چالش آب و خط‌آهن  در شهرک صنعتی اهواز

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: فرماندار اهواز با دادن مهلتی دو هفته‌ای به راه‌آهن جنوب برای حل مشکلات عبور خط آهن از شهرک صنعتی شماره سه اهواز گفت: در صورتی که در مهلت داده شده اقدامی انجام نشود فرمانداری اهواز از طریق مراجع قانونی اقدامات لازم را انجام می‌دهد. اسماعیل ارزانی بیرگانی گفت: عبور خط آهن، شهرک صنعتی را به دو قسمت تبدیل کرده که باید هرچه سریع‌تر راهکاری برای حل این مشکلات با ایجاد زیرگذر و نصب رمپ‌های رفت و برگشت از سوی راه‌آهن جنوب ارائه شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی شهرک صنعتی شماره سه اهواز تامین امنیت است که نیمه کاره رها شدن این خط آهن موجب دو پاره شدن این شهرک و ایجاد ناامنی شده

است.

فرماندار اهواز از نبود علائم راهنمایی و رانندگی در این ناحیه صنعتی به‌عنوان یکی از مشکلات نام برد و گفت: با توجه به موقعیت این ناحیه صنعتی و همچنین تعداد زیاد کارکنان در ناحیه صنعتی شماره سه اهواز لازم است علائم راهنمایی و رانندگی در این منطقه نصب شود.

ارزانی افزود: مشکلات ایجاد شده از سوی راه‌آهن جنوب در این ناحیه صنعتی از سوی فرمانداری اهواز پیگیری می‌شود و مشکلات باید از سوی راه‌آهن به مسوولان کشوری ارائه شود.

وی در ادامه به تاثیر مستقیم اشتغال در کاهش جرائم اشاره کرد و افزود: با ایجاد هر شغل یک بزهکار در جامعه کمتر می‌شود پس لازم است شرایط مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران که در ایجاد اشتغال موفق بوده‌اند فراهم شود.

وی در خصوص مشکل تامین آب صنعتگران این ناحیه صنعتی اهواز گفت: مبلغ اعلام شده از سوی صنعتگران برای تامین آب (۳۰ میلیون ریال در ماه) بسیار زیاد است و بررسی‌های لازم در این خصوص از سوی فرمانداری اهواز انجام می‌شود.

فرماندار اهواز تاکید کرد: با آماده شدن دو مخزن نگهداری آب از سوی شهرک‌های صنعتی استان، آبفای اهواز نیز موظف است طی دو ماه آینده تمام آب مورد نیاز صنعتگران این ناحیه صنعتی را تامین کند و تا ابتدای دی‌ماه امسال نیز مشکل فیبر نوری شهرک صنعتی شماره سه اهواز نیز حل خواهد شد.

همچنین مدیر هیات امنای شهرک صنعتی شماره سه اهواز گفت: ۵۰ درصد مشکلات صنعتگران با بیمه، دارایی و بانک‌ها است و درخواست داریم در اولین فرصت جلسه برای حل این مشکلات برگزار شود.

سیدعلیرضا طباطبایی اظهار کرد: شهرک صنعتی شماره سه اهواز در کیلومتر ۱۲ جاده اهواز- ماهشهر با مساحت ۱۶۰ هکتار واقع شده است که حدود ۲۵۵ واحد صنعتی را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: حداقل مساحت واحدهای صنعتی در این شهرک، یک هزار و ۲۰۰ متر مربع و حداکثر ۷۰ هزار متر مربع است. در حال حاضر ۹۷ واحد در حال بهره‌برداری، هشت واحد در حال نصب ماشین‌آلات، ۲۳ واحد در حال نصب سوله، ۱۷ واحد دیوار کشی و خدمات ساختمانی و ۱۱۰ واحد واگذاری زمین هستند.

مدیر هیات امنای شهرک صنعتی شماره سه اهواز با اشاره به اینکه شهرک صنعتی از سال ۱۳۷۸ شروع به واگذاری زمین کرد، گفت: متاسفانه به‌دلیل همجواری شهرک صنعتی اهواز سه با بزرگراه خلیج‌فارس، کلیه خاک‌های این شهرک صنعتی به بزرگراه واگذار شد و زمین‌هایی با ارتفاع دو تا سه متر خاکبرداری شده در اختیار صنعتگران قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مقرر شد در ازای واگذاری این زمین‌ها صنعتگران از معافیت‌های مالیاتی، بیمه و تسهیلات کم بهره برخوردار شوند که بعد از مدت کوتاهی متوجه شدیم در دریایی بدون ساحل قرار داریم که با دست و پا زدن از آن خارج می‌شویم.

طباطبایی با بیان اینکه ۵۰ درصد مشکلات صنعتگران با بیمه، دارایی و بانک‌ها است تصریح کرد: درخواست داریم در اولین فرصت جلسه‌ای با بیمه، دارایی و بانک‌ها گذاشته شود تا مسائل و مشکلات صنعتگران مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: شهرک صنعتی اهواز ۳ با تلاش صنعتگران به یک شهرک با رونق تبدیل شد که حمایت مسوولان را می‌طلبد، به‌رغم اینکه همیشه دو جمله ایجاد اشتغال و حمایت از تولید و صنعت بر زبان مدیران رده بالای کشور و مدیران میانی در استان جاری است اما متاسفانه در هنگام مراجعات ما به مسوولان با جمله از شما حمایت می‌کنیم اما مقدورات ما کافی نیست اکتفا می‌کنند و کاری برای صنعت انجام نمی‌شود.

مدیر هیات امنای شهرک صنعتی شماره سه اهواز یکی از اساسی‌ترین مشکلات این شهرک صنعتی را کمبود آب بیان کرد و گفت: این شهرک در شش ماه فصل گرما به هیچ‌وجه آب شرب و صنعتی ندارد و شرکت آب و فاضلاب اهواز می‌گوید امکان بیش از این نیست و تنها می‌توانیم روزانه ۱۰ تانکر آب در اختیار شما قرار دهیم.

وی افزود: به این ترتیب هر واحد صنعتی یک روز در میان ۲۰۰ هزار تومان هزینه تانکرهای آب را می‌دهد که در ماه مبلغی معادل سه میلیون تومان می‌شود و در ماه‌های دیگر هم دو تا سه ساعت در روز آب شهرک صنعتی وصل

می‌شود.

وی در رابطه با مشکلات موجود با راه‌آهن خوزستان اظهار کرد: در سال ۱۳۸۰ با مدیرعامل وقت راه‌آهن جلسه‌ای برگزار کردیم که قرار شد در شهرک صنعتی اهواز سه زمین در اختیار راه‌آهن قرار دهیم و در مقابل، آنها امکاناتی را برای شهرک ایجاد کنند که زمین توسط مدیریت وقت شهرک واگذار شد اما از زمان واگذاری تاکنون راه‌آهن چیزی جز دردسر برای ما نداشته

است.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی اهواز سه عنوان کرد: راه‌آهن، ورودی و خروجی شهرک دو سوراخ برای عبور قطار ایجاد کرده است که با توجه به اینکه از وسط شهرک می‌گذرد آن را به دو نیمه فاز یک و فاز دو تقسیم کرده است و تردد به سختی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تاکنون جلسات متعددی را با مدیرعامل راه آهن برگزار کرده‌ایم اما تاکنون بحث حراست دو نقطه و رمپ حل نشده است.