رشد 82 درصدی صدور کالا از خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت:‌ بهترین استراتژی، استراتژی توسعه‌ای است و ما در استان باید به سمت و سوی این استراتژی برویم نه اینکه استراتژی‌های ما انفعالی یا تدافعی باشد. عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: ‌استعدادها و ظرفیت‌های مطلوبی در استان وجود دارد و شرایط برای اعمال یک استراتژی توسعه‌ای در استان فراهم است.

وی افزود: در استان یکسری اقداماتی به منظور توسعه و توجه به امر صادرات انجام شده و در حال انجام است که از جمله آنها می‌توان به تکمیل پایانه چزابه و افتتاح بندر تجاری شادگان اشاره کرد. خوشبختانه بندر تجاری شادگان افتتاح شد و قصد ما این بود که سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این بندر فعال شود و مورد استفاده قرار گیرد.

مقتدایی در ادامه با تاکید با بر خرید از تولیدات داخل استان، گفت: ‌هدف این است که تمام خریدها را درون استانی کنیم و گزارش‌کارها نشان می‌دهد که روند خرید از داخل استان با همکاری صنایع، شرکت‌ها و دستگاه‌ها روند مطلوبی دارد.

استاندار خوزستان بیان‌کرد:‌ طرح ۵۵۰هزار هکتاری نیز از دیگر طرح‌های تاثیرگذار در استان است که در حال حاضر مبلغ صورت وضعیت پروژه روزانه ۶ میلیارد تومان است.

وی عنوان‌کرد: ‌هرچه تصمیم‌گیری‌ها توام با تعقل و شجاعت باشد نتایج موفقیت‌آمیزی را شاهد خواهیم بود، اما حرکت براساس احتیاط و تبصره‌های قانونی ما را در غل و زنجیر می‌اندازد.

مقتدایی ادامه ‌داد: ‌استان خوزستان یک نعمت، گوهر و الماس است که خاک روی آن نشسته‌ است و ما باید آن را غبار‌روبی کنیم.

رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: در ۷ ماه امسال دو میلیون و ۸۱۳ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار از استان صادر شده که این میزان از نظر وزنی ۴۲ درصد و از نظر ارزشی ۸۲ درصد رشد داشته است. نورالله حسن‌زاده، افزود: استان خوزستان از نظر وزن کالاهای صادراتی در کشور رتبه دوم و از نظر ارزشی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح‌ کرد: همچنین صادرات ما در سال جاری به عراق سه میلیارد و ۱۹۷ هزار تن به ارزش بیش از ۸۲۵ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۴۲ درصد و از نظر ارزشی ۵۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: با توجه به موقعیت و نزدیکی ما به کشور عراق این اعداد ناچیز است و نباید به این اعداد و افزایش نسبت به سال‌گذشته دلخوش کرد. امیدواریم با اصلاح ساختارها و وجود نگاه استراتژیک و برنامه‌ریزی شده، جایگاه خود را در صادرات پیدا کنیم جایگاه ما در صادرات جایگاه مناسبی نیست.

حسن‌زاده ادامه ‌داد: توجه به صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان نشان‌دهنده اهمیت جایگاه ویژه صادرات است و باید به مسائلی همچون تولید داخلی، تولید صادرات‌گرا و کیفیت توجه کنیم.

وی اظهار کرد: باید بتوانیم صادرکننده دانش فنی و تکنولوژی نیز باشیم؛ در غیر این صورت کار خاصی نکرده‌ایم و باید برای صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم. صادرات و تجارت و بازرگانی یک علم است و نمی‌توان به‌صورت سنتی آن را دنبال کرد.