تهران تا اصفهان؛ 2 ساعت

دنیای اقتصاد، اصفهان، افشین شیخ حسنی: استاندار اصفهان گفت: بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از قطار سریع السیر اصفهان - تهران و توسعه خطوط راه آهن استان برای انتقال حجم بالای بار در اصفهان ضروری است. رسول زرگرپور در مراسم بهره‌برداری از پروژه بهسازی ایستگاه راه‌آهن اصفهان و کلنگ‌زنی اسلب تراک خطوط مسافری ایستگاه اصفهان، بیان کرد: حمل‌ونقل و جایگاه آن در دنیا یکی اصلی‌ترین معیارها و شاخص‌های عمده برای توسعه کشورها

است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از این شاخص برخوردار است، افزود: وضعیت حمل‌ونقل در استان اصفهان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه اصفهان دقیقا در محل کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب کشور قرار گرفته است و سالانه ۴۰ درصد از بار کشور و ۲۰ درصد از مسافران از شریان‌های اصلی این استان عبور می‌کنند.

استاندار اصفهان مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان را از دیگر دلایل اهمیت جایگاه حمل‌ونقل در اصفهان دانست و اظهار کرد: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و با توجه به تولید ۷۰درصد از فولاد، ۳۲درصد از فرآورده‌های نفتی۵۰ درصد از مصالح ساختمانی در استان، موضوع حمل‌ونقل جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه برای توسعه استان دو محور اساسی در سند آمایش سرزمین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: توسعه گردشگری و ایجاد کریدور فنی و تحقیقاتی به‌عنوان محورهای توسعه استان در نظر گرفته شده که نیازمند حمل‌ونقل مدرن است و در اصلی‌ترین زیرساخت توسعه جایگاه خاصی دارد.

زرگرپور به توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با اعتبار یک‌هزار میلیارد ریال در مدت ۳ سال اشاره کرد و افزود:‌ طبق برنامه، ترمینال مسافر خارجی این فرودگاه مدرن خواهد شد و پارکینگ هواپیما نیز با ظرفیت ۲۰ هواپیما توسعه خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه نخستین خط هوایی مخصوص اصفهان در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود تعداد هواپیماها در سفر هوایی حداقل به سه برابر افزایش یابد.

استاندار اصفهان تکمیل و بازسازی کنارگذرغرب و شرق و تکمیل جاده اصفهان - شیراز را از برنامه‌های دولت در راستای توسعه پروژه‌های حمل‌ونقل استان برشمرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۵ میلیون تن بار و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر از طریق خطوط ریلی استان جابه‌جا می‌شوند، افزود: به‌رغم این موضوع راه آهن هنوز در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و مدیران باید تلاش کنند که جایگاه واقعی آن را به آنچه در شأن مردم است، برگردانند. زرگرپور با تاکید بر اینکه حمل بار باید از جاده به ریل انتقال یابد، افزود: استان نیازمند یک شبکه ریلی مناسب است که باید توسعه و دوخطه کردن خطوط موجود برای انتقال حجم بالای بار در استان مورد توجه قرار گیرد.

استاندار اصفهان تکمیل قطار سریع السیر اصفهان- تهران را از دیگر پروژه‌های اساسی در حمل‌ونقل ریلی دانست و افزود: در سفر رئیس جمهور به اصفهان نیز این موضوع پیگیری شد و در حال حاضر اعتبار این طرح برای خرید تجهیزات و ریل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده و تنها پروژه‌ای است که در فاینانس چین تعریف شده است.

وی با بیان اینکه این طرح نخستین پروژه قطار پرسرعت در کشور است، تصریح کرد: این قطار ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت خواهد داشت و مسیر اصفهان به تهران را در ۲ ساعت طی خواهد کرد.

بهسازی ایستگاه راه‌آهن اصفهان با اعتبار ۳۸ میلیارد ریال و کلنگ‌زنی پروژه اسلب تراک خطوط مسافری ایستگاه راه آهن اصفهان با اعتبار ۵۰ میلیار د ریال صورت گرفت.