دنیای اقتصاد - بوشهر - اصغر اقبال مجرد: رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر گفت: طرح نمک زدایی و شیرین‌سازی آب دریا توسط متخصصان این پارک و با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در منطقه ویژه علم و فناوری در استان بوشهر کلید خورد. دکتر مهدی محمدی با بیان این مطلب افزود: متخصصان این پارک موفق به بومی‌سازی سه نوع فناوری شیرین‌سازی آب شده‌اند که قابلیت تولید هزار لیتر، ۴۰۰ لیتر و ۱۰۰ لیتر آب را در روز دارد.
وی تصریح کرد: در حالی که تنها حدود شش درصد از آب دریا در کشورمان شیرین می‌شود، کشورهای عربستان، کویت و قطر ۷۰ درصد آب مصرفی خود را از دریا با کمک دستگاه‌های آب شیرین کن تامین می‌کنند.
محمدی اضافه کرد: هم اکنون دو شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خلیج‌فارس موفق به بومی‌سازی فناوری‌های روز دنیا در زمینه شیرین‌سازی آب دریا شده‌اند.
وی اظهار کرد: در این فناوری متخصصان می‌توانند ۴۰۰لیتر آب شیرین در روز را با استفاده از نیروی خورشیدی و بدون استفاده از نیروی برق تولید کنند. محمدی گفت: نخستین نمونه این مدل آب شیرین کن در استرالیا ساخته شد که در آن زمان آب مصرفی یک شهر را تامین می‌کرد، حال اگر بتوانیم شبکه‌ای از این سیستم را در روستاها یا شهرهای کوچک ایجاد کنیم، می‌توانیم آب بسیاری از شهرها را از این راه تامین کنیم.
رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر افزود: فناوری دیگری که توسط یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری خلیج فارس برای شیرین‌سازی آب استفاده می‌شود، قابلیت تولید ۱۰۰ لیتر آب در روز و در طرح دیگری نیز تولید آب با شوری پنج درصد برای مصارف کشاورزی است. وی اضافه کرد: امروز آب شیرین کن‌های صنعتی از پدیده اسمز معکوس استفاده می‌کنند در حالی که با استفاده از نیروهای طبیعی مانند انرژی خورشیدی، امکان شیرین‌سازی آب دریا در ظرفیت‌های بیشتر فراهم می‌شود و می‌توان با یک جریان مداوم تا هزار لیتر آب برای مصارف کشاورزی در روز تولید کرد. محمدی تصریح کرد: هم اکنون نمونه اولیه سیستم‌های شیرین‌سازی آب دریا ساخته شده است و در مرحله تولید صنعتی قرار دارد.