شهری با میهمانان زیاد و امکانات کم
دنیای‌اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: اورامان تخت روستایی که دولت قبلی در یکی از آن سفرهای استانی، آن را به شهر تبدیل کرد و به قول ساکنانش امروز نه شهر است و نه روستا، معضلات و مشکلات زیادی دارد که رفع آن نیازمند همت و تدبیر مسوولان فعلی است.
سال ۹۰، دولت دهم روستای اورامان تخت در شهرستان سروآباد را به شهر ارتقا داد و در سال ۹۱، شهرداری در شهر تاسیس شد و مهندس جوانی را به عنوان شهردار انتخاب کردند که این مهندس امروز نه نیرو، نه امکانات و نه اعتباری دارد و می‌گوید دستم خالی و نیازها فراوان است. اورامان تخت حدود چهار هزار نفر جمعیت دارد و مردم این شهر را با معماری سنتی و سنگی و مقبره پیرشالیار و آیین‌هایش و طبیعت بکر و زیبایش می‌شناسند و یکی از مناطق هدف گردشگری کشور است.
شهر شدن اورامان واکنش‌های مختلفی در پی داشت و برخی از مسوولان حوزه روستایی و گردشگری در استان کردستان، معتقد بودند اورامان روستا می‌ماند بهتر بود تا اینکه شهر شود. در حاشیه برگزاری مراسم پیرشالیار در زمستان امسال چند ساعتی را میهمان سید صابر حسینی شهردار جوان اورامان بودیم، جوان و با انگیزه، با حرارت سخن می‌گفت و برای توسعه شهر، برنامه‌های زیادی در ذهن داشت، اما می‌گفت: نیرو و امکانات و اعتبار ندارد، زیرساخت‌ها آماده نیست و عملا کاری نمی‌شود کرد.
اورامان تخت برخلاف اسمش اصلا تخت نیست، زمین صاف و هموار ندارد و از این رو فعالیت عمرانی در آن سخت و هزینه‌بر است و شهردار اورامان نیز این مساله را یکی از مشکلات شهرداری می‌داند و معتقد است بودجه شهرداری باید براساس شرایط جغرافیایی و بافت آن به تصویب برسد. وی با اشاره به اینکه اورامان جای کار دارد و می‌شود در این شهر طرح‌های زیادی اجرا کرد، گفت: زیرساخت‌ها در این شهر ضعیف است و کاری در این زمینه نشده و دستگاه‌های خدمات‌رسان باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.
به گفته وی، اورامان گاز، آب لوله‌کشی و فاضلاب ندارد و اکنون ۹۰ درصد معابر آن نیز احداث شده و برای ایجاد زیرساخت‌های این بخش‌ها باید معابر را از اول تخریب و حفاری کنند که امری هزینه بر و زمان بر است.
وی کار عمرانی در اورامان را با توجه به بافت سنگی و سطح ناهموار آن هزینه‌بر دانست و گفت: شهرداری درآمدی ندارد و اجرای طرح‌های عمرانی نیز هزینه‌بر است و باید استانداری به ما کمک کند تا طرح را اجرا کنیم.
حسینی با اشاره به اینکه قبل از ورود شهرداری به اورامان از هر خانوار ۲۰ هزار ریال برای عوارض دریافت می‌کردند، گفت: امروز عوارض را به ۱۰ هزار ریال کاهش داده‌ایم و این مبلغ نیز جزو درآمد محسوب نمی‌شود.
وی به بافت سنتی اورامان نیز اشاره کرد و گفت: ما دوست داریم این بافت حفظ شود؛ چرا که نماد شهر است اما با شعار و حرف بافت حفظ نخواهد شد، بلکه باید دستگاه‌های ذی‌ربط پای کار بیایند و برای حفظ این بافت هزینه و سرمایه‌گذاری کنند.
شهردار اورامان در استدلال خود برای حفظ بافت اورامان گفت: اورامان برف‌گیر و سرد است و در زمستان برودت هوا زیاد است، گازرسانی انجام نشده است و مردم از سوخت مایع برای گرمایش استفاده می‌کنند و از این رو نیاز به ساخت‌وساز خانه‌هایی با استانداردهای لازم ازجمله پنجره‌های دو جداره دارند؛ اگرچه نمای شهر را به هم می‌زند، اما نمی‌توان به زور از مردم خواست از این امکانات استفاده نکنند.
به گفته وی، بافت خانه‌های اورامان سنگی است و اگر از مردم بخواهیم در ساخت‌وساز از سنگ استفاده کنند، باید از آنان حمایت مادی کنیم، چون سنگ هزینه بر است و برای ساخت یک خانه با سنگ هزینه‌های بسیاری باید متحمل شوند، در صورتی که با هزینه‌های کمتر با استفاده از مصالح دیگر می‌توانند خانه احداث کنند.
شهردار اورامان وجود نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این شهر را یک ضرورت دانست و گفت: اورامان نقطه هدف گردشگری کشور است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر می‌آیند، اما به‌علت نبود متولی این حوزه، سردرگم می‌شوند.
حسینی معتقد است: آیین سنتی پیرشالیار که هر ساله در دو نوبت بهار و زمستان برگزار می‌شود متولی ندارد و از این رو مشکلاتی برای گردشگران به‌وجود می‌آورد که کمبود اماکن اقامتی برای اسکان یکی از این مشکلات است.
