افزایش تولیدات کرمانشاه تا مرز 200  هزار میلیارد ریال
دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: استاندار کرمانشاه گفت: ظرفیت‌های تولیدی مناسبی در استان کرمانشاه وجود دارد، به طوری که می‌توان روی تولید تا سقف 200هزار میلیارد ریال در سال نیز برنامه‌ریزی کرد.
ابراهیم رضایی بابادی در دیدار با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان که به میزبانی اتاق بازرگانی برگزار شد، افزود: حجم کنونی تولیدات استان در سال، 70هزار میلیارد ریال است که باید با تدبیر و کار بیشتر این رقم را ارتقا دهیم.
وی با ابراز خرسندی از اینکه فرصتی پیش آمده تا در دیار کرمانشاه خدمت کند، وعده داد تا از تجربیات و پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی بخصوص در حوزه تجارت خارجی برای توسعه این حوزه استفاده کند.
رضایی بابادی گفت: با بهره‌گیری از نظر و تجربه نخبگان اقتصادی استان از جمله شخصیت‌های دانشگاهی و اساتید، برنامه‌ریزی لازم برای توسعه این دیار را در دستور کار قرار خواهم داد و این کار جز با تشریک مساعی و همفکری محقق نمی‌شود.
استاندار کرمانشاه گفت: این استان در زمان‌های مختلف همواره سپر بلای کشور و تکیه‌گاه نظام بوده و شرایط کنونی آن به هیچ وجه رضایت بخش نیست و نشان‌دهنده این مساله است که باید برای کرمانشاه کارهای زیادی انجام دهیم.
وی همچنین توجه به حوزه کشاورزی در استان را برای توسعه، لازم ارزیابی کرد و گفت: این استان باید به قطب کشاورزی کشور تبدیل شود، چرا که ظرفیت‌های بالایی از جمله آب فراوان و خاک حاصلخیز و نیروی انسانی ماهر و زبده در آن به وفور یافت می‌شود.
استاندار کرمانشاه، سه برابر شدن درآمدهای صادراتی استان را یکی از اهداف خود عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به این مهم، جدی هستم.
رضایی بابادی، با بیان اینکه استان در حوزه معادن نیز غنی است، گفت: این حوزه نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری ندارد و در مقابل سود و منافع چشمگیری را نصیب استان خواهد کرد از این رو من از همه فعالان این بخش دعوت به همکاری می‌کنم.
وی از تصمیم خود برای اختصاص روزهای شنبه هر هفته برای حضور در جمع فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی، خبر داد و گفت: به عنوان استاندار، در توسعه استان در حوزه اقتصاد و تجارت مصمم هستم.
استاندار کرمانشاه گفت: کرمانشاه از دیرباز به عنوان استانی مرزی، نقش بارزی در حوزه تجارت خارجی کشور ایفا کرده و در سال‌های اخیر هم صدور ۵۰ درصد از مجموع صادرات غیرنفتی کشور به عراق از راه مرزها و بازارچه‌های این استان نشان از موقعیت استراتژیک آن دارد. وی همچنین با اشاره به اولین سفر خود به شهرستان قصرشیرین، قول داد که به همه مشکلات بازارچه پرویزخان که اولین بازارچه صادراتی کشور نیز محسوب می‌شود، رسیدگی خواهد کرد. رضایی بابادی، حضور بخش خصوصی در اقتصاد را از محورهای فکری خود عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی را در زمان مدیریتم تقویت خواهم کرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمانشاه در ادامه نشست فعالان اقتصادی استان با استاندار کرمانشاه روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در ۲۴ خرداد امسال را موجب افزایش امید به رونق اقتصادی کشور عنوان کرد.
کیوان کاشفی افزود: حال که شرایط مساعدتری نسبت به سال‌های گذشته برای توسعه اقتصادی و حوزه‌های تجاری فراهم شده، لازم است همه دست به دست هم دهیم و با غلبه بر مشکلات به افق‌های بهتری دست یابیم.
وی ادامه داد: کرمانشاه در حوزه‌های صادراتی با داشتن بازارچه‌هایی فعال مانند پرویزخان، شوشمی، شیخ صله و نیز مرز بین‌المللی خسروی دارای ظرفیت‌های فراوانی است و شایسته است که استراتژی‌های توسعه‌ای استان را بر مبنای توجه به صادرات غیرنفتی بخصوص توجه به افزایش تولیدات بخش کشاورزی و صادرات محور بودن آنها، قرار دهیم.
