دوهزار میلیارد ریال برای آلودگی هوای اراک

اراک- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: استاندار مرکزی از اختصاص دوهزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مرحله اول طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک خبر داد. عبدا... سهرابی، با بیان مطالب فوق این طرح را که براساس اصل ۱۲۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در قالب ۱۹ ماده و ۱۱ تبصره از سوی دولت به تصویب رسیده است، هدیه خوبی به مردم اراک که ۱۵سال در انتظار اجرایی شدن این طرح هستند، دانست.

وی با بیان اینکه در گذشته در زمینه ساماندهی فضای سبز، کارخانجات، حمل‌ونقل درون شهری، خدمات و مراکز شهری و آب و هوا، برنامه و ساماندهی مناسبی از سوی مسوولان وقت انجام نشده بود اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی این شهر کاهش یابد.

وی افزود: به دلیل استقرار صنایع آلاینده از جمله آلومینیوم‌سازی در این شهر، اراک جزو هشت شهر آلوده کشور شناخته شده است و به این منظور نیز طرح جامع کاهش آلودگی هوا در شهرهای اراک، مشهد و شیراز در حال اجرا است.

سهرابی دوهزار میلیارد اعتبار اختصاص یافته به این طرح در مرحله اول را شامل تکمیل کنارگذر شمالی اراک و کمربند شمالی این شهر، گسترش فضای سبز به میزان یک‌هزار هکتار، ساخت شش پارکینگ طبقاتی، کمک به بازگشایی خیابان ۵۵ متری اراک، اجرای طرح‌‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری حداقل به طول ۵۰کیلومتر بر اساس مطالعات جانبی، ساخت چهار پارک‌سوار درونشهری، خارج کردن خودروهای فرسوده با اولویت اتوبوس و مینی‌بوس در مدت پنج‌سال، دانست.

وی همچنین تخصیص اعتبار به منظور ساخت هفت مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، تامین آب مورد نیاز فضای سبز و بهبود شیوه آبیاری و انتقال پساب فاضلاب شهری و چاه‌های آلوده با اجرای ۶۰ کیلومتر شبکه انتقال و ایجاد سه پایانه مسافربری در اراک را، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این طرح عنوان کرد.

استاندار استان مرکزی گفت: تکمیل شبکه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اراک، تجهیز آزمایشگاه‌های محیط‌زیست، تامین زمین موردنیاز برای ایجاد فضای سبز داخل محدوده و حریم شهر، آموزش عمومی برای مشارکت بیشتر مردم در اجرای این طرح، ساخت و راه‌اندازی ۲۰ جایگاه عرضه سوخت گاز، گازرسانی به کوره‌های آجرپزی ایبک‌آباد اراک، انتقال و تغییر تکنولوژی کوره‌های آجرپزی دستی و سنتی به محل جدید، کمک به ایجاد نقاط مناسب خارج از محدوده شهری برای انتقال کارگاه‌ها و مشاغل مزاحم و آلاینده از شهر اراک، اصلاح وضعیت ترافیکی ورودی‌های اراک از طریق ساخت چهار گذرگاه غیرهمسطح با توجه به عملکرد ملی، ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح درونشهری و در نقاط دارای گره‌های کور ترافیکی، افزایش یکصد دستگاه اتوبوس و یک‌هزار دستگاه تاکسی گازسوز به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و گازسوز کردن ناوگان فعلی از دیگر مواردی است که در این طرح از سوی هیات دولت به تصویب رسیده است.

سهرابی با بیان اینکه هوشمندسازی حمل‌ونقل و ترافیک شهری و امکان‌سنجی شبکه حمل‌ونقل ریلی در اراک از دیگر مواردی است که در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مدنظر قرار گرفته است گفت: امید است با اجرای این طرح‌ها در یک سال آینده، شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوای اراک در پنج سال آینده باشیم.

صدوق، مدیر کل محیط‌زیست استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه این طرح شامل ۱۹ ماده و ۱۱ تبصره است، گفت: ۱۷درصد مساحت شهر اراک را صنایع فرا گرفته‌اند و با اجرای این طرح علاوه بر آنکه توسعه صنایع در شهر اراک محدود می‌شود، از تعداد صنایعی که در ۳۰کیلومتری این شهر واقع شده‌اند نیز کاسته خواهد شد.

براساس این گزارش از آنجا که حدود ۶۰درصد از موارد مطرح شده در این طرح مربوط به شهرداری اراک است، این نهاد، مکلف شد در نظارت بر اجرایی شدن این طرح اقدام کند و چنانچه شهرداری از عهده وظایف برنیاید، موضوع طرح برحسب برنامه به دستگاه‌های دیگری واگذار خواهد شد.