معلوم نبود به دست شکنجه‌گران پهلوی چطور کشته شده‌اند و حالا در کدام بیابان و گوشه پرت در آغوش سرد خاک خفته‌اند. فرق هم نمی‌کرد زن بوده باشند یا مرد. کودک و جوان یا که سالخورده. حکومت دستش به خون همه‌شان آغشته بود.