دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی‌مقدم: مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان گفت: طرح 9 ماده‌ای که استاندار اصفهان در خصوص حوضه زاینده‌رود مطرح کرد اقدامی نیست که در کوتاه مدت به نتیجه برسد، بلکه چنین طرح‌هایی برای نتیجه دادن به زمان احتیاج دارد.
مسعود میرمحمدصادقی با بیان اینکه تحقق هر طرح نیازمند استمرار و ضمانت اجرایی است، افزود: این طرح گام موثری در رابطه با زاینده‌رود است و موجب ساماندهی این حوضه می‌شود و قطعا با فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم برای طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود شاهد عملی شدن آن نیز خواهیم بود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان از تکمیل تونل سوم کوهرنگ خبرداد و افزود: نیم مقطع بالایی این تونل تکمیل شده، اما نیم مقطع پایینی آن هنوز تکمیل نشده ونکته مهم به سرانجام رسیدن این تونل است؛ همچنین تونل سوم کوهرنگ به یک سد نیز احتیاج دارد که اگر اعتبارات آن تخصیص داده شود مشکلات مرتفع شده و ساخت آن آغاز می‌شود، اما تا افتتاح سد از پمپاژ ۵۰ درصدی آب برای انتقال استفاده خواهد شد.
میرمحمد صادقی از افتتاح تونل خدنگستان تا پایان سال جاری خبرداد و گفت: این طرح‌های آبرسانی برای تامین آب شرب اصفهان بزرگ است و مردم نباید انتظار داشته باشند با افتتاح خدنگستان و افتتاح اولیه تونل کوهرنگ در سال آینده آب در زاینده‌رود جاری شود.
همچنین معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای اصفهان بیان کرد: برنامه‌ریزی در خصوص مسائل آبی از پیچیده‌ترین مباحث در کشور است؛ چراکه تمام عوامل هوایی، زمینی و اقلیمی بر میزان آن تاثیرگذار است و در میزان آن دخالت دارند. علی اصلانی گفت: رشته کوه زاگرس و زاگرس مرکزی دارای دو منبع آبی بزرگ در غرب کشور است و زاگرس میانی به‌طور متوسط می‌تواند سالانه ۳۰ میلیارد مترمکعب آب برای منطقه تولید ‌کند که ۹۵ درصد آن به طرف جلگه خوزستان سرازیر می‌شود و از طریق کارون و دز وارد می‌شود و تنها پنج درصد آب به سمت فلات مرکزی سرازیر می‌شود. وی افزود: به همین علت همیشه حوضه خوزستان با سیل مواجه بوده، اما تاریخ اصفهان نشان می‌دهد این استان همواره با خشکسالی دست‌وپنجه نرم کرده است.
وی تاکید کرد: مدیریت یکپارچه تنها راه حل اساسی برای حوضه زاینده‌رود است و تصویر میزان آب استان از ابتدای انقلاب تا کنون چنین واقعیتی را پیش روی ما قرار داده است.
معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای اصفهان به برخی اظهارات مطرح شده برای نجات زاینده رود اشاره کرد و گفت: به عنوان یک کارشناس که سال‌ها عمر خود را در زمینه آب گذاشته‌ام باید بگویم که بارور کردن ابرها نمی‌تواند آب تولید کند و این فرآیند کمکی به رفع مشکل کمبود آب نمی‌کند. اصلانی به انتقال آب از خلیج‌فارس اشاره کرد و افزود: این طرح علمی نیست؛ چراکه شرایط دشواری است اگر بخواهیم ۱۵ متر مکعب بر ثانیه آب را از خلیج‌فارس به مرکز کشورانتقال دهیم.
وی راهکارهای عملی برای جبران کمبود آب زاینده رود را عدم تخصیص حتی یک قطره آب، مدیریت یکپارچه حوضه و همچنین انتقال آب از حوضه زاگرس به این حوضه عنوان کرد.
معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: خشک شدن کارون و زمین‌های کشاورزی این منطقه به رودخانه‌های دجله و فرات بر می‌گردد و هیچ ارتباطی به انتقال آب به اصفهان ندارد؛ چراکه اگر بررسی کنید دبی آب در پل اهواز ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است.
همچنین معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفت: رودخانه زاینده‌رود آب منابع ملی و استانی را تامین می‌کند و صنایع بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پالایشگاه و ۲۵۰ هزار هکتار زمین زراعی از طریق این رودخانه آب‌رسانی می‌شود.
غلامحسین حیدرپور با بیان اینکه مساحت حوضه زاینده‌رود ۲۶ هزار و ۹۱۷ کیلومتر مربع است که سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در کنار آن زندگی می‌کنند، افزود: ۹۸ درصد از حوضه زاینده رود در استان اصفهان قرار دارد و تنها ۲ درصد این حوضه در استان چهارمحال و بختیاری است. وی ادامه داد: بیشتر پتانسیل آبی استان اصفهان در غرب استان واقع شده است، اما متاسفانه در چهار تا پنج سال گذشته وضعیت خشکسالی استان شدید بوده و بررسی میزان بارندگی ایستگاه‌های تامین کننده منابع آبی استان نیز نشان می‌دهد در این مدت بارندگی پایین‌تر از حد نرمال قرار داشته است.
معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در ۶ سال گذشته میزان بارندگی‌ها از ۴۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است و مسلما به همین میزان نیز حجم و ورودی آب به سد نیز کاهش داشته است و سدی که باید یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره داشته باشد در پنج سال اخیر هر سال بین ۲۰ تا ۴۵ درصد از آب خود را از دست داده است و حتی در سال‌های زراعی ۸۷-۸۸ و ۸۹-۹۰ آب مورد نیاز کشاورزی استان تامین نشد.
حیدرپور تصریح کرد: میانگین آب در سد زاینده رود در سال جاری ۱۳۵ میلیون متر مکعب بوده است که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است و هم‌اکنون میزان آب پشت سد ۱۱۳ میلیون متر مکعب است.
وی خاطرنشان کرد: در ایستگاه چهلگرد بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت چهار درصد کاهش داشته است، همچنین میزان بارش و آب برف درسال جاری ۴۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۸۴ درصد کاهش داشته است.