حسینی متولی برنامه‌های پیرشالیار را خود مردم اورامان دانست و افزود: اگر دستگاه‌های مرتبط از این برنامه حمایت کنند، می‌شود بهتر برگزار کرد و هر سال تعداد گردشگران را افزایش داد.
به گفته وی، اورامان نام بزرگی دارد و برای مردم داخل و خارج از کشور شناخته شده است که جا دارد مسوولان استان حمایت ویژه‌ای از این شهر کنند تا بتوان زیرساخت‌ها را تقویت کرد.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن طرح هادی در اورامان اجرا کرده است، گفت: باید قبل از اجرای طرح هادی زیرساخت‌های آب، فاضلاب و گاز انجام می‌شد که انجام نشده و باید از اول حفاری صورت گیرد که این مساله موجب بروز مشکلاتی برای مردم و نیز افزایش هزینه‌ها می‌شود.
شهردار اورامان همچنین می‌گوید: بعد از ۲سال که از شهر شدن اورامان می‌گذرد، امور آب و فاضلاب از شرکت آبفار به آبفا تحویل داده نشده است. وی نبود بانک را از دیگر نیازهای مردم اورامان دانست و گفت: قبل از شهر شدن اورامان، بانک ملی اینجا فعال بود، اما بعد از آن تعطیل شد و دلیل آن را نیز به صرفه نبودن اعلام کردند. شهردار اورامان تخت با اشاره به اینکه شهرداری هیچ امکاناتی در اختیار نداشت، گفت: با همکاری مسوولان استان و شهرستان، توانستیم چند دستگاه خودرو خدماتی ازجمله آتش‌نشانی، خودرو جمع‌آوری زباله، بیل مکانیکی و بولدوزر تهیه کنیم و اکنون از نظر ماشین‌آلات، مشکلات چندانی نداریم؛ اما هرچه ماشین‌آلات بیشتری در اختیار داشته باشیم، خدمات بهتر و بیشتری می‌توانیم ارائه کنیم. وی از حمایت‌های نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و فرماندار سروآباد هم قدردانی کرد و گفت: شهر اورامان به‌دلیل نوپا بودن، نیاز به حمایت بیشتر مسوولان دارد.
حسینی می‌گوید: طرح‌های زیادی به‌خصوص در حوزه گردشگری داریم که برای اجرای آن نیازمند حمایت‌های جدی مسوولان استان هستیم و از علاقه‌مندان هم درخواست می‌کنیم طرح گردشگری ارائه کنند؛ اگر قابلیت اجرایی داشته باشد اجرا خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: تا زیرساخت‌های لازم اجرا نشود، عملا کاری از دست کسی برنمی‌آید و از این رو از دستگاه‌های مرتبط درخواست می‌کنیم فعالیت خود را در اورامان هرچه سریع‌تر آغاز کنند تا شهرداری بتواند بهتر خدمات‌رسانی کند.
وی با اشاره به اینکه قرار است از سال آینده گاز وارد اورامان شود، از مسوولان شرکت گاز و آب و فاضلاب خواست همزمان با هم حفاری کنند تا از کنده‌کاری‌های متعدد جلوگیری شود و به هر قیمتی شهر را تخریب نکنیم و معابر را از بین نبریم. حسینی همچنین جاده دسترسی به اورامان را مناسب ندانست و گفت: جاده باریک و فاقد ایمنی است و به‌دلیل حجم بالای ترددها، در این مسیر گاردریل نیاز دارد. شهردار اورامان با اشاره به اینکه هم‌اکنون هیچ اداره‌ای در اورامان نمایندگی ندارد، از ادارات برق، آب و فاضلاب، گاز، راه و شهرسازی، کمیته امداد امام (ره) و آموزش و پرورش خواست در اورامان نمایندگی ایجاد کنند.
به گفته وی بودجه شهرداری فقط برای هزینه‌های جاری است و برای حوزه عمرانی بودجه‌ای در اختیار نداریم.
وی به تسطیح زمینی برای احداث شهربازی در اورامان اشاره کرد و گفت: زمین آماده است و به ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار جهت خریداری وسایل بازی نیاز داریم که اکنون این مبلغ در اختیار شهرداری نیست و درخواست کمک از مسوولان استان داریم.
وی ساخت ایستگاه استراحت در جوار مقبره پیرشالیار را نیز در دستور کار شهرداری دانست و از دستگاه‌های متولی حوزه گردشگری نیز خواست شهرداری را در ایجاد زیرساخت‌های این بخش در اورامان یاری دهند.
حسینی، نبود متولی خانه‌های استیجاری در اورامان را نیز یکی از مشکلات این شهر دانست و گفت: این بخش متولی ندارد و شهرداری می‌خواهد ساختمان احداث کند و به عنوان خانه اجاره‌ای به مردم اجاره دهد.
گردشگران زیادی در طول سال از اورامان دیدن می‌کنند و برای اقامت در این شهر در منازل مردم اسکان داده می‌شوند که اغلب منازل قدیمی و فاقد امکانات هستند و در قبال اجاره آن مبلغ بالایی نیز باید بپردازند که این مساله نارضایتی اغلب گردشگران را ایجاد کرده است.