دنیای اقتصاد - همدان- مجید ملکیان: با اختصاص 360 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان همدان اعتبارات این بخش 8 برابر شد.
اکبر راستار از افزایش شاخص ضریب و درجه مکانیزاسیون استان در آینده نزدیک خبر داده و افزود: در سال جاری از 7500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی درحوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور حدود 8/4 درصد آن یعنی 360میلیارد ریال به استان همدان اختصاص یافته که به معنای 8 برابر شدن اعتبارات این حوزه و ارتقای جایگاه همدان از رتبه بیستم به رتبه چهارم کشوری است.
رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: با توجه به اینکه متقاضیان باید ۲۰ درصد از بهای ماشین‌آلات و تجهیزات درخواستی را خود بپردازند از این رو انتظار می‌رود این تسهیلات منجر به ورود ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی استان شود که باعث توسعه و ارتقای ضریب و درجه مکانیزاسیون استان خواهد شد.
راستار خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته تنها ۶/۱ تا ۳/۲ درصد از اعتبارات کشور به این استان اختصاص می‌یافت.
رییس اداره فناوری‌های مکانیزه استان با اشاره به تقسیم اعتبار فوق بین شهرستان‌ها و ابلاغ آن به مدیران شهرستانی افزود: برای استفاده بهتر از این تسهیلات و ایجاد توازن در توسعه همه زیربخش‌ها امسال برای اولین بار سهمیه زیربخش‌های تخصصی نیز تفکیک شده که براساس آن 80 میلیارد برای زیر بخش زراعت، 40 میلیارد ریال برای باغات و گلخانه‌ها، 10 میلیارد ریال برای امور دام و شیلات،۲۰ میلیارد ریال برای خرید سمپاش و ۲۱۰ میلیارد ریال برای نیرو محرکه (تراکتور و کمباین) اختصاص یافته است.
راستار در خاتمه گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید شاخص ضریب مکانیزاسیون به 5/1 اسب بخار در هکتار و شاخص درجه مکانیزاسیون نیز باید به 65 درصد برسد که با توجه به اعتبارات جدید تحقق این برنامه
امکان‌پذیر است.