دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: جلسه مشترک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و استاندار بصره عراق به منظور توسعه تجارت و تسریع در روند حل مشکلات مرز تجاری شلمچه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد اروند، اسماعیل زمانی خواستار افزایش زمان فعالیت گمرکات دو کشور ایران و عراق در مرز شلمچه و ارتقای فعالیت این مرز به دو شیفت کاری برای جلوگیری از فاسد شدن برخی از محصولات در فصول گرم سال شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: لازم است برای تسهیل مبادلات مالی، بانک عراقی در مرز ایجاد شود که استاندار بصره نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد از حضور «بانک رشید» در مرز تجاری شلمچه خبر داد.
زمانی با اشاره به مشکلات ورود و خروج کالا از مرز تجاری شلمچه گفت: لازم است دو دروازه مستقل ورود و خروج برای تسریع در امور تردد و جلوگیری از ترافیک برای کالا و مسافران ایرانی و عراق در مرز شلمچه ایجاد شود که در ادامه استاندار بصره عراق از آغاز فعالیت‌های عمرانی توسط یک شرکت بزرگ عراقی برای انجام این پروژه خبرداد.
رییس هیات مدیره منطقه آزاد اروند ضمن اشاره به اهمیت خط ترانزیتی ایران و عراق تصریح کرد: ایجاد خط ریلی از شلمچه به بصره و اتصال به راه آهن اصلی عراق برای تکمیل خط ریلی و ترانزیتی مدیترانه موجب شکوفایی اقتصادی دو کشور خواهد شد. اسماعیل زمانی گفت: تعریض جاده بصره به شلمچه و دو بانده شدن این مسیر از سوی کشور عراق نیز از تلفات جانی و مالی جلوگیری خواهد کرد و روند صادرات به این کشور را تسهیل می‌کند.
زمانی با اشاره به اهمیت ایجاد باسکول در مرز شلمچه خواستار ایجاد باسکول‌های بیشتر از سوی طرف عراقی جهت ترخیص سریع‌تر کالا و توازن به وسیله کامیون‌های دو کشور شد. برگزاری نمایشگاه در منطقه شلمچه با محور صادرات مواد غذایی، مصالح ساختمانی، صنعتی، نفتی و گازی نیز یکی از توافقات این جلسه مشترک بود که مسوولان عراقی نیز خواستار حضور قوی‌تر صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های دوجانبه شدند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: لازم است برای توسعه بازرگانی دو طرفه، بازارچه مرزی مشترک برای انبار کالا و تسریع در روند صادرات و خرید و فروش کالا ایجاد شود.