دنیای اقتصاد - همدان- مجید ملکیان: رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان همدان گفت: طی 4 ماه گذشته 5/11 میلیارد دلار کالا از استان همدان به کشور عراق صادر شده است.
سیدمجید موسوی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان با اعلام این خبر افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.
وی در ادامه از سفر هیات تجاری افغانستان به همراه سفیر این کشور به همدان خبر داد و اذعان کرد: استان بیش از ۳ میلیارد دلار نیز به افغانستان صادرات داشته؛ این در حالی است که فقط ۳۷۰ هزار دلار کالا از افغانستان وارد شده است. موسوی در ادامه با بیان اینکه صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ساعتی مانع رشد صادرات شده است، افزود: باید راهکاری برای آن اندیشیده شود. وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی استان در بخش تولید و صادرات بسیار موفق بودند، اظهار کرد: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ساعتی در بخش گمرک و بانک مشکلاتی را پیش روی فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. وی افزود: در سال جاری تعداد ۷۳ بخشنامه درباره امور صادرات توسط بانک‌ها و سیستم گمرکی صادر شد که
۴۵ مورد آن مستقیم مربوط به صادرات بود که صادرکنندگان نمی‌دانند خود را چگونه با این بخشنامه‌های ساعتی تطبیق دهند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان همدان با اشاره به اینکه اگر موانع صادرات برداشته شود شاهد بهبود صادرات از استان خواهیم بود، تصریح کرد: وزیر کشور بر بهبود فضای اقتصادی استان تاکید داشت و از بخش خصوصی خواست که به مدیریت ارشد استان مشاوره اقتصادی ارائه کند. وی با اشاره به قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار ابراز کرد: قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار با تعامل بین دولت و مجلس فضای فعالیت مناسبی را برای فعالان اقتصادی فراهم می‌کند.
موسوی اضافه کرد: اجرائیات بانک‌ها در معوقات بانکی به فعالیت‌های اقتصادی آسیب وارد کرده و در حال حاضر دو واحد تولیدکننده مواد غذایی در قهاوند و فامنین تعطیل شده‌اند که محصولات تولیدی آنها در حال فاسد شدن است. همچنین معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان با بیان اینکه کارخانه‌های کشمش ملایر دو مشکل عمده دارند، اظهار کرد: تامین آب برای شست‌وشوی کشمش و انتقال فاضلاب کارخانه‌ها دو مشکل عمده واحدهای کشمش پاک‌کنی هستند. حسن خیریان‌پور ادامه داد: بهترین راهکار برای حل مشکل تامین آب کارخانه‌های کشمش ملایر استفاده از چاه آب شرکت آبفا است. وی اذعان کرد: پساب کارخانه‌های کشمش ملایر از سال‌های گذشته توسط تانکر به تصفیه‌خانه منتقل می‌شوند و امروز باید فاضلاب این واحدهای صنعتی به شبکه اصلی فاضلاب متصل شوند.