توسعه زنجان با مشارکت شهروندان

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: مدتی است موضوعاتی همچون مشارکت زنجانی‌ها در توسعه شهر و استان ورد زبان‌ها است و مدیران شهری و مقامات استانی بر آن تاکید می‌کنند و به این باور رسیده‌اند که مردم به‌دلیل اشراف بر ظرفیت‌های استان می‌توانند، دولتی‌ها را در تحقق اهداف توسعه‌ای یاری کنند.

این در شرایطی است که همچنان مشارکت مردم زنجان در سرمایه‌گذاری بخش صنعتی در مقایسه با سایر استان‌ها پایین است و برای تحقق اهداف توسعه‌ای باید فرهنگ کار و آموزش بیش از پیش نهادینه شود.

تعامل نزدیک دولت و اتاق بازرگانی به‌عنوان متولی اصلی بخش خصوصی برای هدایت سرمایه‌گذاران می‌تواند فرصت مناسبی برای برون‌رفت از شرایط کنونی باشد.

جمشید انصاری، استاندار زنجان با تاکید بر اینکه مردم مسوول توسعه استان به مفهوم توسعه زیرساخت‌ها نیستند، اعلام می‌کند: وظیفه توسعه زیرساخت‌ها بر عهده دولت است و چون ۸۰ درصد اقتصاد کشور روی واحدهای خرد می‌چرخد، مهم‌ترین نقش مردم در سرمایه‌گذاری‌های خرد نمود پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر مشخص شدن دیدگاه منفعت‌گرا یا توسعه‌گرا نسبت به سرمایه‌گذاری مردم می‌گوید: برای ارتقای سهم مشارکت مردم در توسعه باید رویکرد مردم به مقوله سرمایه‌گذار، حمایتی و توجه بیشتر به منافع عمومی و ملی بوده یا منافع شخصی مشخص شود.

انصاری با تاکید بر تقویت روحیه همکاری و کار جمعی متذکر می‌شود: به‌دلیل وجود ضعف رفتاری در تمامی این موارد باید برای تقویت روحیه و نگرش آنها راهکارهایی اندیشید.

وی نقش اتاق را به این منظور مهم می‌داند و می‌افزاید: اتاق از این طریق می‌تواند به نوبه خود در اصلاح رفتارها و فرهنگ مردم و برطرف کردن موانع موجود در برخی حوزه‌ها نقش تاثیرگذاری ایفا کند.

فراهم‌شدن زمینه‌ها

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه باید زمینه‌های فراهم شدن زیرساخت‌ها از سوی دولت با هدف مشارکت مردم در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای فراهم شود، می‌گوید: بخش خصوصی همواره دنبال منفعت و سود است و در صورت فراهم نشدن زیرساخت‌ها، توسعه‌ای روی نخواهد داد.

غلامحسین جمیلی با تاکید بر اینکه در صورت فراهم نشدن زیرساخت‌ها از سوی دولت روند توسعه صنعتی به کندی پیش خواهد رفت، می‌افزاید: تا زمانی که دولت شرایط را برای تخصیص زمین، حمایت‌های مالی و مشوق‌ها برای بخش خصوصی در نظر نگیرد، شاهد توسعه در بخش صنعت نخواهیم بود.

وی با اشاره به مشارکت عموم زنجانی‌ها در توسعه صنعتی بیان می‌کند: دغدغه امروز ما این است که چرا در سال‌های گذشته شهروندان سهم خود را در مشارکت‌های سرمایه‌گذاری و صنعتی ایفا نکرده‌اند.

وی با اعلام اینکه زنجانی‌ها تنها سهم۳۰ درصدی در سرمایه‌گذاری شهری داشته‌اند، اعلام می‌کند: در برخی مواقع مصلحت‌جویی‌ها و نبود آموزش و فرهنگ ساز و کار ورود به سرمایه‌گذاری موجب شده تا زنجانی‌ها در مسیر توسعه صنعتی پیشقدم نباشند.

جمیلی با ابراز تاسف از اینکه طبق یک فرهنگ حاکم در زنجان گرایش به کارمند شدن افزایش پیدا کرده است، ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران در برخی مواقع کارآفرینی را بر کاریابی ترجیح می‌دهند که همین موضوع موجب شده تا حضور بومی‌ها برای سرمایه‌گذاری کمرنگ شود.

