تولید کربنات سدیم در رامهرمز

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: فرماندار رامهرمز گفت: به‌زودی کلنگ احداث کارخانه تولید کربنات سدیم سنگین در این شهرستان به زمین زده خواهد شد. مصطفی سمالی اظهار کرد: به‌منظور توسعه رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی، به‌زودی کلنگ احداث کارخانه تولید کربنات سدیم سنگین در این شهرستان به زمین زده خواهد شد. وی ادامه داد: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار و مجوز معدن استحصال آهک به مساحت ۱۰۰ هکتار احداث خواهد شد. فرماندار رامهرمز تصریح کرد: این کارخانه با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، با ظرفیت به‌کارگیری ۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود یک‌هزار نفر غیرمستقیم را دارد. سمالی افزود: این کارخانه با سرمایه‌گذاری سیمان کارون و طرف قرارداد پیمانکاران چینی در حومه رامهرمز احداث خواهد شد.

وی عنوان کرد: این طرح عظیم نیاز به تامین زیرساخت‌های لازم نظیر برق بادیماند ۱۶ مگاوات ساعت و آب شیرین حدود ۳ هزار متر مکعب در روز و آب صنعتی (غیرشرب تصفیه شده) حدود ۳ هزار متر مکعب در روز و گاز حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب در روز رادارد که در حال انجام است.

سمالی در پایان گفت: کلنگ احداث این طرح عظیم که در زمینه اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری و همچنین خودکفایی کشور در تولید این محصول ارزشمند گامی موثر خواهد بود در فروردین ماه سال ۹۴ در حومه رامهرمز به زمین زده خواهد شد. مدیرعامل شرکت سیمان کارون نیز گفت: ظرفیت اولیه کارخانه کربنات سدیم ۳۰۰ هزار تن در سال است و توسعه آن به دو خط هم در برنامه ما است که درنهایت ظرفیت آن را به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهیم. حجازی راد اظهار کرد: ۷۵ درصد این سرمایه را شرکت سیمان کارون، ۱۵ درصد را شرکت چینی و ۱۰ درصد را سهامداران شرکت سیمان کارون (بنیاد مستضعفان، بنیاد غدیر، بنیاد خوارزمی) تامین خواهند کرد.

وی افزود: برآورد اولیه احداث خط اول کارخانه کربنات سدیم ۴۵ میلیون یورو برای تولید ۳۰۰ هزار تن بود که چون چینی‌ها خود سازنده ماشین‌آلات هستند آنها هم در این خصوص سرمایه‌گذاری خواهند کرد ولی اگر بخواهیم ظرفیت تولید را به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهیم به ۵۶ میلیون یورو نیاز است. نماینده سرمایه‌گذاران کارخانه کربنات سدیم اظهار کرد: میزان اشتغال‌زایی این پروژه درکل ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر است که در هر نوبت‌کاری به‌طور متوسط ۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم است. وی افزود: مسوولان شهرستان رامهرمز استقبال خوبی از احداث این کارخانه کرده‌اند و بحث تخصیص زمین هم حل شده است و فقط تهیه نقشه و انتخاب پیمانکار مانده است.

مدیر پروژه شرکت کربنات سدیم نیز گفت: این شرکت دولتی است و بزرگ‌ترین مجموعه تولیدات کربنات سدیم را در جهان دارد و تولید آن در حال حاضر ۳ میلیون تن است.

سیدافشین حراف اظهار کرد: ازجمله شرایطی که برای اجرای پروژه ضروری است مهیا کردن زمین است و اینکه محل زمین به معدن آهک و جاده دسترسی و خط لوله آب نزدیک باشد.

وی با اشاره به اینکه در ضایعات پروژه مذکور مواد سمی وجود ندارد، افزود: علاوه‌بر ۱۵۰ هکتار زمین اختصاص یافته به پروژه، به بخشی از فضای اطراف زمین که بیش از ۹۰ هکتاراست برای توسعه طرح و تپه‌های ماهوری اطراف که ۱۵ هکتار است نیاز داریم تا ضمن انجام عملیات خاکبرداری در تپه‌های ماهوری بستر لازم را برای جمع‌آوری پسماندهای کارخانه مهیا سازیم.

حراف با اشاره به اینکه بخشی از ضایعات پروژه قابلیت تبدیل به کلرید سدیم (قابل‌استفاده در گل حفاری) را دارد، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر ۴۰ میلیارد تومان هزینه خرید کربنات سدیم است با احداث این کارخانه بخشی از این هزینه‌ها از بین می‌روند و اشتغال‌زایی هم در بر خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: سازه‌های حجیم پروژه از چین تهیه می‌شود ولی ساخت سازه‌های فلزی توسط شرکت‌های وابسته به شرکت سیمان کارون تامین می‌شود که ازنظر سرمایه‌گذاری و مدیریت پروژه و اشتغال‌زایی اثر شگرفی در استان در بر خواهد داشت چراکه این نیازها توسط نیروها و تجهیزات داخلی تامین خواهد شد.