مانع صادراتی مقابل نخود ایران

دنیای‌اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس شورای ملی نخود ایران از هدف‌گذاری برای ایجاد یک تحول بزرگ در تولید، مکانیزاسیون و فرآوری نخود در شورای ملی نخود ایران سخن گفت و افزود: نخود یک محصول مهم است که می‌تواند به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور مورد توجه قرار گیرد. به گزارش روابط عمومی شورای ملی نخود ایران، ناصر مرادی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نخود و نیاز آبی پایین آن گفت: با توجه به بحران کم‌آبی در کشور مساله تغییر الگوی کشت به‌منظور مدیریت منابع آبی مطرح شده است و از آنجایی که کشت نخود نیاز آبی پایینی دارد به نظر می‌رسد توجه به کشت این محصول می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با بحران خشکسالی باشد.

وی با اشاره به اینکه کار‌های تحقیقاتی مناسبی در حوزه مسائل بهزراعی نخود از سالیان گذشته انجام گرفته است، ازجمله این اقدامات را توسعه سطح زیر کشت نخود پاییزه و کشت مکانیزه نخود دانست.

وی تغییر تاریخ کشت از بهار به پاییز در راستای افزایش عملکرد، بررسی و ارزیابی ژنوتیپ‌های جدید به‌منظور دستیابی به ارقام با سازگاری بیشتر و مقاوم به تنش‌های زیست‌محیطی ازجمله برق‌زدگی را از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان کرد.

مرادی در ادامه یکی از مشکلات و معضلات پیش روی کشت نخود را در زمینه برداشت آن دانست و گفت: از آنجایی که در شرایط کنونی برداشت نخود به شکل سنتی انجام می‌گیرد، به‌منظور ارتقای ارزش افزوده و سهولت در برداشت نخود در تلاشیم تا در زمینه واردات تجهیزات برداشت به داخل کشور اقدام کنیم.

وی در ادامه واردات دستگاه‌های خارجی برداشت نخود را لازمه کسب استانداردهای لازم دانست و ابراز امیدواری کرد دستگاهی که توسط این هیات ترکیه‌ای معرفی می‌شود بتواند استانداردهای لازم را کسب کند.

آمادگی شورای ملی نخود ایران برای سیاست‌گذاری در مورد نخود

مرادی گفت: شورای ملی نخود ایران آمادگی کامل برای تامین نخود مورد نیاز کشور را داشته و درخواست دارد مسوولیت تولید، فرآوری، صادرات و واردات نخود کشور به این شورا واگذار شود که در صورت تحقق این امر برای اولین بار در کشور تمامی امور یک محصول به بخش خصوصی واگذار می‌شود که این امر می‌تواند زمینه‌ساز یک تحول بزرگ در کشور باشد.

مرادی گفت: شورای ملی نخود ایران با همکاری و حمایت وزارت جهاد کشاورزی این آمادگی را دارد که به‌عنوان یک تشکل ملی در سطح کشور تمام مراحل سیاست‌گذاری نخود در سطح کشور را برعهده بگیرد.

رئیس شورای ملی نخود ایران بر آمادگی کامل این شورا برای سیاست‌گذاری در حوزه تولید، فرآوری و بازاریابی داخلی و خارجی نخود به‌عنوان یک محصول پراهمیت تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه تاکنون نیمی از اقدامات این اتفاق در کشور عملیاتی شده است، گفت: در این مرحله طرح و برنامه کلی شورای ملی نخود ایران برای این کار درخواست شده است که هم‌اکنون به همراه کارشناسان و صاحب‌نظران این بخش در حال تهیه برنامه جامع و کامل در این زمینه هستیم.

۲۶۵ هزار تن میانگین تولید سالانه

مرادی میانگین تولید سالانه نخود کشور در ۱۰سال گذشته را ۲۶۵ هزار تن دانست و گفت: سالانه به‌طور متوسط ۵۵۰ تا ۵۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت نخود می‌رود.

رئیس شورای ملی نخود ایران میانگین تولید سالانه نخود کشور در حال حاضر را ۲۷۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: سطح اراضی زیرکشت محصول نخود در کشور طی سال ۸۰ حدود ۷۵۱ هزار هکتار بود که این میزان در سال‎های اخیر به شدت کاهش یافته است.

