دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: خطرات و مشکلات موجود در زمینه تامین و توزیع آب مناطق روستایی استان در کنار افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها، یکی از مشکلاتی است که در چند سال گذشته، مسوولان استان کردستان را با چالش جدی مواجه کرده است. بحث تامین آب شرب و کشاورزی مناطق مختلف استان کردستان در چند سال گذشته مطرح بوده و در محوریت بسیاری از نشست‌ها و جلسات استان از جمله کارگروه سلامت و امینت غذایی کردستان قرار گرفته است.

در آخرین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی کردستان که شامل سه دستور کار مشکلات حوزه تامین و توزیع آب روستایی، رویکرد وزارت بهداشت به سیاست‌های جمعیتی جدید و برنامه ابتکارات جامعه‌محور (روستای سالم، شهر سالم) بود بر تلاش برای رفع موانع موجود در زمینه تامین و توزیع منابع آبی در روستاها تاکید شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به نتایج کنترل کیفی آب روستاهای استان در ۶ ماه نخست سال جاری گفت: از ۲۱۶ هزار و ۸۱۳ مورد کلرسنجی، نتایج ۲۱ درصد آن نامطلوب گزارش شده است.

فرزام بیدار‌پور افزود: در بحث آزمایش‌های میکروبی هم از هفت هزار مورد که در ۶ ماه نخست سال جاری انجام شده است در ۱/۱۱درصد آن مواردی مشاهده شده که نشان‌دهنده آلودگی است.

او با بیان اینکه به این منظور در میان روستاها محلول کلر مادر توزیع کردیم، گفت: با این وجود در این مناطق پس از انجام آزمایش‌ها باز هم موارد آلودگی نشان داده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه انجام آزمایش‌ در زمینه سلامتی آب بدون تامین اعتبار امکان‌پذیر نیست، گفت: بحث در زمینه‌های کنترل کیفی و منابع تامین آب و رفع مشکلات و مخاطراتی که این مهم را تهدید می‌کند نیازمند اعتبار استانی است و باید در شورای برنامه‌ریزی استان قرار گرفته و جزو اولویت‌ها باشد. او اظهار کرد: رفع نشدن معضلات و مشکلات حوزه تامین آب منجر به مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش جمعیت حاشیه‌نشین شده و پس از آن نیز مباحث و مشکلات دیگری که در این راستا وجود دارد گریبانگیر جامعه خواهد شد. به گفته وی براساس سرشماری موردی در سال ۹۲، ۶ هزار نفر سال گذشته به جمعیت شهر کوچک سروآباد اضافه شده است که می‌طلبد در زمینه تامین اعتبار منابع آبی و رفع موانع و مشکلات این حوزه بیشتر تلاش شود. بیدارپور در ادامه خواستار برخورد قاطع با کشاورزان متخلف شد و افزود: استفاده از سموم کشاورزی باید از سوی سازمان‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و با کشاورزان متخلف در این راستا برخورد شود.

وی با بیان اینکه سموم کشاورزی بر اکولوژی اثر می‌گذارد، اظهار کرد: برخی از مزارع بوی گوگرد می‌دهد و انسان نمی‌تواند از کنار آن عبور کند از این رو باید کشاورزان توجیه شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان همچنین به بحث تردد تانکرهای حامل مواد سوختی و واژگونی این تانکرها اشاره کرد و گفت: این مساله در استان بحرانی است که به‌صورت مرتب اتفاق می‌افتد و با محاسبات انجام شده مبنی بر واژگونی ۱۲ مورد در سال جاری هر ۱۸ روز یک بار این حادثه اتفاق می‌افتد. وی خواستار تلاش برای رفع این مشکل به ویژه از سوی حمل و نقل و پایانه‌ها شد و افزود: این اداره کل باید اقدامات لازم را انجام داده و مداخلاتی خارج از بحث‌های روتین داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: رفع مشکلات و موانع موجود در حوزه تامین و توزیع آب روستایی و همچنین جلوگیری از آلوده شدن آب شرب، به یک برنامه استراتژیک و واقع‌بینانه نیاز دارد. طیب قدیمی با تاکید بر انجام عوامل پیشگیرانه افزود: برنامه‌ریزی برای حفاظت از منابع آبی باید از طریق شورای برنامه‌ریزی استان پیگیری شده و راهکارهای مناسب ارائه و اعتبارات مورد نیاز نیز جذب شود.

او اظهار کرد: جذب مشارکت فعال مردمی برای مدیریت صحیح مصرف آب، مراقبت از منابع آبی و همچنین استفاده از سموم کشاورزی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه اکنون هزار و ۳۲۳ منبع از منابع تامین‌کننده آب روستاهای استان فاقد حریم حفاظتی و بهداشتی هستند، افزود: رفع این مشکل نیازمند ۳۹ میلیارد تومان اعتبار است.

خالد سلطانی گفت: همچنین شکستگی‌های زیاد شبکه آبرسانی روستاها توسط شرکت‌های پیمانکار گازرسانی که اکثرا به‌صورت غیراصولی و با استفاده از لوازم غیراستاندارد ترمیم می‌شود باعث اتلاف و آلودگی آب می‌شود.

وی با اشاره به بدهکاری ۴۲ میلیارد ریالی شرکت آبفای کردستان به اداره‌های برق، امور آب، آبداران و پیمانکاران آبرسانی سیار اظهار کرد: این مساله ما را در زمینه‌های مختلف با مشکل مواجه کرده است.

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان گفت: در سال جاری با توجه به تورم سالانه و افزایش ۴۰ روستای زیر پوشش، ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و بازسازی روستاهای استان نیاز است که تاکنون ۳۲ میلیارد ریال برای این منظور مصوب شده که این مبلغ به هیچ عنوان جوابگو نیست.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان نیز با اشاره به مصرف ۲۰ هزار تن سم در محصولات کشاورزی کشور افزود: این میزان در استان کردستان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن است و بیشتر هم مواد سمی کم‌خطر است. محمد قاسمی اظهار کرد: مصرف سموم کشاورزی در استان کردستان نسبت به استان‌های همجوار و حتی استان‌های شمالی بسیار کم است و عمدتا هم کم‌خطر هستند و اگر مواد پرخطری وجود داشته باشد به‌صورت قاچاق وارد شده است.