قزوین؛ پیشرو در اجرای طرح جامع مالیاتی

دنیای‌اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: امسال نیز مالیات مودیان از طریق خوداظهاری و ارائه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی با مراجعه به سایت (www.tax.gov.ir) تا تاریخ ۳۱/۴/۱۳۹۳ دریافت می‌شود و قابل تمدید نیز نیست. تقوی این روش را موجب رضایتمندی حداکثری مردم، کاهش هزینه‌های وصول مالیات و مراجعه نکردن مکرر مردم به سیستم مالیاتی یاد کرد و افزود: برای راستی‌آزمایی، تعدادی از اظهارنامه‌های مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: برای تشویق و ترغیب مردم به ارائه اظهارنامه مالیاتی، اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما، مطبوعات و تبلیغات محیطی در استان در حال انجام است.

وی افزود: مالیاتی که از مردم دریافت می‌شود صرف رشد و توسعه استان ازجمله زیرساخت‌های ارتباطی، توسعه خدمات شهری، ارتقای سطح سلامت و بهداشت، توسعه و تجهیز بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، توسعه و تجهیز مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توسعه فضای سبز و خدمات رفاهی در سطح استان می‌شود و باعث تعدیل ثروت و رفع شکاف طبقاتی بین محرومان و ثروتمندان جامعه می‌شود.

تقوی گفت: برای رفاه حال مودیان، ۴۰ درصد مالیات به صورت نقدی و بقیه در ۶ قسط مساوی ماهانه دریافت می‌شود.

وی یادآور شد: عدم ارائه اظهارنامه در موعد مقرر، موجب محرومیت از معافیت مالیاتی، مالیات بیشتر و جریمه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: استان قزوین در دریافت امضای الکترونیکی رتبه اول کشور را داراست.

مدیرکل مالیاتی استان گفت: در سال گذشته مبلغ ۵۲۸۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد دارد و همچنین طی سه ماه ابتدای سال‌جاری مبلغ ۱۱۲۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی محقق شده که نسبت به مدت مشابه ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد و ۹۰ درصد درآمد‌های استان توسط دستگاه مالیاتی تامین می‌شود.

وی اعلام کرد: سال گذشته دستگاه مالیاتی ۱۰۶ درصد درآمد مصوب استانی را محقق ساخته و بیش از ۲۸۹ میلیارد ریال مازاد درآمد نصیب استان کرده است. وی گفت: دولت و دستگاه مالیاتی برای ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صنعت و ایجاد اشتغال و کمک به واحد‌های تولیدی و تشویق صادرکنندگان، به‌تدریج مالیات دریافتی از واحد‌های تولیدی و صنعتی را به سمت مالیات بر مصرف سوق داده است، به نحوی‌که مالیات سهم شرکت‌ها در استان از ۴۵ درصد به ۲۹ درصد تقلیل پیدا کرده است.

وی نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در سال‌جاری ۸ درصد اعلام کرد که یک درصد از آن صرفا برای بخش سلامت و بهداشت و تامین و تجهیز بیمارستان‌ها هزینه می‌شود.

تقوی وصول عوارض مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۲ را مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال و وصول سه ماه ابتدای سال را ۴۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد که ماهانه به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای توسعه عمران و آبادانی شهر و روستا‌های استان واریز می‌شود.

مدیر کل مالیاتی استان گفت: برای توسعه و رشد استان و تشویق سرمایه‌گذاران و افزایش صادرات، دستگاه مالیاتی معافیت‌های وسیع و متنوعی را برای فعالیت‌های کشاورزی و واحد‌های تولیدی و صنعتی اعمال می‌کند.

تقوی با بیان اینکه استان قزوین جزو استان‌های پیشرو و منتخب در اجرای طرح جامع مالیاتی محسوب می‌شود، افزود: طرح جامع مالیاتی یک طرح عظیم و ملی است که اجرای کامل آن و استقرار سیستم‌های نوین اطلاعاتی، افزایش رضایتمندی مردم، رعایت عدالت مالیاتی و کاهش هزینه وصول مالیات را به همراه خواهد داشت و دستگاه مالیاتی به سیستم مدرن و تکنولوژی پیشرفته تبدیل خواهد شد.

وی گفت: در اجرای این طرح کلیدی، استان قزوین در مرحله PSD (استانداردسازی فرآیند‌ها) قرار دارد و فضای اداری در امور مالیاتی در قزوین و شهرستان‌ها برای ارائه خدمات به مودیان تغییر محسوسی خواهد کرد.

تقوی با اشاره به اینکه یکی از الزامات طرح جامع مالیاتی، کد اقتصادی است، گفت: کد اقتصادی شماره منحصربه‌فردی است که به هر فعال اقتصادی، اختصاص می‌یابد و خرید و فروش‌ها و خدمات مودیان از این طریق انجام می‌شود و موجب شفافیت در مبادلات و معاملات اقتصادی و جلوگیری از تبعیض مالیاتی می‌شود.

وی دریافت کد اقتصادی را الزامی دانست و دریافت نکردن آن را موجب محرومیت از معافیت و تعلق جرایم مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برشمرد.

تقوی همچنین گفت: طبق ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه، مودیان مالیاتی باید نسبت به نصب صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه‌ای که از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت مشخص شده، اقدام کنند، در غیر این صورت موجب محرومیت از معافیت‌های مقرر قانونی خواهند شد.