۱۳۵۵ - یک قرارداد بزرگ اقتصادی و صنعتی بین ایران و انگلیس به امضا رسید. به موجب این قرارداد، دولت انگلستان در اتومبیل‌سازی، برقی کردن راه‌آهن و ایجاد ناوشکن نفتکش، مونتاژ تراکتور و موتور دیزل در ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد.

۱۳۵۹- نخستین حمله ثبت شده شیمیایی عراق به ۲۳دی ماه ۱۳۵۹ ش باز می‏گردد که نیروهای ایرانی را در پنجاه کیلومتری غرب ایلام، با گلوله شیمیایی، مورد حمله قرار داد. از آن پس، عراق به استفاده از این سلاح ادامه داد. با ادامه این روند، ایران طی نامه‏های متعدد رسمی به دبیر کل سازمان ملل، با اعلام کاربرد سلاح‏های شیمیایی توسط عراق، اعزام گروه کارشناسی برای بررسی موضوع را درخواست کرد. هرچند دبیر کل سازمان ملل این موضوع را به شورای امنیت ارجاع داد و گروه کارشناسی پس از سفر به ایران این حملات را تایید و عراق را محکوم کردند با این حال، شورای امنیت عکس‏العمل مناسب و کافی در برابر این نقض مقررات بین‏المللی نشان نداد. به این ترتیب، راه را بر تکرار این جنایت باز گذاشت. همچنین کارشناسان سازمان ملل از کشورِ به کارگیرنده سلاح‏های شیمیایی نامی نبردند!

۱۸۶۷ - «امیلی گرین بالش» (Emily Greene Balch)، نویسنده‌ آمریکایی در نزدیکی بستون به دنیا آمد. او جامعه‌شناس و اقتصاد‌دان و همچنین رهبر نهضت جهانی صلح زنان در طول جنگ جهانی نخست بود که در اروپا و آمریکا در رشته‌های جامعه‌شناسی و اقتصاد به تحصیل پرداخت. او در سال ۱۹۴۶ به همراه «جین ادامز» به‌خاطر خدمات‌شان برای برقراری صلح، برنده جایزه صلح نوبل شد.

۱۹۱۸ میلادی- پیشنهادهای چهارده‌گانه «توماس وودرو ویلسون» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده پس از پایان جنگ جهانی اول برای برقراری صلح پایدار منتشر شد. این پیشنهادها مقدمه ایجاد سازمان ملل متحد پس از پایان جنگ دوم جهانی شد.

اصول چهارده‌گانه مذکور از این قرار بود: احتراز از عقد پیمان‌های سیاسی محرمانه و منعقد ساختن پیمان‌های علنی صلح، آزادی رفت و آمد در دریاها، برداشتن موانع گمرکی و مقرر داشتن مساوات و آزادی در تجارت، تقلیل تسلیحات، حل عادلانه دعاوی مستعمراتی، تخلیه خاک روسیه، استقلال مجدد بلژیک، تخلیه فرانسه و بازگرداندن آلزاس و لورن به این کشور، تجدید نظر در مرزهای ایتالیا، خودمختاری اقلیت‌های اتریش - مجارستان، تخلیه خاک صربستان و مونته نگرو و رومانی و حل عادلانه اختلافات بالکان، استقلال داخلی ملل تابع عثمانی و بین‌المللی کردن تنگه داردانل، تاسیس مجدد دولت لهستان و تاسیس جامعه ملل.

۱۹۵۹ میلادی- ژنرال «شارل دوگل» رهبر فرانسه آزاد به‌عنوان پنجمین رئیس‌جمهوری فرانسه انتخاب شد. در سال‏های بعد از جنگ جهانی دوم، فرانسه گرفتار بحران‏های سیاسی گوناگونی بود. هیچ حزبی اکثریت مطلق پارلمانی را نداشت تا بتواند دولتی با ثبات را تشکیل دهد. در ادامه این جریان‏ها، زمانی که دولت وقت فرانسه سقوط کرد، ژنرال شارل دوگل، که در زمان جنگ، ریاست دولت آزاد فرانسه را در لندن برعهده داشت طی انتخاباتی که در نوامبر ۱۹۵۸ صورت گرفت به ریاست‌جمهوری آن کشور برگزیده شد. وی طرح قانون اساسی جدیدی تهیه کرد که به موجب آن، رئیس‌جمهوری، قدرتی برابر قوه مقننه داشت، این طرح مورد تایید ملت فرانسه قرار گرفت و به این ترتیب از چنین روزی، جمهوری پنجم فرانسه به رهبری او آغاز به کار کرد.