هم‌اندیشی برای «پساتحریم» در تبریز

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: سیزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با محوریت بررسی ترکیب مالیاتی استان به ریاست استاندار و با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف صنعتی و دولتی استان و اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در این جلسه با بیان اینکه بخش خصوصی پیشنهادهای خود را برای مواجهه با دوران پساتحریم ارائه دهد، گفت: دولت هرگز مایل نیست که پس از رفع تحریم‌ها تولیدکنندگان داخلی از واردات بی‌رویه کالاهای خارجی دچار مشکل شوند.

اسماعیل جبارزاده اظهار کرد: در جلسه‌ای به دعوت وزیر کشور با حضور صاحب‌نظران تولید و اقتصاد مقرر شد پیشنهادهای فعالان صنعتی استان‌ها برای دوران رفع تحریم‌ها و مواجهه منطقی با این مقطع جمع‌آوری شود.

جبارزاده خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که واردات در زیرساخت‌ها و مواردی صورت گیرد که مشابه داخلی وجود ندارد و به‌عنوان مکمل صنایع داخلی مورد بهره‌برداری صحیح قرار گیرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی میهمان تبریز و استان آذربایجان‌شرقی خواهند بود؛ تاکید کرد: بخش خصوصی باید از فضای مهیا شده استفاده کرده و بهترین پیشنهادها را برای مواجهه با دوران پساتحریم ارائه دهند.

وی در ادامه با اشاره به مسائل مربوط به رد دفاتر مالیاتی به‌دلیل اشکالات نگارشی، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی به دنبال رد تعمدی دفاتر نیست و در این مورد لازم است کلاس‌هایی برگزار و نحوه نگارش صحیح دفاتر مالیاتی آموزش داده شود. جبارزاده گفت: اگر ساختاری ایجاد کنیم که پس از این به جای صاحبان صنایع و مدیران عامل شرکت‌ها، مدیران مالی و حسابرسان در قبال سازمان امور مالیاتی مسوول باشند بخش عمده مسائل مالیاتی که اکثرا تخصصی هستند حل می‌شود. استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید این باور را ایجاد کنیم که در هر سال مالی وضعیت مالی همان سال را بررسی کنیم، افزود: مالیات را همواره از درآمد اخذ می‌کنند و شرکت‌هایی که درآمدی نداشته‌اند نباید مشمول مالیات قرار گیرند، مودیان مالیاتی بر اساس درآمد تحقق یافته مالیات اخذ کنند تا صاحبان صنایع نگران افزایش مالیات در سهم بودجه ۹۴ نباشند. این مسوول گفت: لازم است اتحادیه‌ها نیز در تشخیص اینکه چه افرادی باید مالیات دهند دقیق‌تر عمل کنند؛ بر این اساس انتظار همکاری و حضور بیشتر اتحادیه‌های اصناف و صنایع در این امور می‌رود.

تشکیل اتاق فکر در اتاق بازرگانی تبریز

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تبریز نیز در ادامه این جلسه از تشکیل اتاق فکر دوران بعداز تحریم‌ها در اتاق بازرگانی تبریز خبر داد و گفت: باید مدیریت درست و اصولی برای دوران بعداز برداشته شدن تحریم‌ها داشته باشیم.

صمد حسن‌زاده با اشاره به اینکه کنترل واردات نیاز اصلی کشور در این دوران است، گفت: باید با افزایش کیفیت خدمات و تولیدات تلاش کنیم با محصولات خارجی رقابت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در این اتاق فکر دانشگاهیان و مدیران بخش خصوصی و صاحب‌نظران حضور دارند، ادامه داد: اصلاح قیمت‌های تمام شده و توجه به بهره‌وری تولید و نیروی انسانی از نیازهای اساسی کشور در این دوران است.

درآمدهای مالیاتی؛ نخستین منبع درآمد

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست گفت: برای نخستین‌بار درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بودجه ۹۴ به عنوان اولین منبع درآمدی کشور محسوب می‌شود.

