سهم مازندران از آب‌های سطحی سه درصد است

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: مرحله اول طرح مخزن آب چهار هزار مترمکعبی کیلاکلا در قائم شهر با حضور استاندار مازندران، مسوولان آب منطقه‌ای و مسوولان شهرستان قائم‌شهر افتتاح شد. ابوطالب شفقت، استاندار مازندران در مراسم بهره‌برداری از این طرح با بیان اینکه استان مازندران به‌رغم برخورداری از بارندگی فراوان با کمبود آب آشامیدنی سالم در برخی از مناطق مواجه است، استفاده از آب‌های سطحی در استان را تنها سه درصد از کل آب‌های موجود در مازندران دانست و گفت: سهم مردم مازندران از میزان آب‌های موجود مناسب نیست.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ با برنامه‌های مطلوب ارائه شده و نیز حمایت وزارت نیرو شاهد بهره‌مندی همه مردم استان مازندران از آب سالم باشیم.

وی با تاکید بر لزوم نظارت براجرای طرح‌های عمرانی استان گفت: هزینه اجرای طرح‌های عمرانی استان بالا است و با نظارت می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد.

استاندار مازندران از شهروندان خواست با همکاری بیشتر با نهادهای اجرایی، انجام طرح‌های عمرانی را تسهیل کنند.

شفقت گفت: طرح‌های ملی و استانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و نباید با عدم همکاری در اجرای این طرح‌ها تعللی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای تسریع در انجام طرح‌های عمرانی و کاهش هزینه اجرای طرح‌ها مدیران دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را با یکدیگر مبذول بدارند.

عزیزا... واحد، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران نیز در این مراسم گفت: استان مازندران با جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر نیازمند تهیه ۵۵۰میلیون مترمکعب آب است که در حال حاضر ۲۳۲میلیون مترمکعب آن شامل ۹۷درصد از آب‌های زیرزمینی و ۳درصد از آب‌های سطحی تامین و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی مشکلات سازمان را ضعف تامین منابع آب، مشکلات اجتماعی، مشکلات اجرایی و فرسودگی شبکه داخلی شهرها، تاخیر در ساخت سدها، آلودگی منابع و کمبود اعتبارات دانست و افزود: از میزان ۴۹۷کیلومتر لوله‌گذاری که در دستور کار ما بوده است، ۲۶۶کیلومتر آن تاکنون انجام شده همچنین از تعداد دو هزار و ۶۷۰ مخزن نیز تاکنون ۱۵۷هزار مخزن ساخته شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تخصیص اعتبارات تا پایان سال ۸۸ معضل آبرسانی به شهرها و روستاهای استان رفع شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران در ادامه به بیان چگونگی طرح مخزن آب چهار هزار مترمکعبی کیاکلا پرداخت و گفت: مطالعات مرحله اول طرح آبرسانی به شهرهای کیاکلا، جویبار، بهنمیر و ۹۸ روستای اطراف این شهرها، از سال ۷۶ آغاز شد و در سال ۸۳ به پایان رسید.

وی گفت: عملیات اجرایی طرح نیز از سال ۸۴ با هدف تامین آب آشامیدنی و بهداشتی مورد نیاز شهرهای یاد شده در درازمدت آغاز شد.

واحد گفت: این طرح جمعیت حدود ۱۴۳هزار نفر را با مصرف سرانه شهری ۲۰۰ لیتر در ثانیه و مصرف روستایی ۱۵۰ لیتر در ثانیه در شبانه‌روز تحت پوشش قرار می‌دهد. براساس این گزارش، مرحله اول این طرح شامل حفر ۵ حلقه چاه، ساخت منبع ذخیره بتنی ۴هزار مترمکعبی، ساختمان‌های جانبی، خطوط جمع‌آوری آب چاه‌ها، خطوط لوله تقویت ایستگاه‌های پمپاژ شامل ۳ مورد تعویض الکتروپمپ همراه با اتصالات و خریداری زمین‌ها به میزان یک هکتار است که برای انجام این کارها ۳۰میلیارد ریال هزینه شده است. این گزارش می‌افزاید: جمع کل هزینه‌های این طرح ۶۰میلیارد ریال پیش‌بینی شده است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است کل این طرح تا سال ۸۸ به بهره‌برداری برسد.