دنیای اقتصاد، اصفهان، آرزو کریمی‌مقدم: دهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته با مشارکت ۸۰ شرکت داخلی و خارجی در هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های استان اصفهان برپا شد. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: مشارکت‌کنندگان این نمایشگاه از فضای رقابتی ایجاد شده، برای جذب مخاطبان و طرف قراردادهای جدید، دستیابی به ایده‌های نو و به‌روز، ارائه راهکارهای صنفی برای حل معضلات و دغدغه‌های اساسی صنعت سنگ، ارتباط‌گیری با بدنه علمی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و بهره‌مندی از بازارهای بین‌المللی استفاده کردند.

رسول محققیان ادامه داد: نمایشگاه سنگ نیز در ۹ دوره گذشته، نمایشگاهی تعیین‌کننده و قابل توجه برای فعالان این بخش بوده است. این نمایشگاه، امسال با جذب ۸۰ مشارکت‌کننده داخلی و خارجی، می‌تواند اجتماع تاثیرگذاری از فعالان این صنعت عظیم کشور را فراهم آورد تا وضعیت حال حاضر این صنعت در کنار گذشته و پیشینه آن، با نگاهی به آینده و افق این بخش ترسیم شود و نگاه متخصصان امر و بازدیدکنندگان را به خود جلب‌سازد. رئیس انجمن کارفرمایان سنگبری‌های استان اصفهان با بیان اینکه صنعت سنگ در صورت توجه می‌تواند جایگزین نفت در اقتصاد کشور شود اظهار کرد: معادن سنگ تزیینی ایران بسیار غنی است و حدود ۵۰۰ نوع رنگ در سنگ‌های ساختمانی ایران وجود دارد.

رضا احمدی افزود: استان اصفهان پایتخت صنعت سنگ ایران است؛ چراکه از مجموع شش هزار سنگبری فعال کشور یک سوم آن در این استان واقع شده که حدود ۵۰ درصد فرآوری سنگ تزیینی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اعتلای کمی و کیفی تولیدات، معرفی تولیدکنندگان برتر، شناسایی زمینه‌های صادراتی و بازارهای جدید، آشنایی با تولیدات روز جهان و همکاری با دیگر کشورها برای به‌روز‌رسانی تولیدات، آشنایی با آخرین پیشرفت‌ها، تعامل مثبت و موثر برای برون رفت از رکود، ایجاد انگیزه برای توسعه نمایشگاه‌ها و یادآوری جایگاه واقعی صنعت سنگ را از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حوزه سنگ دانست.

ایران رتبه سوم تولید سنگ در جهان را دارد

همچنین در این مراسم رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این‌باره اظهار کرد: ایران پس از کشور‌های چین و هند رتبه سوم فرآوری سنگ جهان را به خود اختصاص داده است اما از نظر میزان صادرات عدد پایینی در این عرصه دارد، از این‌رو باید با نوسازی و بازسازی کارخانه‌های جایگاه صادراتی را ارتقا دهیم. اسرافیل احمدیه با اشاره به سهم ۱۰ درصدی استخراج سنگ استان گفت: اصفهان دارای ۳۰۰ معدن سنگ تزیینی است که حدود هفت میلیون تن در سال از آن‌ها استخراج می‌شود و ۲۵ درصد از ذخایر سنگ کشور مربوط به سنگ‌های تزیینی است. معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه صنعت سنگ اصفهان باید رتبه اول صادرات کشور را داشته باشد، بیان کرد: استان اصفهان، سومین استان کشور در بخش معدن و نیروی شاغل در این صنعت است و زمینه رشد، توسعه و فرآوری تولیدات باید در این صنعت بیش از پیش ایجاد شود. محمدعلی طرفه افزود: وجود راه‌های ترانزیتی در این استان، توان علمی و فنی، تجربی و اقتصادی این صنعت به گونه‌ای است که انتظار می‌رود استان اصفهان در زمینه صادرات صنعت سنگ رتبه اول را داشته باشد و این امر باید با پشتیبانی بخش خصوصی و دولت محقق شود. وی گفت: با وجود وسعت استان، تنوع فعالیت‌های تولیدی، اقتصادی و صنعتی و وجود بنیان‌های دانشگاهی هنوز از داشتن یک محل نمایشگاهی ایده‌آل محروم هستیم و اگرچه تلاش‌های زیادی در این راستا انجام شده است، اما هنوز نمایشگاهی که بتواند پاسخگوی نیازهای همه بخش‌های استان باشد وجود ندارد. همچنین در این مراسم نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۵۰تا ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی و ۶۰ عنصر معدنی در ایران وجود دارد؛ اما متاسفانه سهم معادن در تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است. حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه از این همه ذخایر خدادادی به خوبی استفاده نکرده‌ایم، بیان کرد: تورم بالای ۳۰ درصد و بیکاری با نرخ ۱۳درصد نشان از این واقعیت دارد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: صنعت سنگ یکی از ظرفیت‌های خوب توسعه است که در دو بخش ساختاری اجرایی یا همان بخش دولتی و نیز بخش خصوصی دچار مشکلات است. فولادگر افزود: بازدید‌هایی از شهرک صنعتی محمود آباد و دولت آباد داشته‌ایم؛ اما هنوز نوسازی تجهیزات توسط بخش خصوصی را در آن مشاهده نکرده‌ایم. وی اضافه کرد: پرت برش هر یک تن سنگ خام در اصفهان و کشور بالاتر از میزان استاندارد جهانی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خطاب به فعالان صنعت سنگ گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده امری قانونی است و اینکه شما فعالان این عرصه درخواست کرده‌اید آن را پرداخت نکنید، منطقی نیست؛ چرا که سایر گروه‌های صنعتی نیز خود را صاحب این حق می‌دانند.

فولادگر با بیان اینکه دولت باید سالی یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم اضافه کند، افزود: امسال دولت باید این رقم را طبق قانون به هفت درصد می‌رساند؛ اما به‌دلیل کسری بودجه و تقاضای وزارت بهداشت برای امور درمانی مناطق محروم و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر مجبور به اعمال قانون و افزایش رقم هفت درصد به هشت درصد شد. وی یادآور شد: اخذ عوارض حقوق دولتی از معادن که موجب اعتراض فعالان این عرصه در اواخر سال قبل شد نیز فقط به‌دلیل جبران کسری بودجه دولت است.