مترو اصفهان؛  76 درصد پیشرفت فیزیکی

دنیای اقتصاد، اصفهان، آرزو کریمی مقدم: رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اصلاح قانون شوراها توسط وزارت کشور در حال پیگیری است، اظهار کرد: اکنون شوراها به بلوغ نسبی رسیده‌اند، این در حالی است که سلسله مراتب اداری جایگاه روشنی را برای شوراها مشخص نکرده و در این زمینه با ضعف قوانین مواجه هستیم. رضا امینی با بیان اینکه در حال حاضر فرآیند تشکیل شورایاری‌ها در حال بررسی است، عنوان کرد: تشکیل شورایاری‌ها ابعاد مختلفی دارد که اگر نسنجیده در این زمینه وارد شویم موجب بی‌اعتمادی شهروندان و شکست این طرح می‌شود ولی اگر سنجیده وارد شویم به‌طور حتم شرایط خوبی برای مشارکت شهروندان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به پروژه قطار شهری اصفهان اذعان کرد: طبق گزارش‌های اعلام شده تاکنون ۷۶درصد از خط یک مترو انجام شده و ۲۴ درصد باقی مانده که پیش‌بینی می‌شود در صورتی که فاز اول خط یک بعد از انجام مراحل آزمایشی جواب دهد، خط اول متروی اصفهان تا پایان سال ۹۵ یا ابتدای سال ۹۶ راه‌اندازی شود. امینی اظهار کرد: بودجه قطار شهری اصفهان در سال جاری ۳۲۵میلیاردتومان به صورت نقدی و غیرنقدی است که ۲۵۰میلیاردتومان آن نقدی و ۷۵میلیارد تومان آن غیر نقدی است. وی با بیان اینکه بودجه قطار شهری در سال جاری سه برابر افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: در سال ۹۲ نیز ۲۰۰میلیاردتومان اعتبار برای این پروژه از محل صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده که ردیف آن باز است همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فروش اوراق مشارکت برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده که در دو مرحله و در هر مرحله ۱۵۰میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۹۴میلیارد تومان نیز دولت مصوب کرده که برای اجرای این پروژه در سال جاری اختصاص یابد که می‌توان گفت ۹۱۹ میلیارد تومان بودجه برای اجرای این پروژه در سال جاری اختصاص داده شده است. امینی با اشاره به پروژه مترو خاطرنشان کرد: یک شرکت مادر تخصصی به عنوان واسطه وجوهی را از سه شهر اصفهان، شیراز و تبریز دریافت کرد تا برای خرید واگن‌ها از شرکت چینی اقدام کند.

وی با بیان اینکه ۳۱۵ واگن برای این سه شهر خریداری شده که به هر شهر ۱۰۵ واگن اختصاص یافته است، اظهار کرد: ابهامی در پرداخت پول به شرکت چینی وجود داشت که بخش خصوصی اجازه بارگیری واگن‌ها را نمی‌داد اما با تلاش‌های انجام شده و پیگیری‌های متعدد ۳ رام واگن هریک ۵ واگن به سمت ایران بارگیری شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: واگن‌ها قبل از نوروز به گمرک ایران رسید اما به‌دلیل همزمان شدن با سفرهای نوروزی اجازه حمل واگن‌ها در جاده از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه ممنوع شد. امینی اضافه کرد: زمانی که واگن‌ها به اصفهان رسید به صورت آزمایشی در فاز اول خط یک باید روی ریل‌ها حرکت کند تا نقایص و ایرادات آن مشخص شود و برای سفارش‌های بعدی به شرکت‌سازنده اعلام شود. وی با اشاره به راه‌اندازی‌سازمان گردشگری در شهرداری اصفهان تاکید کرد: مصوبه راه‌اندازی‌سازمان گردشگری به تصویب شورای شهر رسیده ولی در صورتی که این‌سازمان بخواهد وظایف میراث فرهنگی و گردشگری را انجام دهد با اصل مدیریت واحد شهری مغایرت پیدا خواهد کرد از این رو این‌سازمان در موضوعاتی دیگر ورود پیدا خواهد کرد تا موازی کاری نشود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد:‌سازمان گردشگری باید به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاران برای احیای بافت فرسوده و خانه‌های قدیمی و ایجاد مراکز اقامتی برای گردشگران فعالیت کند زیرا ظرفیت اصفهان در رابطه با هتل‌ها و مهمانپذیر‌ها بسیار ضعیف است و حوزه گردشگری نیاز به تلاش دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از احیای بافت فرسوده در شهر اصفهان سخن گفت و عنوان کرد:‌ سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان جهت احیای بافت فرسوده هزینه می‌کند به طوری که احیای بافت فرسوده به معنی تخریب خانه‌های تاریخی و قدیمی نیست بلکه تخریب خانه‌هایی بدون پایه و اساس ساخته شده است همچنین احیای خانه‌های تاریخی و قدیمی است.

امینی در ادامه با اشاره به اجرایی نشدن طرح نصب دکه‌های مطبوعاتی در سطح شهر گفت: اصفهان کمترین دکه مطبوعاتی را دارد این در حالی است که شهرهای شیراز، تبریز و مشهد در این زمینه بسیار خوب عمل کرده‌اند لذا تذکرات شفاهی لازم در این زمینه به شهرداری داده شده و شورای شهر پیگیر این مساله است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه‌ رسانه‌های مکتوب باید در کوتاه‌ترین زمان به دست مردم برسد افزود: باید قسمتی از هزینه خانوارها به خریدکتاب و خواندن‌رسانه‌های مکتوب اختصاص داده شود.

امینی بر لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرداری اصفهان تاکید و اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ابتدا هزینه‌های زیادی در بردارد ولی در دراز مدت صرفه اقتصادی دارد.

وی افزود: برای احداث کارخانه زباله‌سوز در اصفهان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده به طوری که مطالعات اولیه این طرح انجام شده و راه‌اندازی این کارخانه باعث می‌شود آلودگی‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد لذا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر جزو برنامه‌های مدیریت شهری اصفهان است. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص وضعیت آب زاینده‌رود گفت: بارها اعلام شده برای خشکی زاینده‌رود همایشی برگزار شود به‌طوری که خود نیز تصمیم داشتم جلسه‌ای با حضور شورای شهرهای شهرکرد، یزد و اصفهان برگزار کنم تا با مشورت این مشکل را حل کنیم.

امینی با بیان اینکه مدیریت اشتباه باعث شده که آب زاینده‌رود با بحران مواجه شود، افزود: مردم اصفهان مردمانی فهیم، انقلابی و شهید پرور هستند اما این نکته مهم است که مردمان شهرهای دیگر نیز فرهیخته و انقلابی و شهیدپرور هستند و انتظاراتی از مسوولان خود دارند. وی تصریح کرد: ما اهل پلاکارد گرفتن و غوغاسالاری نیستیم چرا که احقاق حقوق همه مردم برای ما بسیار مهم است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه با همایش و سخنرانی مشکل زاینده‌رود حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: استاندار اصفهان با روال منطقی و کارشناسی مباحث زاینده‌رود را به جلو می‌برند.