گفتهها - ۲۲ اسفند ۹۵
نگرش احمد کسروی به فرنگ و فرنگی یکی از وجوه رویارویی او با ادبیات است. انقلاب مشروطه -طبق معمول انقلابها- از جمله نوعی رنسانس فرهنگی پدید آورد که -گذشته از نثر جدید و داستاننویسی مدرن و شعر نو- سبب بازیابی و تصحیح و انتشار متون مهم قدیم شد. از سویی ایرانشناسان جدید فرنگی به پژوهشهای تازهای دست زدند و از سوی دیگر، برخی از آنان -خاصه ادوارد براون- به پشتیبانی مالی و علمی از اینگونه پژوهشهای محققان ایرانی پرداختند. حضور تقیزاده، قزوینی، عیسی صدیق و لطفعلی صورتگر، در سالهای گوناگون، در کمبریج انگلستان همه به همت براون بود.
نگرش احمد کسروی به فرنگ و فرنگی یکی از وجوه رویارویی او با ادبیات است. انقلاب مشروطه -طبق معمول انقلابها- از جمله نوعی رنسانس فرهنگی پدید آورد که -گذشته از نثر جدید و داستاننویسی مدرن و شعر نو- سبب بازیابی و تصحیح و انتشار متون مهم قدیم شد. از سویی ایرانشناسان جدید فرنگی به پژوهشهای تازهای دست زدند و از سوی دیگر، برخی از آنان -خاصه ادوارد براون- به پشتیبانی مالی و علمی از اینگونه پژوهشهای محققان ایرانی پرداختند. حضور تقیزاده، قزوینی، عیسی صدیق و لطفعلی صورتگر، در سالهای گوناگون، در کمبریج انگلستان همه به همت براون بود. به عنوان مثال، تا وقتی که قزوینی کتاب «المعجم فی معائیر اشعار العجم» شمس قیس رازی را در سال ۱۹۰۹ و چهار مقاله نظامی عروضی را در سال ۱۹۰۸ از همین مجرا تصحیح نکرده بود، این کتابها فقط به شکل خطی در دسترس معدودی از کسان مرفه بود.
- به نقل از مقاله احمد کسروی و ادبیات، نوشته محمدعلی همایونکاتوزیان
ارسال نظر