استعفای فرمانفرما از رئیس‌الوزرایی

عبدالحسین میرزا فرمانفرما روز دهم اسفند سال ۱۲۹۴ استعفای خود را از مقام رئیس‌الوزرایی تسلیم احمدشاه قاجار کرد. عبدالحسین میرزا در سال ۱۲۳۱ در تبریز متولد شد. پدرش فیروز میرزا پسر شانزدهم عباس میرزا و مادرش حاجیه‌ هُماخانم دخترعموی پدرش و دختر بهمن میرزا بهاء‌الدوله بود. او تحصیلات خود را در خانه و زیر نظر پدر و مادر آغاز کرد. سپس وارد دارالفنون شد و در رشته نظام به تحصیل پرداخت و با لقب «سالار لشکر» به فرماندهی قشون آذربایجان منصوب شد. دو سال بعد لقب «فرمانفرما» دریافت کرد و والی کرمان و بلوچستان شد.

در جریان نهضت مشروطیت خود را به آزادی‌خواهان نزدیک کرد و پس از صدور فرمان مشروطیت در کابینه موقت سلطانعلی وزیرافخم به وزارت عدلیه منصوب شد و این سمت را در کابینه علی‌اصغرخان اتابک حفظ کرد. او در کابینه ناصرالملک و سعدالدوله عهده‌دار وزارت داخله بود و در کابینه‌های اول و دوم تنکابنی سمت وزارت عدلیه داشت. در کابینه‌های اول و دوم حسن مستوفی به وزارت جنگ رسید و در کابینه عین‌الدوله وزیر داخله بود. در زمان فترت میان دوره‌های سوم و چهارم مجلس شورای ملی فرمانفرما تشکیل کابینه داد و خود علاوه بر ریاست‌ وزرا، وزارت داخله را نیز بر عهده گرفت. این کابینه پس از یک ماه و نیم در اسفندماه ۱۲۹۴ سقوط کرد و سپهسالار تنکابنی مامور تشکیل کابینه جدید شد.

فرمانفرما پس از کودتای ۱۲۹۹ مدتی به زندان افتاد و دیگر عهده‌دار هیچ شغل دولتی نبود. رضاشاه کوتاه‌زمانی پس از تاج‌گذاری از فرمانفرما خواست تا خانه مسکونی و باغش در خیابان سپه را به او واگذار کند. فرمانفرما که می‌دانست خودداری از واگذاری املاک، سروکار او را با پلیس رضاشاهی خواهد انداخت، بی‌درنگ خانه و باغ را به رضاشاه بخشید و خود با خانواده‌اش در باغ شاه (که سالیانی پیش از احمدشاه خریداری کرده‌ بود) اقامت گزید. کاخ مرمر در زمین‌های فرمانفرما در خیابان سپه احداث شد. فرمانفرما از مالکان بزرگ ایران بود و املاک وسیعی در آذربایجان، کرمانشاه، کردستان، فارس، کرمان، کرج و تهران داشت.