اهدای نشان بند جوراب به ناصرالدین شاه

دنیای اقتصاد: ناصرالدین شاه در روز سوم اولین سفر خود به انگلستان در سال ۱۲۵۲ه.ش توانست به دیدار ملکه ویکتوریا برود و در این دیدار ملکه یکی از نشان‌های سلطنتی بریتانیا به نام بند جوراب (Order of the Garter) را به او تقدیم می‌کند. شاه در سفرنامه خود شرح این ماجرا و علل نامگذاری این نشان را چنین نوشته است:

«لرد شامبرلاند که وزیر دربار پادشاهی است نشان ژارتیر مکلل به الماس را که به زانوبند معروف و از نشان‌های بسیار معتبر انگلیس است، برای ما آورد، پادشاه (ملکه) برخاسته، به دست خودشان نشان را به ما زدند و حمایلش را انداختند. جوراب بند بلند را هم دادند. داستان این نشان از قراری است که در ذیل نوشته می‌شود:

مورخین را در باب نشان موسوم به ژارتیر که ادوارد سوم پادشاه انگلستان در هزار و سیصد و چهل و نه عیسوی در قصر ویندزور اختراع نمود و عقیده است یکی اینکه به یادگار فتح کرسی که فیلیپ چهارم پادشاه فرانسه را شکست داد، این نشان را اختراع کرد و دیگر اینکه در یکی از مجالس باله، جوراب بند (کنتس دو سالیسبوری) معشوقه ادوارد افتاده اسباب خنده حضار شده بود، پادشاه از کمال غیرت و علاقه که به او داشت بند جوراب را برداشته، این عبارت را ادا کرد: «مفتضح باد کسی‌که خیال بد بکند. که همین عبارت الحال در تسمیه نشان زانوبند نقش است و گفت همین بند جوراب را به قدری محترم خواهم کرد که همه برای تحصیل آن منت بکشید. این شد که آن را نشان اول دولت قرار داد و سوای پادشاه انگلیس که رئیس اداره این نشان است به شاهزادگان انگلیس و سلاطین خارجه به احدی این نشان داده نمی‌شود و عده حاملین نشان هم از داخله و خارجه زیاده از ۲۶ نفر نباید باشد.»