دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌‌پور: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: کاهش سوزاندن گازهای همراه نفت از برنامه‌‌های در دستور کار شرکت است و با نوسازی واحدهای بیشتر، مشکل قدیمی روش سوزاندن نیز بسیار کمرنگ می‌شود. ابراهیم پیرامون افزود: شرکت نفت مسجدسلیمان یکی از پنج شرکت بهره‌برداری تابعه شرکت مناطق نفتخیز جنوب است که وظیفه تولید نفت و گاز را از مساحت ۲۷ هزار کیلومتر مربع از شمال منطقه‌‌ای در ایذه تحت عنوان میدان پرسیاه تا میدان کوچکی در استان ایلام بر عهده دارد.

وی افزود: تاکنون تولید نفت در میدان مسجدسلیمان و حتی چاهی که در سال ۱۲۸۷ نفت در آن کشف شد هنوز هم ادامه دارد. البته ذخیره قابل استحصال آن به انتها رسیده ولی با روش‌‌های ازدیاد برداشت هنوز نفت از آن برداشت شده و از نظر ما یک میدان با استعداد لازم برای برداشت نفت است و هنوز مقادیر زیادی نفت زیرزمین این میدان وجود دارد. پیرامون اعلام کرد: این شرکت از لحاظ تولید نفت، پنجمین شرکت از شرکت‌های تابعه مناطق نفتخیز جنوب است ولی همواره طی سال‌‌های گذشته تولید خود را افزایش داده و اکنون آمادگی لازم برای عمل به تعهدات و حتی فراتر از آن را پیش‌‌بینی می‌‌کنیم.

وی افزود: این شرکت علاوه‌بر انجام فعالیت‌های نفتی و تولید نفت در مسجدسلیمان با توجه به ادای دین نسبت به این شهر، اقدامات عام‌‌المنفعه بسیاری را در سال‌‌های گذشته طراحی و اجرا کرده است. طرح‌‌های مختلفی در حوزه ورزشی، فرهنگی و عمرانی با مبالغی فراتر از ۲۰۰ میلیارد تومان را به اتمام رسانده و طرح‌های بزرگ بسیاری را نیز در دست کار دارد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ادامه داد: اکنون شرایط تا حدودی دچار رکود شده که امیدواریم در دوره زمانی پساتحریم اجرای طرح‌‌های در دست اقدام نیز سرعت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تاسیسات قدیمی این شرکت نسبت به سایر شرکت‌‌ها بیشتر است، افزود: به همین منظور نیز برنامه نوسازی واحدها را در دستور کار خود قرار دادیم. سال گذشته تعداد چهار واحد نوسازی شده و تا سال آینده نیز حدود چهار واحد را نوسازی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تاکید کرد: مجموعا ۱۴ واحد جدید تزریق گاز، نمک‌زدایی و بهره‌‌برداری نفت و گاز طراحی شده که برخی از آنها به اتمام رسیده‌‌اند. با انجام طرح‌‌های مختلف در این واحدها با وجود قدمت بسیار زیاد شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ولی آن را به یک شرکت نوساز تبدیل خواهیم کرد. وی تصریح کرد: ظرفیت تولید این شرکت در سال گذشته ۱۴۰ هزار بشکه بود که امسال به ۱۷۰ هزار بشکه رسیده است. البته شرکت بهره‌‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ظرفیت بالایی داشته و قطعا در آینده‌‌ نزدیک شاهد افزایش بیشتر این ظرفیت خواهیم بود. مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اظهار کرد: در رکوردگیری‌‌ها این شرکت توان بالایی داشته و حتی بیشتر از میزان پیش‌‌بینی شده عمل کرده و حتی برخی روزها نیز تا ۱۱۴ درصد عملکرد داشتیم. اکنون ظرفیت بازیافت میادین شرکت ۲۱ درصد است.

پیرامون گفت: تنها ۲۰ درصد از قطعات واحدهای بازسازی شده شرکت از خارج وارد شده و باقیمانده تولید داخل هستند. وی اعلام کرد: نصف چاه‌‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان مربوط به میدان مسجدسلیمان است که حدودا ۳۶۰حلقه هستند. اکنون تنها ۱۵ حلقه از این چاه‌‌ها فعال و بقیه متروک هستند که عمدتا هم در شهر و اطراف آن واقع شده‌‌اند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون، ظرفیت تولید نفت این شرکت را یک ‏میلیون و ٤٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال ٦٦ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت این شرکت افزوده‏ شده است.


محسن دهان‏زاده اظهار کرد: شرکت بهره‏برداری نفت و گاز کارون روزانه بیش از ٤٠٠ هزار بشکه نفت باکیفیت به پالایشگاه تهران و ١٠٠ تا ١٢٠ هزار بشکه نفت کیفی به پالایشگاه آبادان و بقیه را به پایانه صادراتی خارک منتقل می‏کند. وی افزود: این شرکت موفق به اجرای مدل مدیریت سبز شده و بر این اساس در سال ٩٢ بالاترین امتیاز را میان شرکت‌های بهره‏برداری نفت به لحاظ اجرای مدیریت سبز کسب کرده است. دهان‏زاده تصریح کرد: ٤٠ واحد بهره‏برداری نمک‏زدایی، ایستگاه تقویت فشار گاز ترش، شیرین، ایستگاه پمپ، ٣٠٠ ایستگاه اصلی، فرعی و ٦٠٠ هزار کیلومتر خط لوله از سوی شرکت بهره‏برداری نفت و گاز کارون مدیریت می‏شود. وی افزود: از ابتدای امسال با راه‏اندازی ٦ حلقه چاه توسعه‏ای، ١٨ حلقه چاه تعمیری و انجام برخی فرآیندهای طراحی اصلاحی روی ٦٠ حلقه چاه، ظرفیت تولید نفت این شرکت ٦٦ هزار بشکه در روز افزایش‏ یافته است.


دهان‏زاده ظرفیت تولید نفت این شرکت را یک‌‏میلیون و ٤٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: تا اوایل آبان به ١٠٠ درصد تعهدات خود در زمینه تولید عمل کردیم. وی میانگین ظرفیت بازیافت مخازن عملیاتی شرکت نفت و گاز کارون را ٢٧ درصد برشمرد و خاطرنشان کرد: به‌دلیل پیچیدگی مخازن این شرکت در مقایسه با دیگر شرکت‌های بهره‏برداری مناطق نفتخیز جنوب، ضریب بازیافت مخازن ما تا حدودی پایین‏تر از دیگر مخازن است، به همین منظور در این مدت با استفاده از تلمبه‏های درون‏چاهی در ٣٩ حلقه چاه، به ظرفیت تولید این چاه‏ها اضافه کردیم. مدیرعامل شرکت بهره‏برداری نفت و گاز کارون با اشاره به نصب دستگاه‏های سیار فرآورش نفت خام (MOT) در این شرکت طی ٨ سال گذشته، افزود: با نصب این دستگاه‏ها توانستیم از سوزانده شدن یک‏ میلیون و ١٧٠ هزار بشکه گاز همراه نفت جلوگیری کنیم. دهان‏زاده با اشاره به راه‏اندازی بزرگ‌ترین واحد نمک‏زدایی خاورمیانه در شرکت کارون در سال ٩٥ گفت: این طرح با پیشرفت ٨٠ درصد و با ظرفیت فرآورش ٢٢٠ هزار بشکه در حال اجرا است.