رئیس شورای ملی نخود کشور قیمت پایین نخود و عدم صرفه اقتصادی آن را از عوامل کاهش تولید این محصول و کاهش سطح اراضی زیرکشت آن در کشور برشمرد و گفت: برای رفع این مشکل به دنبال تثبیت قیمت نخود در کشور با رقم ۳۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم هستیم. وی در ادامه با بیان اینکه نخود تولیدی در کشورتامین کننده نیاز داخلی کشور هست، گفت: در شرایط کنونی نه‌تنها نیازی به واردات نخود نداریم، بلکه حتی می‌توانیم در زمینه صادرات آن نیز اقدام کنیم؛ چراکه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان مصرف نخود سالانه کشور ۱۵۰ هزار تن است.

کشت نخود راهکاری برای مقابله با بحران آب

مرادی در ادامه با اشاره به جدی بودن بحران آب در کشور، گفت: توجه به کشت نخود می‌تواند در مقابله با بحران آب موثر باشد. وی در ادامه نخود را قانع‌ترین کشت کشور از حیث نیاز آبی دانست و گفت: نخود بهاره با ۵۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی به‌طور متوسط ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد خواهد داشت و به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با توجه به بحران کم آبی پرداختن به کشت آن سودمند باشد.

رئیس شورای ملی نخود ایران، کشت نخود را متناسب با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری دانست و گفت: این کشت علاوه بر نیاز اندک به آب، به سم و کود کمتری نیز در مقایسه با سایر کشت‌ها احتیاج دارد و از آنجایی که ارزش غذایی بالایی هم دارد می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت در سبد غذایی خانواده‌ها باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه دو مشکل برای کشت نخود وجود دارد، گفت: پایین بودن عملکرد محصول در هکتار یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی ترویج کشت نخود است و به نظر می‌رسد با کشت پاییزه این محصول و کشت بهاره زود هنگام می‌توان تا حدودی این مشکل را مرتفع کرد.

وی مکانیزه نبودن مزارع نخود را مشکل دیگر برای کشت نخود دانست و گفت: مکانیزه کردن در مورد نخود پاییزه بیشتر جواب می‌دهد.

لزوم پررنگ‌تر شدن حضور نخود در سبد غذایی

وی در ادامه با تاکید بر فواید تغذیه‌ای نخود، بر لزوم پررنگ‌تر شدن آن در سبد غذایی خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: تغییر فرهنگ مردم نیاز به اقدامات ترویجی دارد تا آنجا که می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا به‌عنوان مثال نخود که محصولی مهم است جایگزین خوبی برای بسیاری از مصارف خانواده‌ها کرد.

وی ادامه داد: نخود از نظر تامین انرژی، الیاف غذایی محلول و غیرمحلول، عنصر منگنز و... اهمیت زیادی دارد و اگر شرایطی فراهم شود تا این محصول بتواند در هرم غذایی مردم کشور جایگاه پررنگی یابد، گام‌های موثری برای بهبود تغذیه‌ای مردم برداشته خواهد شد.

تغییر فرهنگ غذایی

وی تغییر فرهنگ غذایی مردم را یکی از برنامه‌های شورای ملی نخود ایران دانست و گفت: در حال حاضر براساس مطالعات انجام‌گرفته در شورای ملی نخود ایران، سرانه مصرف نخود کشور بسیار پایین است و باید با برنامه‌ریزی مناسب فرهنگ مصرف نخود در جامعه نهادینه شود.

مرادی با تاکید بر اهمیت نخود در تامین امنیت غذایی، از تلاش در راستای گنجاندن نخود در سفره مردم خبر داد و افزود: در این زمینه رایزنی‌های زیادی انجام گرفته و پس از اخذ موافقت وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها، این طرح برای پیگیری و موافقت به وزارت رفاه ارجاع شده که درصورت موافقت حداقل یک کیلوگرم نخود در سبد کالایی قرار خواهد گرفت. مرادی این اقدام شورای ملی نخود ایران را در راستای ایجاد بازارهای خوب برای کشاورزان و حمایت از کشاورزان مثبت ارزیابی کرد.

مکانیزه کردن کشت نخود

رئیس شورای ملی نخود ایران در ادامه یکی دیگر از اهداف شورای ملی نخود ایران را مکانیزه کردن زراعت نخود به‌خصوص در مرحله برداشت دانست و گفت: به جرات می‌توان گفت که کشت سنتی بزرگ‌ترین معضل کنونی در زراعت نخود است و هزینه‌های زیادی را به کشاورزان تحمیل می‌کند و پرداختن به کشت مکانیزه به علت افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌های تولید زمینه‌های کشت موفق‌تر نخود را فراهم می‌آورد.

