افتتاح ساختمان اتاق بازرگانی بیرجند
دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: در مراسمی با حضور مهندس غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران ساختمان اتاق بیرجند به بهره‌برداری رسید.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند در این مراسم با بیان اینکه این اتاق فعالیت خود را از خردادماه سال ۱۳۸۶ آغاز کرده است، اظهار کرد: ساخت ساختمانی در شان فعالان اقتصادی از اهداف اولیه این اتاق بود.
رئیس اتاق بیرجند تصریح کرد: این ساختمان با زیربنای، حدود یک هزار متر مربع در سه طبقه احداث شده که برای ساخت و تجهیز آن بالغ بر ۵/۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات اتاق ایران سرمایه‌گذاری شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳۹ فعال اقتصادی در اتاق بیرجند عضو هستند، اظهارکرد: از این تعداد ۳۴۱ عضو حقیقی و ۹۸ عضو حقوقی هستند.
وی تصریح کرد: کمک به طرح توسعه محور شرق کشور، کمک به سرعت بخشیدن و عملیاتی شدن گمرک بین‌المللی بیرجند و فرودگاه بیرجند، کمک به فعال‌شدن شرکت‌های حمل و نقل زمینی و هوایی و ترانزیت کالا و کمک به بازار شناسی و بازارسازی تولیدکنندگان و صادرکنندگان از جمله اهداف تشکیل اتاق بازرگانی بیرجند است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: همچنین این اتاق به‌منظور کمک به همسو شدن با اقتصاد جهانی، کمک به واحدهای تولیدی برای معرفی محصولات خود در سطح کشور و بازارهای جهانی، کمک به افزایش فرهنگ، اخلاق کسب و کار و مسوولیت اجتماعی و توسعه پایدار، راه‌اندازی اتحادیه‌های صادراتی (فرش، خشکبار، صنایع معدنی، زعفران و گیاهان دارویی) و غیره می‌کوشد.
احتشام، کمک به بهبود حلقه‌های زنجیره فرآیند توسعه اقتصادی (تولید، توزیع، مبادله، مصرف) برای گسترش مبادلات تجاری و گسترش بازارهای هدف صادراتی برای افزایش سرمایه‌گذاری و تولید ثروت ملی را از جمله اهداف استراتژیک این اتاق برشمرد.
اتاق ایران هماهنگ‌کننده توسعه تفکر در اقتصاد نوین
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی در این مراسم بیان کرد: اتاق ایران هماهنگ‌کننده توسعه تفکر در اقتصاد نوین کشور و پارلمان بخش خصوصی است که افراد آن سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی کشور هستند.
وی افزود: موفقیت اعضای این اتاق، موفقیت دولت و کشور محسوب می‌شود که هدف موردنظر همه مسوولان کشور است.
رضایی عنوان کرد: اتاق ایران بر اساس قانون، وظایف گسترده‌ای دارد و نشان می‌دهد جایگاه اتاق در تصمیم‌گیری سیاست‌های کشور، کلیدی و پررنگ است.
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: اتاق بازرگانی همچنین نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، شناسایی بازارهای هدف، دانشگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دارد.
رضایی عنوان کرد: متوسط درآمد و اشتغال این استان از میانگین کشوری پایین‌تر است؛ بنابراین کمک به این استان از طریق اتاق استان و سایر سازمان‌ها و همفکری بخش خصوصی ضروری است.
وی گفت: باید تلاش بیشتری صورت گیرد و هیات‌های بیشتری در استان پذیرش شوند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری این استان به آنها معرفی شود.
ایجاد نمایندگی
وزارت امور خارجه در استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرد: پایانه صادراتی، دو گمرک و بازارچه‌های استان به خوبی مشغول فعالیت بوده و توانسته‌اند سهم ۲۰ درصدی صادرات ما به افغانستان را به ۲۸ درصد برسانند و امیدوار هستیم در سال جدید این رقم افزایش یابد.
علیرضا جمیع افزود: درخواست ما این است که در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی، موضوع تامین زیر ساخت‌ها از جمله راه‌اندازی گمرک در یزدان، بازسازی جاده ماهی‌رود به فراه، ایجاد نمایندگی وزارت امور خارجه در استان، راه‌اندازی کنسولگری ایران در فراه، تلاش برای سرمایه‌گذاری تجاری افغانستان در ایران و ایجاد تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و افغانستان مطرح و برای تامین این درخواست‌ها تلاش شود.
توجه به استان‌ها در اولویت کاری اتاق ایران
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم با قدردانی از عملکرد اتاق بیرجند و فعالان اقتصادی و مسوولان استان خراسان جنوبی گفت: اتاق ایران بعد از حضور دکتر نهاوندیان در آن، توجه به استان‌ها و توانمندی‌های آنها را در اولویت کاری خود قرار داد.
وی افزود: کمک به توسعه متوازن در تمام اتاق‌های کشور مورد توجه ویژه در برنامه‌ریزی‌های اتاق قرار گرفت؛ اما هنوز نمی‌توانیم به‌طور دقیق مشخص کنیم که اولویت سرمایه‌گذاری این استان چیست.
شافعی اظهارکرد: متاسفانه اکنون شاهد رکود اقتصادی، به علت تصمیمات نادرست گذشته هستیم، البته اکنون اتاق نقش برجسته تری دارد و می‌تواند در کنار دولت برای برنامه‌ریزی مدون اقتصادی برای توسعه استان کمک کند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور عنوان کرد: تحولات جدیدی در صحنه داخلی و بین‌المللی با حضور دولت جدید در کشور ایجاد شده و قرار است، متفاوت با گذشته حرکت شود، بنابراین لازم است متفاوت از گذشته برنامه‌ریزی و عمل شود.
شافعی تاکید کرد: بخش خصوصی و دولتی مکمل یکدیگر هستند و باید در کنار هم باشند و به یکدیگر کمک کنند؛ به‌ویژه اینکه اکنون شرایط متفاوتی به علت فعالیت‌های برون مرزی کشور ایجاد شده است.
وی بیان کرد: اکنون در اتاق ایران، با ترافیک درخواست‌های هیات‌های خارجی برای حضور، رو‌به‌رو هستیم؛ زیرا همه سعی دارند سهمی در اقتصاد ایران داشته باشند و ما باید از این فرصت، نهایت استفاده را ببریم.
شافعی ابراز امیدواری کرد: با نیروهای انسانی این اتاق و فضای جدید کشور و ترسیم راه مقام معظم رهبری این استان بتواند به‌طور شایسته از فرصت‌ها استفاده کند و اتاق ایران نیز در کنار همه اتاق‌های کشور حضور دارد.
وی بیان کرد: در اتاق ایران، جامعه نیکوکاری‌ابرار ایجاد شد و نخستین جایی که مورد توجه قرار داد، این استان بود تا الگوی توسعه روستایی را اجرا کرده و نشان دهد با مبالغ اندک می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.
رئیس اتاق ایران اظهار کرد: با اعانه دادن، ملت بی‌نیاز نمی‌شود، بلکه باید با توانمندسازی آنان فرصت کار، اشتغال و توسعه را در آنها ایجاد کرد.