دنیای‌اقتصاد - بجنورد - فاطمه برزگر: در آستانه تعطیلات عید باستانی نوروز، شاید پس از تامین برخی مقدمات مهم‌ترین موضوع تامین «وسیله» برای مسافرت است.
کشتی، هواپیما، اتوبوس و خودروهای شخصی به فراخور مسافرت دریایی، هوایی یا زمینی این نیاز را برطرف می‌کنند، اما شکی نیست که بخش عمده‌ای از مسافرت‌ها به صورت زمینی و از طریق شبکه حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود.
در میان راهکارهای مدیریت توسعه حمل‌ونقل عمومی در استان خراسان شمالی، موضوع حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن در ابعاد مختلف از اولویت برخوردار است. در بخش نخست این گزارش به سخنان مردمی که نوعی گلایه در استانی که در حال حاضر ۱۰ بهار از سالگرد استان شدن آن می‌گذرد دارند. استانی که همچنان در زمینه زیرساخت‌ها از جمله حمل‌ونقل عمومی در پیچ و خم اولیه قرار دارد.
گلایه‌های بی‌پاسخ
رضا حمیدی، اهل کرج که در حال حاضر دانشجوی یکی از دانشگاه‌های خراسان شمالی است، می‌گوید: اکنون ۲ سال است دانشجوی این استان هستم برای رفت‌وآمد به این شهر و رفتن به زادگاه خود دچار مشکلات عدیده‌ای هستم.
وی با اعلام اینکه، این استان از ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسرانی، قطار و هواپیمایی مناسب و به موقع برخوردار نیست، می‌افزاید: برای گرفتن یک بلیت اتوبوس «وی آی‌ پی» باید دوهفته قبل بلیت بگیریم!
لیلا فیوج، یکی از همشهریان بجنوردی نیز می‌گوید: پسرم در اهواز زندگی می‌کند برای گرفتن بلیت قطار دچار مشکل هستیم؛ چراکه باید یک هفته قبل از آژانس مسافربری استان برای گرفتن بلیت و رفتن مسافت ۴ ساعته به مشهد اقدام کنیم.
محمدی یکی از فرهنگیان بجنورد نیز می‌گوید: به‌رغم داشتن فرودگاه در این استان متاسفانه روزانه با کنسل شدن بیشمار پرواز‌ها مواجه هستیم.
وی می‌افزاید: به‌رغم وعده‌های پی‌درپی مسوولان برای پرواز بین‌المللی همچون سفرهای حج همچنان باید به خراسان رضوی برویم و ازآنجا سفرهای خود را انجام دهیم.
برخورداری یک شهر از ناوگان مناسب حمل‌ونقل عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های خدماتی، امری ضروری است و به اعتقاد کارشناسان و متخصصان، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مناسب و توسعه آن در شهر، خدمات دهی و رضایت‌مندی را به دنبال خواهد داشت.
عبور ۲ میلیون مسافر از استان
یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل در خراسان شمالی می‌گوید: طبق آمار ۲ میلیون مسافر از این استان عبور می‌کنند که این رقم در مقایسه با سال ۹۰ تا ۹۱ حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.
اصغری با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در خراسان شمالی برای دستیابی به اهداف برنامه‌های مصوب می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های اخیر مشکلات مالی دولت و شهرداری مانع از تحقق برنامه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده است.
وضعیت نامناسب حمل‌ونقل عمومی
یکی از استادان دانشگاه‌های استان خراسان شمالی نیز در رابطه با توسعه حمل‌ونقل عمومی برون شهری دراستان می‌گوید: توسعه حمل‌ونقل امکان دسترسی به منابع و بازار را فراهم می‌کند و به این ترتیب تولید ومبادله کالاها را آسان‌تر می‌سازد.
مصطفی عربی با بیان اینکه استان خراسان شمالی در بسیاری از شاخص‌های توسعه یافتگی رتبه آخر را دارا می‌باشد، می‌گوید: بر این اساس در شاخص‌های بخش حمل ونقل استان نیز وضعیت مناسبی ندارد.
این در حالی است که تنها ۴۱ درصد شبکه راه‌های روستایی استان آسفالت است که بسیار پایین‌تر از متوسط کشوری است.
وی ادامه می‌دهد: همچنین تنها ۲۶ درصد راه‌های اصلی استان را بزرگراه تشکیل می‌دهد که این شاخص در سطح کشور ۵۳ درصد است.
این دانشجوی دکترا نیز در رابطه با حمل‌ونقل ریلی استان اظهار می‌کند: حمل ونقل ریلی استان بسیار محدود و تنها شامل بخش کوچکی از راه‌آهن تهران - مشهد است.
عربی می‌افزاید: با توجه به موقعیت مناسب استان خراسان شمالی در مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، بین‌المللی شدن پرواز‌ها در استان یک ضرورت انکارناپذیر
است.
وی به فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی درون و برون شهری استان اشاره و اضافه می‌کند: ضعف اقتصادی شرکت‌های مسافرتی استان و نبود برنامه مناسب برای نوسازی ناوگان و سرمایه‌گذاری در این بخش حمل مسافر را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده
است.
عربی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل بر اشتغال و رشد اقتصادی تاثیر زیادی دارد و موجب کاهش عدم تقارن‌های منطقه‌ای و کاهش فقر و نابرابری درآمد می‌شود به این منظور ضرورت دارد که توجه ویژه‌ای به توسعه بخش حمل‌ونقل عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه استان شود.
فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی
جواد آقایی یکی دیگر از استادان دانشگاه‌های بجنورد نیز اظهار می‌کند: وضعیت فعلی استان ما فقط جوابگوی نیاز حمل ونقل درکوتاه‌مدت است.
وی می‌افزاید: به این منظور باید هرگونه اتخاذ تصمیم برای سیستم حمل‌ونقل استان را در دو بخش درون و برون شهری براساس نیاز بلندمدت و با رویکرد آینده‌نگر و با توجه به وضعیت اقلیمی جغرافیایی لحاظ کرد چراکه حمل‌ونقل همواره به عنوان بزرگ‌ترین چالش زیرساختی پیش روی استان ما مطرح بوده است.
وی تصریح می‌کند: در یک نگاه کلی می‌توان گفت مشکلات مربوط به زیرساخت‌های بخش حمل‌ونقل دراستان با فرسوده بودن ناوگان و همچنین ظرفیت سیستم در ارتباط دانست چراکه استان خراسان شمالی و شهر‌های آن را می‌توان جزو استان‌های در حال توسعه تلقی کرد.
اتوبوسرانی گام اول در توسعه حمل‌ونقل عمومی
یکی از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل عمومی استان نیز می‌گوید: طی سال‌های اخیر به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در حوزه اتوبوسرانی شهر بجنورد توجه خوبی شده، اطلاع‌رسانی مفید بوده و کیفیت سرویس‌دهی ناوگان بهبود یافته است. هرچند زیرساخت و بستر لازم فراهم شده، ولی اینها به تنهایی کافی نیست.
در واقع باید مردم را هم به سمت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی سوق داد.
نقش قطار در حمل‌ونقل
سبحانی، خطوط ریلی را از مهم‌ترین ابزار حمل‌ونقل سریع و ایمن معرفی می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه خطوط ریلی در تمام دنیا حرف اول را در حمل‌ونقل عمومی می‌زند و چون باعث آلودگی هوا نمی‌شود از ایمنی بالایی برخوردار است.
روزی دو پرواز از ۱۵ فروردین ۹۳
نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس نیز در رابطه با توسعه پروازهای فرودگاه بین‌المللی بجنورد می‌گوید: با سازمان حمل‌ونقل هوایی مذاکراتی صورت گرفته و شرکت هواپیمایی قول داده تا از ۱۵ فروردین ماه سال آینده، روزی دوپرواز در استان برقرار شود.
موسی‌الرضا ثروتی از برقراری پروازهای شرکت هواپیمایی اترک به بجنورد در ایام نوروز خبر می‌دهد و می‌افزاید: همچنین مقرر شده یکسری هواپیما برای استان خریداری شود.
به گفته ثروتی، فرودگاه بجنورد کاملا بین‌المللی و دارای مجوز بین‌المللی است و بیشتر پروازهای مکه و مدینه در این فرودگاه انجام خواهد شد.
این در حالی است در استان ۱۵ هزار مسافر عمره به اضافه تعداد زیادی عتبات عالیات داریم و این نیاز استان است که هرچه زودتر موانع برداشته شود و استان رو به توسعه پیش رود.
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی به پروژه راه آهن مشهد، بجنورد وگرگان اشاره می‌کند و می‌افزاید: مطالعات اولیه این پروژه از دولت هشتم آغاز شد و در سال ۸۵ مصوبه دولت نهم رسید و هم‌اکنون نیز همچنان پیگیر اعتبارات ویژه برای احداث این پروژه عظیم هستیم.
ثروتی، نقطه آغاز این ریل قطار را از گرگان به گنبد، از گنبد به بجنورد و از بجنورد به شیروان اعلام می‌کند.
آمادگی ۲۵۲ دستگاه ناوگان مسافربری در ایام نوروز
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های مسافربری خراسان شمالی می‌گوید: در طول ایام تعطیلات نوروزی امسال 525 دستگاه ناوگان مسافربری از جمله اتوبوس، مینی‌بوس و سواری آماده خدمت به مسافران در خراسان شمالی هستند.
سعید سبحانی بازدید و کنترل‌های فنی از ناوگان مسافربری، چک لیست‌های ناوگان، کنترل ناوگان به‌منظور پیشگیری از نقص دستگاه و... را از جمله اقدامات انجام شده این اداره کل برای پیشگیری درایام نوروز عنوان کرد.
به گفته این مسوول اگر در جریان این بازرسی‌ها در ناوگان نقص فنی مشاهده شود یک هفته برای رفع نقص فرصت داده می‌شود و اگر در این مدت برای رفع این نقص، اقدامی از سوی شرکت مسافربری یا رانندگان انجام نشود اداره کل حمل‌ونقل استان برخورد‌های لازم را انجام می‌دهد.
وی برگزاری جلسات توجیهی برای رانندگان ناوگان به‌منظور داشتن مدارک مورد نیاز از جمله گواهینامه معتبر و در صورت پایان اعتبار تمدید گواهینامه، داشتن کارت معاینه فنی، داشتن کارت بیمه شخص ثالث و... را از دیگر اقدامات این اداره کل در ایام پیش و در حین اجرای طرح نوروزی در استان برشمرد.