رئیس شورای ملی نخود ایران متوسط عملکرد نخود در مزارع دیم کشور را ۴۷۵ کیلوگرم در هکتار دانست و گفت: مکانیزه شدن نخود متوسط عملکرد آن را به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلوگرم در هکتار می‌رساند.

وی افزود: مکانیزاسیون نخود با نصف کردن هزینه‌های تولید، زمینه‌های افزایش درآمد کشاورزان را نیز به‌وجود می‌آورد.

سفر تحقیقاتی محققان ترکیه‌ای به کرمانشاه

مرادی در ادامه به سفر اخیر هیات تحقیقاتی کشور ترکیه به کرمانشاه و لرستان اشاره کرد و گفت: این هیات تحقیقاتی با هدف تبادل نظر در زمینه مراحل مختلف تولید، فرآوری و مکانیزاسیون محصول نخود و به دعوت شورای ملی نخود ایران به کرمانشاه سفر کردند و در این سفر خود به بازدید از مزارع نخود کشور پرداختند و نظرات خود را در زمینه کشت این محصول مطرح کردند.

وی با اشاره به دستاورد‌های این سفر تحقیقاتی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک اعضای شورای ملی نخود ایران با حضور در کشور ترکیه دستاورد‌های بیشتری در زمینه تولید، فرآوری و مکانیزاسیون این محصول پرارزش به‌دست می‌آورند.

مرادی با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی در زمینه تولید و عرضه نخود، بحث فرآوری این محصول است، چراکه این محصول نباید فقط به صورت خام باشد و باید به صورت محصولات فرآوری شده به بازار عرضه شود، گفت: به‌منظور حمایت از کشاورزان نخودکار باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود و دولت با پرداخت وام‎های کم‌بهره و بازپرداخت بلندمدت به کشاورزان، در راستای تولید نخود در کشور، این قشر را یاری

کند.

لغو عوارض صادراتی نخود

رئیس شورای ملی نخود ایران از لغو عوارض صادراتی نخود به‌عنوان یکی از اقدامات مثبت این شورا سخن گفت و افزود: از آنجا که به علت بسته شدن تعرفه روی صادرات نخود، مقدار زیادی نخود در انبارها مانده بود، پیشنهاد لغو تعرفه صادرات نخود ازسوی شورای ملی نخود ایرن مطرح شد که این مساله مورد موافقت قرار گرفته و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ

شد.

به گفته رئیس شورای ملی نخود ایران در سال‌های اخیر با وضع عوارض صادراتی بسیار سنگین، صادرات نخود کاهش چشمگیری پیدا کرد، طوری که صادرات نخود از ۱۲۸ هزار تن در سال ۸۱ به ۶۷۰۰ تن در سال ۹۱ کاهش پیدا

کرده است.

پرداخت یارانه

رئیس شورای ملی نخود ایران خواستار تخصیص یارانه به نخودکاران برای خرید ادوات کشاورزی در راستای مکانیزاسیون زراعت نخود و فعالیت در حوزه فرآوری این محصول پراهمیت شد و گفت: دولت با تخصیص وام‌های کم‌بهره و بلندمدت می‌تواند نقش مهمی در به‌روز شدن زراعت نخود به‌عنوان یک محصول پر اهمیت داشته باشد.

وی افزود: این اتفاق زمینه‌های برون‌رفت نخود از خام‌فروشی و فعالیت در حوزه فرآوری آن را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: فرآوری نخود ارزش افزوده تولید این محصول را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

کاهش شدید صادرات نخود

رئیس شورای ملی نخود ایران از کاهش ۱۹ برابری صادرات نخود به‌دلیل وضع عوارض صادراتی خبر داد و گفت: به‌دلیل قیمت کم و عدم صرفه اقتصادی در تولید و فروش، هر روز شاهد کاهش میزان کشت و تولید نخود هستیم.

براساس پیگیری‌های انجام‌شده و رایزنی با دستگاه‌های ذی‌ربط، بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده است که تعاونی‌های روستایی سراسر کشور نخود را به قیمت تضمینی از کشاورزان نخودکار خریداری کنند.

مرادی در پایان با اشاره به نیاز این بخش به همیاری و مساعدت مسوولان دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط و نیز بانک‌ها خاطرنشان کرد: قطعا با همراهی بخش دولتی و تلاش بخش خصوصی به‌ویژه نخودکاران و کشاورزان شاهد افزایش تولید و روند رو به رشد این محصول در آینده نزدیک خواهیم بود.