جاذبه‌های توریستی طارم برای نوروز

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: هرچند شهرستان طارم در استان زنجان از جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی برخوردار است؛ اما نبود زیرساخت‌هایی برای اقامت گردشگر موجب شده تا اقتصاد گردشگری در این شهرستان به ورطه فراموشی بیفتد. البته با بازگشایی مسیر تهم- چورزق و تسهیل در ترددها انتظار می‌رفت، زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران ایجاد شود اما هنوز رنگ واقعیت نگرفته است. ا این شرایط آیا گردشگری می‌تواند، توجیه اقتصادی برای ورود بخش خصوصی در این شهرستان داشته باشد؟

تامین آسایش و رفاه مسافران و گردشگرانی که از شهرهای مختلف با هدف دیدن اماکن تاریخی و جاذبه‌های شهرهای مختلف رهسپار سفر می‌شوند یکی از اهداف تعریف‌شده برای ماندگاری و اقامت بوده که ماحصل آن در توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهرها و اقتصاد شهری تاثیرگذار است.

موضوعی که موجب شده تا شهرهای مختلف دنیا برای تامین بخشی از درآمدهای خود بر جذب توریست و فراهم کردن بهانه‌های مختلف برای اقامت تمرکز کنند؛ برای نمونه کشور همسایه ترکیه بخش قابل توجهی از بودجه سالانه خود را از محل ورود گردشگر در رشته‌های مختلف از جمله سلامت، ورزشی، ادبی، پزشکی و سایر موارد تامین می‌کند.

از سوی دیگر در بیشتر شهرهای کشورمان با وجود داشتن جاذبه‌های مختلف تاریخی و طبیعی هنوز آن‌طور که باید و شاید زیرساخت‌های جذب توریست با هدف توسعه اقتصاد گردشگری ایجاد نشده و راه طول و درازی تا رسیدن به آن در پیش است.

طارم ازجمله شهرستان‌های دیدنی استان زنجان به لحاظ طبیعت زیبا و جاذبه‌های تاریخی و ظرفیت‌های بالای کشاورزی در تولید محصولات متنوع در مسیر استان‌های شمالی قرار دارد که همین موقعیت می‌تواند در معرفی این منطقه بکر تاثیر بسزایی داشته باشد.

طبیعت دل‌انگیز، وجود آبشارها، چشمه‌ها، ییلاق‌ها، یخچال‌های طبیعی، کوهپایه‌های سرسبز و سر به فلک کشیده طارم در بهار و تابستان در انتظار گردشگران داخلی و خارجی است.

آتشکده‌ها، غار خرمنه‌سر، یخچال طبیعی و دائمی «ولیدر»، درختان کهنسال، آب و هوای مطبوع و دلنشین، مناظر و آبگیرهای طبیعی بکر و دست‌نخورده همچون سد طبیعی «کردکندی» تصویری از زیبایی‌های طبیعی خدادادی منطقه است که مورد توجه دوستداران طبیعت است.

وجود روستاهای هدف گردشگری همچون شیلاندر و شیت و نیز حیات‌وحش، این شهرستان را متمایز از سایر نقاط کرده که باید در سایه اطلاع‌رسانی و تامین زیرساخت‌ها شرایط برای اقامت مسافران ایجاد شود.

نبود هتل

نبود مراکز اقامتی مناسب و هتل در این شهرستان از مشکلاتی بوده که هنوز سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این موضوع ورود پیدا نکرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان لازمه هرگونه ایجاد زیرساخت را سرمایه‌گذاری اقتصادی عنوان می‌کند و می‌گوید: در وهله اول باید مدت زمان میزان توقف گردشگر بالا رود تا بر مبنای زمان توقف زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل فراهم شود.

به گفته یحیی رحمتی، باید به تناسب ساعات حضور گردشگر در طارم برای ساخت غذاخوری، استراحتگاه یا هتل گام برداریم.

وی با بیان اینکه اکوتوریسم در این منطقه رونق چشمگیری دارد، عنوان می‌کند: هر چند هنوز برای اقامت، هتل در این شهرستان ساخته نشده؛ اما وجود خانه‌های گردشگری در روستاهای هدف و مسیرهای طبیعی فرصت مناسبی برای اقامت گردشگران و دوستداران طبیعت است.

رحمتی نقش جوامع محلی را در فراهم شدن فرصت‌های اقامت گردشگران مهم می‌داند و می‌افزاید: فعالیت قانونمند جوامع محلی در سایه رعایت استانداردها و فراهم کردن امنیت خاطر برای گردشگر حائز اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان تغییر کاربری برخی اراضی با هدف شناسایی و مکان‌یابی اصولی مراکز اقامتی را یادآور می‌شود و می‌گوید: تا زمانی که نتوانیم زمان توقف را بالا ببریم، ساخت هتل، سطح‌بندی و خدمات راه به جایی نخواهد برد.

با این حال تا زمانی که حضور گردشگر طولانی‌مدت نباشد، توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار بی‌نتیجه خواهد ماند.

شهری بدون پایانه مسافربری

یکی از زیرساخت‌های جذب توریست و مسافر ایجاد زیرساختی همچون پایانه مسافربری است. این شهر همچنان پایانه مسافربری ندارد و با وجود پیگیری اهالی این شهر اقدامی از سوی شهرداری برای ساخت این پروژه انجام نشده است؛ هرچند اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان در نقش بهره‌بردار بارها آمادگی خود را برای تامین رفاه و آسایش مسافران به عنوان یکی از سیاست‌ها اعلام کرده است. با این شرایط باید دید مدیریت این شهر اولین قدم را برای ساخت پایانه مسافربری خواهد برداشت؟

این موضوع موجب شده تا بارها اهالی این شهر انتقادهایی را از بی‌تفاوتی مسوولان داشته باشند و خواستار پیگیری آنها در این زمینه هستند.

در این رابطه شهردار آببر با تاکید بر اینکه شهر کشش و ظرفیت بالای جذب مسافر برای ساخت پایانه مسافربری را ندارد، می‌گوید: تردد اهالی این شهر بیشتر با ماشین‌های سواری و عمومی انجام می‌گیرد و زمینه برای خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران از طریق اتوبوس فراهم نیست.

ایوبعلی عماری از فعال بودن مرکز مسافربری خارج از شهر در قالب اتحادیه با سواری خبر می‌دهد و می‌افزاید: متاسفانه در داخل شهر نیز خدمات‌رسانی تنها از طریق سواری‌ها انجام می‌گیرد و به‌دلیل نبود سایر وسایل مسافربری خدمات‌رسانی در سطح شهرستان از این طریق نیز انجام می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی حمل‌ونقل و پایانه‌های استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه ایجاد آسایش و آرامش شهروندان جزو برنامه‌های این اداره کل است، می‌گوید: حمل‌ونقل و پایانه‌ها در نقش بهره‌بردار است و در صورت ساخت پایانه مسافربری از سوی شهرداری آببر نسبت به استقرار شرکت‌های مسافربری با هدف نظارت، برنامه‌ریزی و کنترل برای ارتقای سطح خدمات اقدام خواهیم کرد.

حمید سلمانیان با تاکید بر اینکه با ساخت پایانه مسافربری، شهرداری می‌تواند ضمن پیش‌فروش واحدها و حتی اجاره آنها بخشی از درآمدهای شهری و هزینه‌های ساخت را تامین کند، می‌افزاید: رسالت حمل‌ونقل و پایانه‌های استان وجود پایانه مسافربری برای تسهیل خدمات مسافربری در تمامی شهرستان‌های استان است و امید داریم این پروژه در آببر نیز رنگ و بوی عملیاتی بگیرد.