چراغ سبز سرمایه‌گذاری در راه‌های زنجان

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: تکمیل ۴ طرح مهم حوزه راه زنجان با جذب سرمایه‌گذار و مشارکت بخش خصوصی در اشکال مختلف می‌تواند زنجان را به یکی از شریان‌های مهم ارتباطی کشور و کریدور ارتباطات جاده‌ای تبدیل کند.

احداث بزرگراه سلطانیه - همدان، بزرگراه زنجان- بیجار، راه اصلی زنجان - دندی - تکاب و احداث راه اصلی زنجان - خان چای- منجیل از طرح‌های مهم این استان است که مسعود بیات‌منش، مدیر ساخت و توسعه راه‌های زنجان از برنامه‌ریزی برای تکمیل آنها خبر می‌دهد و می‌گوید: بی‌شک راه‌اندازی این طرح‌ها سهم مهمی در رونق ارتباطات جاده‌ای استان با سایر نقاط خواهد داشت؛ به گونه‌ای که سهم زنجان از ترافیک جاده‌ای و جذب مسافر چشمگیر خواهد بود.

وی با اعلام اینکه برای تکمیل این طرح‌ها به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه می‌دهد: با اعتبارات اندک دولتی در طول سال نمی‌توان در کمترین زمان این طرح‌ها را به سرانجام رساند و ورود بخش خصوصی می‌تواند مدت زمان بهره‌برداری از طرح‌های راه را کاهش دهد.

بیات‌منش می‌افزاید: دولت برای تکمیل این طرح‌ها ۱۰ سال زمان می‌خواهد، اما با ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری۶۰ درصدی، این طرح‌ها در۴ یا ۵ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

وی بهره‌برداری از ۴ طرح مهم حوزه راه استان را در کاهش ترافیک شمال به جنوب و شرق به غرب مهم می‌داند.

آخرین وضعیت

بیات منش در ادامه متوسط پیشرفت این طرح‌ها را ۱۰ تا ۴۰ درصد اعلام می‌کند.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان ادامه می‌دهد: برای طرح زنجان- بیجار و سلطانیه- همدان در تلاش هستیم تا با مکاتبه، زمینه را برای استفاده از ظرفیت ماده۵۶ (فاینانس داخلی) در این طرح فراهم کنیم که در حال تصویب است.

به گفته وی اکنون سرمایه‌گذاران برای مشارکت در اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از طی بوروکراسی اداری با آنها وارد مذاکره خواهیم شد.

رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های استان درباره وضعیت ۲ طرح دیگر نیز می‌گوید: برای احداث راه اصلی زنجان - دندی - تکاب و راه اصلی زنجان - خان چای - منجیل از محل بند (و) تبصره ۵ صندوق توسعه ملی زمینه برای برگشت سرمایه از محل اخذ عوارض و حق دسترسی شرایط برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم می‌شود.

بیات‌منش با تاکید بر نقش دولت در تضمین برگشت سرمایه به سرمایه‌گذار می‌افزاید: طی جلساتی که با سرمایه‌گذاران برای اجرای این۲طرح داشته‌ایم، آنها اعلام آمادگی کرده‌اند و در روزهای آینده تفاهم‌نامه اجرا و روند قانونی طی خواهد شد.

وی با تاکید بر تعامل مشترک بین اداره راه و شهرسازی استان، استاندار و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این طرح‌ها با مشارکت بخش خصوصی می‌گوید: این موضوع می‌تواند در توسعه بخش راه استان به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت تاثیرگذار باشد.

بیات‌منش در ادامه از تکمیل مسیر بناب - منجیل از سه راهی طارم تا منجیل خبر می‌دهد و می‌گوید: از مجموع ۱۰۰ کیلومتر طول مسیر این طرح، ۸۰ کیلومتر سهم زنجان است که تاکنون ۵۰ کیلومتر آن تکمیل شده و برای۳۰ کیلومتر باقیمانده به‌دلیل صعب‌العبور بودن نیازمند اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان هستیم.

وی با اعلام اینکه با تکمیل این طرح راه ارتباطی زنجان به رشت ۲ ساعت کاهش می‌یابد، ادامه می‌دهد: اعتبار تخصیص یافته دولتی برای تکمیل این طرح هر سال ۵ میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن این رقم این طرح ۲۰ سال دیگر راه‌اندازی می‌شود.

به گفته مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان، با هدف تسریع در عملیات اجرای این طرح با جذب سرمایه‌گذار و اخذ عوارض و حق دسترسی این طرح در ۴ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نقش راه در توسعه

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان، در ادامه نقش راه‌های ارتباطی را در توسعه مناطق مختلف مهم می‌داند و می‌گوید: برای نمونه شهرستان خدابنده از مسیر زنجان آسفالت بود که با گذشت سال‌ها با بهسازی و آسفالت‌ریزی از مسیر همدان شاهد توسعه منطقه در بخش‌های گردشگری و خدماتی هستیم.

بیات‌منش با تاکید بر خارج شدن خدابنده از بن‌بست و قرار گرفتن در ریل توسعه با تکمیل راه ارتباطی خدابنده - کبودرآهنگ و نیز خدابنده - بیجار می‌افزاید: تجربه نشان می‌دهد رشد برخی شهرها در سایه توسعه راه‌های ارتباطی رشد اقتصادی چشمگیری داشته‌اند.

وی با تاکید بر توسعه و گسترش راه‌های ارتباطی کشور و به دنبال آن در زنجان می‌گوید: باید به تناسب میزان افزایش خودروها در کشور برای توسعه راه‌ها نیز سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام شود.

بیات‌منش کمبود منابع مالی برای توسعه راه‌های ارتباطی استان را از دلایل کندی اجرای طرح‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: محدودیت اعتبارات دولتی موجب شده تا وزارتخانه با هدف تسریع در اجرای عملیات از منابع فاینانس داخلی و بند (و) تبصره۵ صندوق توسعه ملی زمینه ترغیب و تشویق بخش خصوصی را فراهم کند.

وی در این‌باره می‌افزاید: در قوانین جاری کشور برای ورود بخش خصوصی به حوزه راه ضوابط و مقررات با هدف جلب مشارکت پیش‌بینی شده و تلاش اداره راه و شهرسازی استان برای فراهم شدن زمینه‌های ترغیب و جذب سرمایه‌گذاران به حوزه راه استان است.