برآورد صادرات ۸۰ هزار تنی خرما از خوزستان
دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از برآورد صادرات ۸۰ هزار تنی خرما از این استان خبر داد و گفت: امسال بیش از یک میلیارد متر مکعب در مصرف آب در بخش کشاورزی استان صرفه‌جویی شد.
کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: بیش از ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که ۵ درصد آن در بخش صنعت و ۳ درصد هم مقدار آب مصرفی شرب است.
وی ادامه داد: در خوزستان بخش کشاورزی ۴۷ درصد آب استان را مصرف می‌کند و در تلاش هستیم تا با اصلاح الگوی کشت به سمت کاهش مصرف آب پیش برویم تا بهره‌برداری بیشتری از این نعمت خدادادی داشته باشیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته ۵۰۰ هزار تن افزایش سطح زیر کشت داشته‌ایم، تصریح کرد: پیش‌بینی سطح زیر کشت برای امسال حدود ۳۶۴ هزار هکتار بود که به جز ۱۳ هزار هکتار ذرت، مابقی آن محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۰ درصد از خرمای صادراتی کشور از نخیلات خوزستان بوده است، بیان کرد: پیش‌بینی برداشت خرما برای امسال ۲۰۰ هزار تن است و تصمیم بر آن است که صادرات آن به ۸۰ هزار تن برسد.
چنگلوایی به اقداماتی که در زمینه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی انجام شده است، اشاره کرد و گفت: خشک‌کاری در کشت برنج از ۱۰ هزار هکتار به ۲۰ هزار هکتار افزایش یافت و در مجموع صرفه‌جویی ناشی از خشک‌کاری حدود ۴۰ درصد کاهش مصرف آب را به دنبال داشته است.وی به تغییر رژیم آبیاری اشاره کرد و گفت: آبیاری در گذشته از زمان کشت به صورت مداوم انجام می‌شد، اما هم اکنون به صورت قطع ۲۴ ساعته آب است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: کشت همزمان ذرت در کف جوی و پشته، آبیاری یک در میان فارو‌ها، کاربرد مواد جاذب و آبیاری تحت فشار از جمله کارهایی است که در بخش کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب انجام شده است. امیر‌حسین نظری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: استان را از نظر صنایع تبدیلی به شش منطقه تبدیل کردیم که منطقه یک شامل آبادان و خرمشهر و منطقه شش شامل مسجدسلیمان و لالی است.وی ادامه داد: صنایع پیشنهادی شامل بسته‌بندی فرآورده‌های کشاورزی، خرما، مرغ، آبزیان و فناوری سبزیجات، صیفی‌جات و کارخانه آرد و سیلو است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گندم را براساس پیش بینی سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفته‌ایم، گفت: در خرمشهر برای ۱۰۲ هزار تن گندم و در شادگان برای ۳۶ هزار تن گندم جواز تخصیص صادر شده است.وی ادامه داد: منطقه دو شامل ماهشهر است که ۱۱۸ هزار و ۹۷۵ تن ظرفیت گندم آن است که برای ۴۲ هزار تن پروانه جواز تخصیص صادر شده است.
نظری با اشاره به اینکه منطقه سه شامل اهواز و سوسنگرد است، گفت: پنج پروانه بهره‌برداری با ۵۸۳ هزار و ۴۰ تن ظرفیت صادر شده و یک جواز تخصیص در سوسنگرد با ظرفیت ۱۱ هزار تن و در اهواز با ظرفیت ۳۳۷ هزار و ۹۹۵ تن اختصاص یافته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت خرید گندم ۷۵۱ هزار تن است و ظرفیت انبار‌ها به ۹۰۰ هزار تن می‌رسد و همچنین سیلوی غلات استان ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن گندم را دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خوراک دام، طیور و آبزیان با توجه به ظرفیت هر منطقه مشخص شده است، تصریح کرد: ۱۲ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت سه میلیون تن و ۱۶ جواز تخصیص با ظرفیت ۳۸۹ هزار و ۵۰۰ تن صادر شده است.وی اضافه کرد: سردخانه‌های استان در وضعیت خوبی به سر می‌برند که البته با اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی شاهد فعالیت بیشتر سردخانه خواهیم بود و همچنین در بخش صنایع بسته‌بندی گیاهان دارویی، به شهرستان‌های اهواز، شوشتر، دزفول و اندیمشک جواز و پروانه تاسیس داده شده است.