رسول رسولی افزود: درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال‌جاری ۸۶ هزار میلیارد تومان و درآمدهای نفتی هم ۵۳ هزار میلیارد تومان است که این موضوع نشان می‌دهد اقتصاد کشور به سمت درآمدهای پایدار و پاک می‌رود.

وی افزود: در سال ۹۳، کل رقم مالیاتی وصولی در آذربایجان‌شرقی ۱۳۹۲ میلیارد تومان بود که از این رقم ۷۶۰ میلیارد تومان در قالب مالیات‌های مستقیم، ۶۳۰ میلیارد تومان در قالب مالیات‌های غیرمستقیم و ارزش افزوده اخذ شد.

رسولی اظهار کرد: سهم عوارض وصولی از شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان هم در سال گذشته ۱۲۲۱ میلیارد تومان بود و در مجموع عملکرد مالیاتی استان در سال ۹۳، معادل ۱۶۱۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

بیشترین هزینه برای مشاغل

این مسوول با بیان اینکه بیشترین تعداد نیروی انسانی ما در بخش مالیات مشاغل فعال هستند، یادآور شد: بیشترین اعتراض‌های مالیاتی نیز مربوط به همین بخش بوده و در نتیجه بیشترین هزینه را هم در این بخش برای وصول مالیات صرف می‌کنیم.

533 میلیارد تومان مالیات وصولی

وی در ادامه کل رقم مالیات وصولی در ۴ ماه سال‌جاری را ۵۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی استان برای سال‌جاری ۱۸۳۲ میلیارد تومان است.

هزینه 12 میلیارد تومانی برای زیرسازی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: در دو سال گذشته ۱۲میلیارد تومان برای زیرسازی، اجرای شبکه آبیاری، محوطه‌سازی و خیابان‌سازی شهرک صنعتی تبریز۴ هزینه صرف کرده‌ایم. محمدعلی عسگری افزود: وسعت شهرک صنعتی تبریز ۴ حدود ۸۳۰ هکتار است ولی به‌دلیل توپوگرافی نامناسبی که دارد وسعت زمین صنعتی آن حداکثر ۲۰۰ هکتار برآورد می‌شود، درحالی‌که باید در هر هکتار ۶۰ تا ۷۰ درصد زمین صنعتی باشد.

وی افزود: در این شهرک ۴۰۰ قرارداد واگذاری واحد صنعتی منعقد کرده‌ایم که همگی این واحدها کوچک و خرد هستند. عسگری اظهار کرد: واحدهای اولیه در حدود ۳۰ هکتار از شهرک مستقر هستند و مجوزهای زیست محیطی این ناحیه صادر شده و در ادامه مجوزهای قبلی برای کدهای «الف» و «ب» مجوز صادر می‌شود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام گرفته تا آخر مرداد تکلیف گاز شهرک صنعتی تبریز ۴ نیز روشن می‌شود.

وی اظهار کرد: در دو سال گذشته ۳۰ واحد در شهرک صنعتی تبریز ۴ به بهره‌برداری رسیده‌ است و در تلاشیم واحدهای سبز را در این شهرک راه‌اندازی کنیم.

تامین 3/ 2 درصد از درآمدهای کشور

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان ‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه ۳/ ۲ درصد از درآمدهای کشور را آذربایجان شرقی تامین می‌کند، گفت: درآمدهای مالیاتی در استان از هزینه‌ها کمتر است و تراز درآمد هزینه این استان منفی است. سیدرضا حسینی با اشاره به اینکه هزینه‌های جاری استان در سال گذشته ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: درآمد اختصاصی در این استان طی سال ۹۳، ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. وی با بیان اینکه درآمد استان در سه ماه امسال ۷۶۵۳ میلیارد ریال بوده است، ادامه داد: درآمدهای استان برای سال جاری بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه درآمد هزینه در استان باید منطقه‌ای باشد تا شاهد افزایش پایه‌های مالیاتی باشیم، ابراز کرد: هزینه‌ها باید مطابق با درآمدها باشد.