دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم رودخانه در تمام فصول سال پُرآب باشد، باید بالای ۵/۱ میلیارد مترمکعب در سال آب رها شود، گفت: از زمان بسته شدن سد زاینده‌رود بعد از کشت پاییزه، با تصمیم وزارت نیرو حدود ۴ مترمکعب در ثانیه آب برای حیات زاینده‌رود رها شده، به گونه‌ای که اکنون آب مختصری در رودخانه جاری است.

علی بصیرپور با اشاره به اینکه حجم آب سد زاینده‌رود در حال حاضر ۲۴۰ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: آبی که در برنامه پاییزه برای کشت غلات در نظر گرفته شد از اواسط آذر ماه قطع و از آن تاریخ به بعد مقداری آب برای شرب در شبکه‌های تحت پوشش از سد رهاسازی شد. وی افزود: علاوه‌بر این نیز مقدار جزئی برای حیات رودخانه زاینده‌رود در برنامه پیش‌بینی شده بود که این میزان تاکنون رها شده است. مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: اینکه مقدار ۴ مترمکعب بر ثانیه آب بتواند رودخانه را زنده نگه دارد به شرایط جوی ماه‌های آینده بستگی دارد و هرچه بستر خشکی رودخانه بیشتر شود، امکان دارد میزان کمتری آب به اصفهان برسد. وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر میزان آب رها شده، برای تامین نیاز شرب و همچنین مقدار جزئی برای حیات زاینده‌رود است و این طبق برنامه‌ای ابلاغی از سوی وزارت نیرو است.

بصیرپور در پاسخ به این پرسش که با توجه به میزان آب رها شده برای کشت پاییزه در آبان ماه، آیا برای تامین آب بهار و تابستان آینده با مشکل مواجه می‌شویم یا خیر، بیان کرد: اینکه وضعیت سال آینده چگونه است به میزان بارش‌ها بستگی دارد. در حال حاضر میزان بارش‌های کوهرنگ تا آخر پاییز تقریبا شبیه سال گذشته و حدود ۴۳۰ میلی‌متر بوده است.

وی تاکید کرد: اینکه در سال آینده در چه شرایط آبی قرار می‌گیریم به بارش‌های سه ماه زمستان بستگی دارد به گونه‌ای که با مطلوب بودن نزولات جوی در سال آینده کم و بیش می‌توان نیاز آبی استان اصفهان را تامین کرد، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم. مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در حال حاضر هواشناسی بارش‌های نرمال را پیش‌بینی می‌کند.