دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان، خواستار مشخص شدن اولویت دولت در تدوین سیاست‌های اقتصادی شد و گفت: در شرایطی که رکود و تورم در اقتصاد ایران حکمفرما است، شرایط سختی برای واحدهای تولیدی ایجاد شده است.

مصطفی رناسی تصریح کرد: دولت باید مشخص کند که می‌خواهد رکود اقتصادی را درمان کند، یا افزایش تورم را متوقف و سیاست اصلی را برای فعالان اقتصادی مشخص نماید.
وی اجرای قوانین مصوب مجلس را یکی از درخواست‌های اصلی بخش خصوصی برشمرد و گفت: قوانینی مانند حمایت از تولید داخل و بهبود مستمر محیط کسب و کار که می‌تواند در بهبود فضای اقتصادی کشور موثر باشد، باید اجرایی شود.
وی در ادامه خواستار تساوی حقوق افراد حقیقی در برابر قانون شد و گفت: متاسفانه بانک‌ها و سازمان‌های تامین اجتماعی نسبت به فعالان اقتصادی امتیاز بیشتری در دریافت مطالبات خود دارند و به راحتی می‌توانند یک فعال اقتصادی را ممنوع الخروج و بازداشت کنند.عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان اضافه کرد: توانمندشدن واحدهای تولیدی باعث بازگشت تسهیلات بانکی می‌شود و با تعطیل کردن واحدی و بازداشت مدیر آن، نمی‌توان آمار بدهی‌های معوق را کاهش داد.
رناسی خواستار اجرای فرمول مشخص برای نظارت و کنترل تسهیلات بانکی پرداخت شده از سوی بانک‌ها شد و گفت: واحد تولیدی که تسهیلات دریافت کرده باید به‌طور متوسط به ازای هر 150 میلیون تومان یک شغل در واحد خود ایجاد کرده باشد و برای سرمایه در گردش به ازای هر نفر 10 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده باشد.وی افزود: لیست حق بیمه می‌تواند یکی از نشانه‌های انحراف معیار یک واحد تولیدی در هزینه تسهیلات بانکی باشد.
رناسی همچنین خواستار توجه شهرداری به بهبود فضای کسب‌وکار شهری شد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری مانند مترو و پیگیری احیای رودخانه زاینده رود و کاهش آلایندگی آب و هوایی در شهر می‌تواند به توسعه فعالیت‌های اقتصادی خدماتی و تولیدی در اصفهان منجر شود.
دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه خواستار اصلاح نگاه فرهنگی کارمندان و کارکنان سازمان‌های دولتی نسبت به فعالان اقتصادی شد و گفت: متاسفانه فعالان اقتصادی در نگاه برخی از این کارکنان افرادی نامطلوب می‌باشند.
علیرضا نادری دشواری فعالیت اقتصادی در استان اصفهان را نسبت به سایر استان‌ها قابل توجه دانست و تصریح کرد: برای دریافت مجوز یا معافیتی چندین هفته باید در این سازمان‌ها پیگیری کرد.وی از صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و گروهی خواست که نگاه به کارآفرین را در تولیدات رسانه‌ای خود اصلاح کنند و گفت: بالابردن انگیزه کار و تلاش در جامعه و تعهد نسبت به اصول اخلاقی می‌تواند چالش‌های اقتصادی را تا اندازه‌ای برطرف سازد. نادری خواستار ایجاد مجموعه‌ای پاسخگو به مشکلات واحدهای تولیدی استان شد و گفت: این واحدها با مشکلات و مسائل متعددی روبه‌رو هستند که وجود یک مجموعه متمرکز به رفع موانع کمک می‌کند.وی پیش‌زمینه اقتصاد مقاومتی را اصلاح نگاه جامعه به فعالان اقتصادی برشمرد و گفت: منافع مشترک هر دو بخش خصوصی و دولتی باید در اولویت تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد.مسوول کمیته معدنی کمیسیون در این جلسه با اشاره به افزایش مالیات دریافتی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در شرایطی که 2125 میلیارد تومان مالیات دریافت شده تنها 500 میلیارد تومان به استان بازگشت است. عباس تاجبخش به بررسی مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری و راهکارها و برنامه‌های پیشنهادی جهت توسعه فعالیت‌های معدنی استان اصفهان پرداخت و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خاص استان اصفهان و کمبود آب و محدودیت توسعه منابع کشاورزی و غیره، مزیت نسبی جهت سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصاد استان در سه بخش معدن و صنایع معدنی، صنایع پایین دستی فولاد و پتروشیمی با توجه به وجود صنایع مادر آن در استان و تجارت و صنایع توریسم با توجه به شرایط و قدمت تاریخی استان امکان‌پذیر است.