پیشنهاد سفیر ویتنام به صنایع اراک

دنیای اقتصاد، اراک، اکبری: سفیر ویتنام در ایران و هیات همراه در سفری سه روزه به استان مرکزی ضمن حضور در مراسم افتتاح نهمین نمایشگاه تخصصی صنعت و معدن در اراک از ظرفیت‌های شرکت‌های پتروشیمی شازند، انرژی صنعت خاورمیانه، ایرالکو، ماشین‌سازی اراک و زرین پروفیل دیدن کردند.

سفیر ویتنام در دیدار از نهمین نمایشگاه سراسری تخصصی صنعت، معدن و ابزارآلات استان مرکزی این نمایشگاه را بسیار فراتر از حد انتظار دانست و گفت: در صورت تمایل مسوولان استان مرکزی و مدیران صنایع شرکت‌کننده در این نمایشگاه می‌توانیم نظیر این نمایشگاه را به‌زودی در ویتنام برپا کنیم تا صاحبان صنایع این کشور با محصولات ایران و استان مرکزی از نزدیک آشنا شوند. وی در ادامه گفت: این کشور در دوره پس از جنگ به دنبال توسعه از طریق شرکای خارجی است و از ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای همکاری‌های مشترک استقبال می‌کند. ویتنام با اینکه یک پنجم عرصه سرزمینی ایران را دارد، ۶۴ میلیون نفر جمعیت دارد و این به معنای بازار مناسب برای محصولات ایران محسوب می‌شود.

نگون‌هونگ‌تاگ در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی در اراک افزود: این کشور نیروی مستعد و ماهر در بخش‌های مختلف کاری دارد و درصورت سرمایه‌گذاری مشترک، ایران می‌تواند از سرمایه انسانی ویتنام در پیشبرد اهداف اقتصادی خود بهره ببرد. وی گفت: استان مرکزی دارای فرصت‌های غنی در بخش صنعت و کشاورزی است و ساخت ماشین‌آلات و ابزارها، مخازن نفت و گاز، سنگ ساختمانی از ظرفیت‌هایی است که ویتنام در این بخش‌ها خواهان همکاری مشترک است.

نگون‌هونگ‌تاگ توضیح داد: ویتنام نیز در زمینه کفش با کیفیت، برنج، پوشاک، قهوه و کاکائو و قطعات الکترونیکی ظرفیت‌های بسیاری دارد که علاوه‌بر استقبال در تامین نیاز ایران به این کالاها، امکان همکاری مشترک در سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد. وی با اشاره به اینکه ایجاد خانه ایران در ویتنام فرصتی است که باید از آن برای معرفی فرصت‌های اقتصادی دو کشور و آشنایی بازرگانان با آنها به بهترین شکل بهره گرفته شود، افزود: ویتنام از نظر اقتصادی با کشورهای مطرح اروپا در ارتباط است و شرایط مناسبی را برای تجار ایرانی فراهم می‌کند که بتوانند با کیفیت و شرایط مناسب تجارت خود را توسعه دهند.

سفیر ویتنام ادامه داد: این کشور با توجه به شرایط آب و هوایی خاص نیازمند سنگ تزئینی و بنای با استقامت بالا است که در تحقیقات اولیه مشخص شده که سنگ‌های تولیدی محلات استان مرکزی از کیفیت بالایی برخوردار است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان در صنایع نفت و گاز، آلومینیوم، شیشه، پروفیل، قطعات خودروسازی، ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی، خودروهای ریلی و ده‌ها رشته مهم صنعتی دیگر قطب مادر است و علاوه‌بر تامین نیاز داخل در بخش صادرات نیز فعال است.

حاجی‌پور افزود: زمینه‌های گسترده همکاری صنعتی، معدنی و فناوری اطلاعات بین واحدهای مستقر در استان مرکزی با ویتنام وجود دارد و بستر سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز مهیا است. وی گفت: ویتنام کشوری در حال توسعه است و استان مرکزی می‌تواند با سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های آن، بستر استفاده مطلوب و دو جانبه را در امور اقتصادی مهیا کند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: سنگ تزئینی محلات با کیفیت برجسته از مزیت‌هایی است که می‌تواند نیاز ویتنام را در ساخت و سازها با زیباترین شکل پاسخگو باشد. اکنون با وجود ۲۰۰ واحد سنگبری در استان، زمینه صادرات سنگ‌های فرآوری شده با کیفیت برتر از این استان فراهم است.

حاجی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه سنگ محلات شهرت جهانی دارد، افزود: سالانه دومیلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ تزئینی ساختمانی از معادن این منطقه استحصال می‌شود که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن در ۳۰۰ واحد سنگبری فرآوری می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: تولید سالانه سنگ فرآوری شده تزئینی ساختمان در محلات ۱۳ میلیون مترمربع است که ۲۰ درصد آن دارای برند است و آمادگی برای صادرات آن وجود دارد.

براساس این گزارش، صادرات ویتنام به ایران در ۹ ماه سال ۲۰۱۳ معادل ۴۳ میلیون دلار بوده و عمده کالاهای صادراتی به ایران از این کشور چای، ماشین‌آلات و ابزار و تجهیزات، بادام هندی، شیلات، قهوه، فلفل سیاه، کائوچو و محصولات فلزی بوده است. واردات ویتنام از ایران نیز در این مدت ۳۲ میلیون دلار بوده است که عمده آن مواد اولیه، پلاستیک، مشتقات نفتی، ماشین‌آلات و قطعات بوده است.