کاشفی گفت: در حالی که میزان صادرات کالاها و خدمات از مرزهای استان کرمانشاه در سال ۸۲ به میزان ۲۱۲ میلیون دلار بوده، اما این رقم در پایان سال ۹۱ به رقم قابل توجه دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
وی دسترسی آسان کرمانشاه به بازار بکر کشور عراق را یک مزیت دانست و گفت: در کشور عراق ظرفیت ۶۰۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری وجود دارد و با توجه به اینکه این کشور در بین صادرکنندگان برتر نفت در دنیا است، بازاری بسیار خوب برای ورود تولید و صادرکنندگان ایرانی محسوب می‌شود، از
این رو نباید با بی تدبیری و کم کاری، کشور و استان را از این ثروت عظیم بی بهره بگذاریم.
کاشفی بر لزوم تقویت بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: با روندی که آغاز شده به یقین در سال آینده مشکلات امروز را نخواهیم داشت و فرصت‌هایی مناسب برای تحرک فعالان بخش‌های تجاری و تولیدکنندگان خصوصی در رویکرد به بازار عراق ایجاد خواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به برگزاری سه دوره نمایشگاه موفق استان کرمانشاه در کشور عراق در سال‌های اخیر، بر تداوم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تاکید و ابراز امیدواری کرد که به زودی برپایی نمایشگاه استان کرمانشاه را در استان بابل عراق شاهد باشیم.
وی در خاتمه گفت: اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی این آمادگی را دارند که هفته‌ای یک بار با استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان، نشستی داشته باشیم.
دکتر سهراب دل انگیزان به عنوان کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کرمانشاه استان توانایی است و آنچه را برای یک استان توسعه یافته لازم است دارد.
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه پتانسیل‌های بالقوه‌ای دارد که باید محور برنامه‌های توسعه‌اش قرار گیرد، اظهار کرد: استان کرمانشاه حدود هزار واحد صنعتی دارای مجوز دارد، وسعت اراضی کشاورزی استان نیز ۹۰۰ هزار هکتار می‌باشد، همچنین میزان منابع مالی بانک‌های استان حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان است و این استان قریب ۷۰۰ هزار نفر جمعیت فعال دارد.
دل انگیزان افزود: با وجود داشتن این عوامل کرمانشاه هنوز یک استان توسعه یافته نیست، از این رو به این نتیجه می‌رسیم که عامل محدودکننده تولید در استان فراتر از این عوامل است. عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه باید یک مدل توسعه و سرمایه‌گذاری برای استان داشته باشیم، چهار محور برای توسعه استان پیشنهاد داد و گفت: تمرکز روی توسعه صادرات از جمله این محورها است، چون در این بخش مزیت داریم و آمارها هم نشان می‌دهد صادرات استان از کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار به حدود سه میلیارد دلار رسیده است.
دل انگیزان تمرکز روی افزایش کارآیی تخصیصی را از دیگر محورهای پیشنهادی عنوان کرد و گفت: در برخی بخش‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته که از آن استفاده نمی‌شود که باید از این سرمایه‌گذاری‌ها کمال استفاده را ببریم. به عنوان نمونه بخشی از واحدهای صنعتی ما که برای آنها هزینه شده راکد یا نیمه فعالند که باید آنها را احیا کنیم.
مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه تمرکز روی تقویت سرمایه اجتماعی را دیگر محور پیشنهادی برای توسعه استان عنوان کرد و گفت: اگر سرمایه اجتماعی شکل نگیرد بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها به تولید ختم نمی‌شود.
دل انگیزان همچنین تمرکز بر تکمیل، چابک‌سازی و تکمیل زنجیره‌های تامین استان را از دیگر محورهای پیشنهادی توسعه استان دانست و گفت: باید حلقه مفقوده را در هر زنجیره تولید پیدا کنیم و نسبت به تکمیل این زنجیره اقدام نماییم. وجود حلقه‌های مفقوده در هر زنجیره سبب می‌شود سیستم با سرعت پایین‌تری حرکت کند.