گاهشمار - ۲۸ خرداد ۹۳

قانون اساسی کتابداری انجمن‌های کتابداران آمریکا ۱۸ ژوئن سال۱۹۴۸ در یک نشست مهم میثاقی را تصویب کرد که به قانون اساسی کتابداری معروف شده و مورد اقتباس سایر کشورها قرار گرفته است. طبق این میثاق، کتابخانه‌های عمومی نسبت به مراجعان تبعیض قائل نشوند، کتاب‌های مشخصی را توقیف و اصطلاحا سانسور نکنند (از ارائه یک یا چند کتاب به مراجعان خودداری کنند و این کتاب‌ها را از قفسه خارج سازند).این میثاق همچنین تاکید دارد که باید خرید کتاب‌های مرجع برای کتابخانه‌های عمومی در اولویت قرار گیرد و مدیران کتابخانه‌های عمومی در خرید کتاب برای قرار دادن در کتابخانه برای مطالعه مراجعان تسلیم نظر مقامات دولتی (سیاست روز) نشوند.

حمله مشروطه‌خواهان به تهران

سردار اسعد برای نجات مشروطیت از دست محمدعلی شاه قاجار ۱۸ژوئن۱۳۰۹ (۲۸ خرداد ۱۲۸۸ خورشیدی) با بیش از هزار سوار بختیاری که یک قبضه توپ پشتیبان این نیرو بود، از اصفهان به سوی تهران حرکت کرد. سواران سردار اسعد در علیشاه عوض (شهریار) به داوطلبان گیلان و مازندران پیوستند و تهران را مورد حمله نظامی قرار دادند. این نیرو با کمک سایر مجاهدان راه مشروطیت و نیز هواداران مسلح مشروطیت در داخل شهر، بعدا واحدهای قزاق را شکست دادند. پس از این شکست بود که محمد علی شاه به ساختمان تابستانی سفارت روسیه پناهنده و از ایران تبعید شد و پسر خردسالش را برجای او نشاندند.

کلاه پهلوی، کلاه شاپو

۲۸ خرداد ۱۳۱۴ برای دومین بار از زمان روی کار آمدن دودمان پهلوی کلاه کارمندان عوض شد. طبق بخشنامه‌ای که در این روز در ایران به ادارات دولتی و سازمان‌های دیگر ابلاغ شد، از آن پس کارمندان دولت و مردانی که به سازمان‌های دولتی مراجعه می‌کردند باید کلاه شاپو (تمام لبه) برسر می‌گذاشتند. قبلا دستور داده شده بود که از کلاه پهلوی (کلاه یک لبه = کلاهی که دارای لبه در قسمت جلو است ــ مشابه کلاه نظامیان فرانسوی) استفاده شود.

ژاندارک در مقابل انگلستان

۱۸ ژوئن سال ۱۴۲۹، فرانسویان به هدایت و به تشویق و تهییج دختر جوانی به نام ژاندارک بر واحدهای نظامی انگلستان به فرماندهی ژنرال سالزبوری که مدت‌ها بود بندر اورلئان فرانسه را در محاصره قرار داده بودند پیروز شدند و انگلیسی‌ها با تحمل پنج هزار تلفات عقب نشینی کردند. براساس زندگی ژاندارک چند فیلم سینمایی ساخته شده‌است.

تصویب اعلامیه حقوق بشر

آخرین خبر قابل توجه در این تاریخ، تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط کمیسیون ویژه سازمان ملل است در سال ۱۹۴۸ میلادی.