دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر همراهی مردم در مدیریت بهینه مصرف آب گفت: امروز برای تولید هر لیتر آب در ثانیه اعم از انتقال، تصفیه و بهره‌برداری میلیون‌ها تومان هزینه می‌شود که اگر در این موارد صرفه‌جویی صورت گیرد کمک قابل توجهی انجام می‌شود. هاشم امینی افزود: خشکی زاینده‌رود علاوه ‌بر اثرات در بخش‌های مختلف، دغدغه‌هایی را در آثار باستانی و حیات شهر اصفهان ایجاد می‌کند. وی اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، جهان در سال ۲۰۲۵ درصورت عدم مدیریت منابع آب، در موضوع آب شرب دچار کمبود خواهد بود.

امینی به سرانه آب تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و افزود: در کشور در سال ۹۳، ۱۲۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر خواهیم داشت که نسبت به سال ۹۲، ۱۰ میلیارد مترمکعب کاهش دارد. این در حالی است که سرانه آب تجدیدپذیر برای هرنفر در کشور در سال ۱۳۵۳، ۶ هزار و ۶۸۰ مترمکعب و در سال ۸۸، هزار و ۷۸۰ مترمکعب بوده است و میزان زیر ۱۷۰۰ مترمکعب سرانه آب تجدیدپذیر برای هرنفر، شرایط تنش آبی است.

وی ادامه داد: استان اصفهان نیز با سرانه آب تجدیدپذیر زیر هزارمترمکعب شرایط بحران آبی را تجربه می‌کند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ۹۳ شهر را تحت پوشش خدمات آب شرب و بهداشتی قرار داده‌ایم که ۵۰ شهر و ۳۰۰ روستا تحت پوشش تصفیه‌خانه باباشیخعلی از رودخانه زاینده‌رود سیراب می‌شوند و همچنین کاشان و استان یزد نیز از زاینده‌رود مشروب می‌شوند.

امینی به مصرف آب در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: در پیک مصرف آب، در تابستان حدود ۵/۱۴ مترمکعب آب برای اصفهان نیاز است و در حال حاضر نیز تصفیه‌خانه باباشیخعلی قادر به تولید و انتقال حدود ۵/۱۰ مترمکعب آب است و براساس سنوات گذشته در پیک مصرف آب ۵/۲ تا ۳ مترمکعب از طریق چاه‌های فلمن تامین می‌شد و نیم مترمکعب نیز از دیگر چاه‌ها تامین می‌شد و امسال با ۵/۲ تا ۳ مترمکعب کمبود آب مواجه هستیم.

وی به اقدامات انجام شده برای رفع ۳ مترمکعب کمبود آب هم اشاره و بیان کرد: برگزاری جلسات مدیریت بحران آب استان، برگزاری جلسات در سطح ملی برای کلان‌شهر اصفهان، تشکیل ستاد خشکسالی شرکت آب و فاضلاب و تجهیز ۷۶ حلقه چاه از جمله اقدامات انجام‌شده بوده و مصوبات جلسات این ستاد می‌تواند در رفع تنش کمبود ۳ مترمکعب موثر باشد. وی ادامه داد: مردم نباید از پمپ‌های غیرمجاز روی شبکه استفاده کنند و این به لحاظ شرعی و اخلاقی صحیح نیست و حق مردم را ضایع خواهد کرد.

امینی گفت: پروژه انتقال آب به نقاط مرکزی و غربی اصفهان با اجرای خط انتقال هزار میلیمتری در حال انجام داریم همچنین سامانه پرتال مدیریت مصرف در استان انجام شده و در فضای ملی در حال پیگیری است و تا دو ماه آینده در سطح کشور از آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از اصلاح ۷۶ کیلومتر شبکه فرسوده در استان خبر داد و گفت: ما امروز توانستیم میزان آب بدون درآمد را که در گذشته ۳۰ درصد بوده به ۹/۱۸ درصد کاهش دهیم و در چهار سال گذشته نیز نشت‌گیری خطوط قابل ملاحظه‌ای را انجام داده‌ایم. امینی گفت: تا تکمیل پروژه تونل گلاب ۲ استان اصفهان با بحران آب دست و پنجه نرم خواهد کرد. این درحالی است که در افق ۱۴۲۰، باید ۵۳/۲۰ مترمکعب آب در حوزه شرب داشته باشیم که البته اجرای پروژه گلاب ۲ در شورای‌عالی آب مصوب و شرکت آب و فاضلاب استان پیگیر عملیاتی شدن آن است و طی پنج سال اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع آب اصفهان بخشی نیست و بحران آب استان همراهی همه مسوولان، مردم و دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد. امینی میزان استاندارد مصرف آب را برای هر نفر در کشور ۱۵۰ لیتر در روز اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون میزان مصرف آب در بخش خانگی استان ۱۶۰ لیتر برای هر نفر و سرانه مصرف کلی آب در بخش خانگی و ادارات ۲۰۶ لیتر برای هر نفر است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: خط قرمز ما در استفاده از چاه‌ها، کیفیت بوده و نباید به آب شرب خدشه‌ای وارد شود.