دنیای‌اقتصاد - سنندج- فرزاد نویدی: به دنبال گزارش موسسه کوارتز به نقل از سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه سنندج مرکز استان کردستان در ردیف سومین شهر آلوده جهان است، مدیرکل محیط زیست کردستان گفت: براساس بررسی‌های اعلام شده سنندج آلوده است، اما در حد سومین شهر دنیا نیست و این مطلب را تکذیب می‌کنم.
موسسه‌ای به نام کوارتز در گزارشی که به تازگی انتشار یافت به نقل از سازمان بهداشت جهانی، شهرهای اهواز، کرمانشاه، سنندج، یاسوج و ارومیه را در ردیف شهرهای آلوده جهان معرفی کرد.
در این گزارش شهرها براساس پارامترهایی از جمله ذرات معلق موجود در هوا، کیفیت نامرغوب سوخت، استانداردهای پایین خودروها و آلودگی ناشی از کارخانه‌های صنعتی و نیروگاه‌های تولید برق مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و در نهایت شهر سنندج مرکز استان کردستان به عنوان سومین شهر آلوده جهان شناخته شده است.
در این گزارش که بر اساس وضعیت وجود گرد و غبار و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرومتر در آسمان تهیه شده، سنندج با دارا بودن۲۵۴ میکروگرم ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرو متر در هر متر مکعب از هوا در مکان سومین شهر آلوده جهان قرار گرفته است.
آلودگی موجود در استان کردستان باتوجه به پدیده گرد و غبار از نوع محیطی است و باتوجه به اینکه کردستان استانی صنعتی نیست، از این‌رو آلودگی صنعتی در این استان نداریم.
مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه این آمارها را تایید نمی‌کنم، گفت: اعلام شهر سنندج به‌عنوان سومین شهر آلوده جهان واقعی نیست و آن را تکذیب می‌کنم.
ناصح قادری با اشاره به اینکه استان کردستان به عنوان استان مرزی در غرب کشور با پدیده گرد و غبار درگیر است، افزود: درگیری با این پدیده اگرچه در برخی از مواقع به درجه خطرناک می‌رسد، اما شهر سنندج را در زمره سومین شهر آلوده جهان قرار نمی‌دهد.
به گفته وی، میزان ورود گرد و غبار به آسمان کردستان سال به سال افزایش می‌یابد و در برخی از روزهای نیمه اول هر سال مدارس و ادارات تعطیل می‌شوند و حتی پرواز هواپیما در فرودگاه سنندج نیز انجام نمی‌شود.
وی اظهار کرد: همچنین گرد و غبار در برخی از اوقات که دید افقی در حالت عادی ۱۰ هزار متر است در سنندج به کمتر از چهار هزار متر می‌رسد.
مدیرکل محیط زیست کردستان در ادامه گفت: اگر این گزارش سازمان بهداشت جهانی را نادیده بگیریم، استان کردستان از سال ۸۷ به صورت جدی و مستمر درگیر پدیده ریزگردها و گرد و غبار است و این پدیده بر جسم و روان مردم اثرات مخرب گذاشته است و متاسفانه به صورت سریال ادامه‌دار سال به سال بیشتر می‌شود.
قادری با اشاره به اینکه مسوولان کشور به آمارهای سازمان محیط زیست کردستان مبنی بر وجود آلودگی هوا در این استان باور نمی‌کردند، گفت: سنندج در حد سومین شهر آلوده دنیا نیست، اما آلودگی در این شهر وجود دارد و سال به سال هم بیشتر می‌شود.
وی سنندج را تحت تاثیر آلودگی هوا دانست و گفت: این شهر در چاله‌ای کاسه‌ای قرار دارد و پدیده گرد و غبار به آسمان شهر بعد از مدتی از شهر خارج می‌شود و این مساله اثرات مخربی بر وضعیت سلامت افراد می‌گذارد.
مدیرکل محیط زیست کردستان در ادامه با تاکید بر اینکه پدیده گرد و غبار از پنج سال قبل به صورت ثابت در نیمه اول سال مهمان ناخوانده مردم کردستان است، گفت: مسوولان برای مقابله با این پدیده باید فکر اساسی کنند، چرا که سلامت مردم در خطر است.
قادری خواستار اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای جلوگیری از تاثیرات مخرب این پدیده شد و افزود: اگرچه در کوتاه‌مدت نمی‌توان پدیده گرد و غبار را مهار کرد، اما با آموزش مردم و اطلاع‌رسانی به موقع می‌توان از تاثیرات آن کاست.
وی احیای دریاچه‌ها و منابع آبی استان را به منظور کاهش اثرات مخرب پدیده گرد و غبار یکی از راهکارهای مناسب دانست و گفت: سالانه حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه‌ها و منابع آبی استان مورد نیاز است.
وی اعتبار لازم برای آموزش و اطلاع‌رسانی در این زمینه را نیز سالانه ۱۰میلیارد ریال عنوان کرد، و از مسوولان خواست سالانه ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با اثرات مخرب پدیده گرد و غبار به استان کردستان اختصاص دهند.وی با اشاره به اینکه بخشی از وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی توجه به وضعیت گردوغبار در استان‌های درگیر بود، از دولت خواست پدیده گرد و غبار را در دستور کار خود قرار دهد و راهکارهای لازم را در این باره اتخاذ کند.
وی همچنین به دولت پیشنهاد داد به کارکنان دولت شاغل در استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار به عنوان کارکنانی که در شرایط آب و هوایی نامناسب مشغول فعالیت هستند، بنگرد و در حقوق و مزایا این مسائل برای آنان لحاظ شود.
وی با اشاره به اینکه در زمان بروز گرد و غبار که اکثرا در نیمه اول سال اتفاق می‌افتد مردم استفاده بیشتری از کولر و وسایل سرمایشی دارند و به موازات آن از برق و انرژی بیشتری استفاده می‌کنند از دولت خواست یارانه بیشتری به این بخش به استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار اختصاص دهد.
مدیرکل هواشناسی کردستان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه آلودگی شهر سنندج از نوع آلودگی محیطی و در نتیجه ورود گرد و غبار و ریزگردها به آسمان استان است، گفت: به دلیل شرایط جغرافیایی شهر سنندج این آلودگی دیر از شهر خارج می‌شود و از این رو اثرات مخرب بیشتری دارد.
محمد طالب حیدری خواستار رفع مشکلات مربوط به پدیده گرد و غبار یکبار برای همیشه شد و افزود: این پدیده مردم شهرهای غرب و جنوب کشور را دچار مشکلات جدی کرده و از این رو باید به صورت اساسی و زیربنایی برطرف شود.به گفته وی، این پدیده اغلب در فصول بهار و تابستان شدت دارد و بروز می‌کند و در فصول پاییز و زمستان معضلی ایجاد نمی‌کند و از این رو دولت بی خیال است و چاره‌ای اساسی برای آن ندارد.
وی از دولت خواست به صورت مستمر و ویژه پدیده گرد و غبار را از کشور عراق پیگیری کند و سرچشمه‌های غبار را در آن کشور کنترل کند.
وی خواستار کمک به کشور عراق به منظور رفع این مشکل شد و گفت: کمک به این کشور به نفع مردم ما است و از این رو ارزش دارد که دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و سرچشمه‌های گرد و غبار را در کشور عراق بخشکاند.