این در شرایطی است که برخی از شهروندان زنجان با وجود وسع مالی ترجیح می‌دهند، در سایر بازارها، سرمایه خود را برای رسیدن به سود باقی بگذارند.

توسعه فرهنگ مشارکت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان توسعه فرهنگ مشارکت در جامعه، انگیزش، ایجاد و تقویت فضای کارآفرینی، بهبود ساختار و مدیریت شهری را از شاخص‌های مهم برای رسیدن به برنامه‌های توسعه‌ای شهر می‌داند و می‌گوید: استفاده از مشاوره فکری، اطلاع‌رسانی و خصوصی‌سازی جزو راهکارهای جذب مشارکت بخش خصوصی و مردم در توسعه شهری است.

ناصر فغفوری با تاکید بر افزایش سهم مردم در سرمایه‌گذاری‌های بخش صنعت اعلام می‌کند: ارزیابی میزان سرمایه‌گذاری مردم زنجان در سایر استان‌ها مهم است و باید دلایل عدم علاقه‌مندی مردم به سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرصنعتی پیگیری شود.

با این حال این مقام مسوول بر این باور است که باید نقش مردم در سرمایه‌گذاری‌های توسعه صنعتی پررنگ شود تا با تعامل نزدیک مردم و بخش دولتی شاهد توسعه اقتصادی استان باشیم.

فرهنگ کارآفرینی

هر چند مسوولیت‌ ایجاد زیرساخت‌های صنعتی بر عهده دولت است؛ اما نبود آموزش در کنار آشنا نبودن با فرهنگ کارآفرینی موجب شده تا ایستگاه توسعه صنعتی استان با مشارکت زنجانی‌ها به کندی پیش رود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت استان ارتقای فرهنگ مشارکت شهروندان در بخش صنعتی را مهم می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که زیرساخت‌ها از سوی دولت ایجاد نشود، زمینه سرمایه‌گذاری مردم در بخش صنعت مغفول خواهد ماند.

تقی مقدم‌فرد ضرورت حمایت‌های دولتی برای پیشبرد برنامه‌های توسعه در بخش صنعتی را یادآور می‌شود و اعلام می‌کند: اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد بالای۲۰ درصد در کنار پرداخت مالیات، پرداخت حق بیمه‌ و حقوق و دستمزد کارگران و سایر هزینه‌های جانبی شرایط را برای ورود سرمایه‌گذار سخت می‌کند که به این منظور ورود دولت به موضوع فراهم شدن زیرساخت‌ها و سایر برنامه‌های حمایتی لازم است.

وی مشارکت شهروندان برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت زنجان را نسبت به برخی شهرهای کشور پایین اعلام می‌کند.

با این حال مقدم‌فرد استفاده مطلوب از نیروی انسانی و کار مفید با هدف توسعه صنعتی را مهم می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر بتوانیم، دستمزد کارگران را بالا ببریم با مدیریت مطلوب می‌توان شاهد افزایش تولید و بالا رفتن کیفیت کار بود.

وی به روز شدن ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه‌های استان را از راهکارهای توسعه‌ای بخش صنعت استان بیان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه برخی از صنایع بومی استان دچار فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات شده‌اند که به‌روز شدن آنها اهمیت دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی از سوی سرمایه‌گذاران بومی را از راهکارهای توسعه استان اعلام می‌کند و می‌افزاید: تا زمانی که ساز و کار ورود به بازار کار و کارآفرینی از سوی شهروندان زنجانی و دستگاه‌ها نهادینه نشود، در استان و مرکز آن روند مشارکت در سرمایه‌گذاری‌ها کند خواهد بود.

کوتاه سخن اینکه زنجان از ظرفیت‌ها و منابع خدادادی و انسانی همچنان برای تحقق اهداف توسعه‌ای برخوردار است و در دولت تدبیر و امید برای خارج شدن این استان از بن بست رکود اقتصادی برنامه‌هایی تهیه و تدوین شده است؛ اما به‌دلیل محدودیت اعتباری و آشنا نبودن برخی شهروندان با فرهنگ کار و کارآفرینی روند ورود سرمایه‌گذار بومی کمی تا قسمتی ابری است.