دنیای‌اقتصاد- سنندج- فرزاد نویدی: معاون عمرانی استاندار کردستان گفت: تاکنون بیش از 32 هزار و 500 واحد مسکن روستایی در کردستان مقاوم‌سازی شده است.
امیر قادری در جلسه شورای مسکن استان کردستان افزود: مقاوم‌سازی 40 هزار واحد مسکن روستایی یکی از اولویت‌های اصلی این شورا بوده که تاکنون از این تعداد بیش از 32 هزار و 500 واحد با همکاری مردم بهسازی و مقاوم‌سازی شده است. وی مقاوم سازی مسکن روستاییان را در مقابل حوادث غیرمترقبه امری لازم و ضروری خواند و بر همکاری و تعامل هرچه بیشتر متولیان امر و بانک‌های عامل برای تحقق این مهم تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: باید اقدامات لازم برای تسریع در روند مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کردستان صورت گیرد.
قادری ایجاد طرح‌های هادی و ارائه خدمات بهتر به روستاییان را در زمینه‌های مختلف، موثرترین اقدام در مقابله با مهاجرت روستاییان به شهرها دانست و گفت: تلاش در این عرصه علاوه‌بر افزایش تولید در روستاها مانع ایجاد مشکل و حاشیه‌نشینی در شهرها نیز خواهد شد.
وی گفت: با توجه به افزایش میزان حوادث غیرمترقبه به‌ویژه زلزله، توجه به آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و استانداردهای مقاوم‌سازی ساختمان برای افزایش ضریب ایمنی واحدهای مسکونی شهری و روستایی از اهمیت فراوانی برخوردار است. قادری تصریح کرد: به‌دلیل گستردگی تعداد واحدهای مسکن روستایی برای تحقق کامل اهداف مقاوم سازی این واحدها باید تمام دستگاه‌های اجرایی متولی، به ویژه بانک‌های عامل استان شرایط لازم را برای پرداخت به موقع تسهیلات و سایر خدمات مورد نیاز متقاضیان به عمل آورند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در مورد لزوم تسریع در تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر در استان نیز گفت: برای ساماندهی وضعیت طرح‌های مسکن مهر و اتمام این پروژه‌ها باید با کاهش بوروکراسی اداری هرچه سریع‌تر این واحدها را تکمیل و به متقاضیان واگذار کرد و در این راستا مدیران باید امور مسکن مهر را در اولویت کاری خود قرار دهند.
قادری ادامه داد: بانک‌های عامل در تسهیل روند اجرای مسکن مهر در کردستان نقش مهمی بر عهده دارند و باید بر طبق پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان و تعاونی‌های مربوطه اقدام کنند.
وی از دستگاه‌های خدمات رسان استان خواست تا در موعد مقرر به تعهدات خود عملکرده و با هماهنگی با سایر دستگاه‌ها به‌طور همزمان اقدام به حفاری و نصب امکانات کنند، تا از دوباره کاری و تخریب امکانات زیربنایی صورت گرفته در طرح‌های مسکن مهر جلوگیری به عمل آید.