دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه در نخستین همایش کشوری صنعت قراضه آهن در اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه صنعت قراضه در کشور مغفول مانده است، گفت: طرح اسقاط خودروهای فرسوده در سال‌های اولیه با استقبال خوبی رو به رو شد، اما در چند سال اخیر به‌دلیل انفجار قیمت خودرو بسیار کاهش یافته است.
محمد کچوییان افزود: این شرکت به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰ دستگاه اتومبیل اسقاط می‌کرد، اما اکنون به‌طور متوسط تنها ۲۰ تا ۳۰ دستگاه خودرو برای اسقاط داریم و این به معنای ضربه به محیط‌ زیست کشور است که با یک سیاست‌گذاری مناسب می‌توان از آن جلوگیری کرد. وی بیان کرد: در چند ماه گذشته به‌دلیل تغییر برخی از سیاست‌های کوچک در بخش صنعت قراضه آهن و بدنه خودروها، دوباره موضوع اسقاط خودروها مطرح شده است که هم‌چنان با روزهای اولیه اجرای طرح بسیار فاصله دارد.
وی ادامه داد: بدون شک از نظر عرضه و تقاضای قراضه دچار ناهماهنگی، عدم تعادل و نقصان هستیم و در بهترین شرایط اقتصادی با توجه به طرح‌های توسعه و چشم‌انداز افزایش محصولات فولادی با کمبود قراضه برای واحد‌های تولیدی مواجه‌ایم.مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه باید راهکارهایی بیندیشیم تا در آینده پاسخگوی آهن قراضه واحد‌های تولیدی باشیم، گفت: تنها راه علاج واردات قراضه است و باید به سوی واردات منظم و برنامه‌ریزی شده آهن قراضه در کشور برویم.
کچوییان ادامه داد: با توجه به کمبود قراضه، گرانی و تقاضای رو به افزایش آن لازم است تامین‌کنندگان آن و مصرف‌کنندگان منافع خود را در گروی همدلی با یکدیگر ببینند و با اتحاد شکاف میان خود را پر کنند.
وی گفت: کشور ما از فناوری تولید قراضه صنعتی بی‌بهره است، گرچه چند مرکز خصوصی در این ارتباط اقدام کرده‌اند، اما مراکز دولتی به این سمت حرکت نکرده‌اند و ما نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.
یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز گفت: توسعه به هر شکلی که باشد به‌کارگیری منابع را به دنبال خواهد داشت و باید برای استفاده بهینه از منابع با رعایت مسایل زیست محیطی تحقیق و پژوهش دقیق و علمی را انجام داد و بازیافت کمک می‌کند، تخریب منابع طبیعی توسط صنعت کمتر انجام گیرد.محمد خوش چهره تاکید کرد: استفاده بی‌رویه از محصولات موضوع محیط‌زیست را همواره مغفول و سهم انرژی را افزایش می‌دهد، به این معنی که صرفه‌جویی از میان می‌رود.
وی افزود: لازم است بخشی از سود کارخانه‌ها به موضوع‌هایی تحقیقی و پژوهشی اختصاص پیدا کند تا صنعت نیز در همه زمینه‌ها رشد کافی پیدا کند از جمله اینکه توجه به مسایل زیست محیطی را به شکل قوی مد نظر قرار دهد.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تلنگری به صنعتگران کشور است که از کم تحرکی فاصله گرفته و تحرک‌های اقتصادی را افزایش دهند، اظهار کرد: متاسفانه مفهوم اقتصاد مقاومتی به صورت درست در کشور تعریف نشده و به همین دلیل مفهوم آن با مفهوم اقتصاد جنگ زده و ریاضتی اشتباه گرفته می‌شود، در حالی که معنی آن کاهش وابستگی تهدیدزا است.
محیط‌زیست در مباحث اقتصادی کشور گم شده است
همچنین معاون پارلمانی سازمان محیط‌زیست کشور گفت: با وجود آنکه در سند چشم‌انداز نیز داشتن محیط زیست سالم در برنامه‌های توسعه قرار گرفته است ما نتوانسته‌ایم محیط زیست خود را به خوبی حفظ و از نعمت‌های خدادادی همچون چهارفصل بودن کشورمان به درستی برای ارتقای کشور در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.
محمد مجابی افزود: نابودی تالاب‌های کشور و آلودگی آب، هوا و خاک مشکلی جدی زیست محیطی در کشورمان است و یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آن فقدان نگرش سیستمی به مسایل مختلف کشور و بی‌توجهی به مساله توسعه پایدار است.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مباحث در حفظ محیط زیست نگاه اقتصادی است که در این نگاه عوامل تولید شامل زمین، نیروی کار و سرمایه مورد توجه قرار گرفته است، اما در این میان محیط زیست را فراموش کرده‌ایم؛ درحالی‌که استفاده صحیح از محیط زیست ضمن تامین منابع می‌تواند، آلودگی‌ها را نیز رفع کند.
معاون پارلمانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه چرا در بازار بورس بازیافت نداریم، گفت: به‌دلیل این موضوع بازار سیاه توانسته مانند یک غول بر سر این بازار سایه بیفکند و تنها بورس است که می‌تواند مشکل بازار سیاه را بر طرف کند.
همچنین در این همایش عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور با اشاره به طرح جامع فولادی در کشور که باید میزان تولید فولاد ایران را سالانه به ۵۰ میلیون تن برساند، اظهار کرد: متاسفانه ایران در صنعت فولاد ضعیف عمل کرده و بسیار عقب است.حمیدرضا فولادگر ادامه داد: صنعت فولاد در اکتشاف‌ها، استخراج و تولید مشکل دارد، از این رو بخش خصوصی باید ورود پیدا کند، چراکه تفکر دولت‌نگری در این زمینه دیگر کارساز نیست.
وی افزود: استفاده از ضایعات و قراضه در تمام دنیا و کشورهای فولادساز صرفه‌جویی در سنگ‌آهن، انرژی و ارتقای بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت و تخریب محیط زیست را نیز کاهش می‌دهد.
وی که رییس کمیسیون اصل ۴۴ نیزهست، تصریح کرد: ایران و کره صنعت فولادسازی را با هم آغاز کردند، اما اکنون کره سالانه ۷۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کند، اما در ایران این میزان به حدود ۵/۱۴ میلیون تن رسیده که این مقدار ناچیزی است. فولادگر گفت: بر اساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته حدود ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی در ایران وجود دارد که تاکنون بخش ناچیزی از آن کشف و استخراج شده و بخش مهمی از آن نیز خام‌فروشی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تولید سالانه ۵/۱۴ میلیون تن فولاد، ۴۰۰ تن مس و ۲۰۰ تن آلومینیوم در سال به نسبت میزان ذخایر معدنی ناچیز است، خاطرنشان کرد: در کشور افغانستان که بخشی از معدن سنگان در آن قرار دارد با توجه به جنگ و اشغال، بیشترین استخراج صورت می‌گیرد، درحالی‌که در بخشی از همان معدن که در ایران قرار دارد کمترین استخراج صورت گرفته که بسیار نگران‌کننده است.