رشت - خبرنگار دنیای اقتصاد: به مناسبت هفته دولت و با حضور معاون اول رییس جمهوری و معاون وزیر بهداشت و درمان و مسوولان محلی گیلان نخستین مرکز فوق تخصصی سوانح و سوختگی گیلان با نام «ولایت» به بهره‌برداری رسید. پرویز داوودی، معاون اول رییس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از این مرکز با اشاره به اهمیت بهداشت و درمان و ارتقای سلامت جامعه، یکی از اساسی‌ترین منشورهای خدمت‌رسانی در دولت نهم را توجه به سیستم بهداشت و درمان و ارتقای سلامت و امنیت روانی جامعه، یکی دانست و گفت: دولت در دو سال گذشته بخش قابل توجهی از بودجه کشور را به این بخش اختصاص داده است. وی به مقایسه اعتبارات سیستم بهداشت و درمان در دولت فعلی با دولت‌های قبل پرداخت و خاطرنشان ساخت: دولت نهم با اقدام جهادی درتمام بخش‌ها به خدمت‌گذاری به مردم مشغول است.

وی درباره اهمیت و لزوم ساخت این مرکز در گیلان گفت: با توجه به جمعیت سه میلیون نفری گیلان که در فصول گردشگری و ایام تابستان به چند برابر افزیاش می‌یابد ایجاد چنین مرکزی ضروری بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با برشمردن برخی از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در دو سال گذشته افزود: آمارها حاکی از آن است که در دولت نهم شاخص‌های سلامت و بهداشت و درمان یک جهش بلندو سیر صعودی داشته است.

وی ساخت بیش از ۱۹هزار تخت بیمارستانی در غالب بیش از ۲۰۰ بیمارستان را از جمله طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در دو سال اخیر دانست.

حافظی همچنین کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان و نیز کنترل بسیاری از بیماری‌های واگیر دار و غیرواگیردار را از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت نهم دانست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه به بیان مشخصات و چگونگی روند تاسیس این بیمارستان پرداخت و گفت: مطالعه برای ساخت مرکز فوق تخصصی سوانح و سوختگی و جراحی ترمیمی «ولایت» با توجه به نیاز استان از سال ۷۷ در دستور کار قرار گرفت از اواخر سال ۸۸ در محوطه مرکز آموزشی درمانی پورسینا رشت عملیات اجرایی آن آغاز شد.

بهبودی اظهار کرد: این مرکز که در سه طبقه با زیربنای چهار هزار و ۲۰۰ متر ساخته شده است دارای ۷۵ تخت بستری با اسکلت بتونی است.

وی گفت: طبقه همکف این مرکز شامل بخش اورژانس و درمانگاه تخصصی و دو تخت دیالیز است. در طبقه اول ساختمان نیز بخش ترمیمی مردان، زنان و اطفال هر کدام با ۱۵ تخت و بخش ICU ترمیمی با ۳ تخت و اتاق عمل ۲ تخته واقع شده است.

بهبودی گفت: در طبقه دوم نیز بخش سوختگی زنان و اطفال و مردان و بخش ICU سوختگی، بخش عفونی، اتاق عمل سوختگی و بخش توانبخشی شامل هیدروتراپی وفیزیوتراپی در نظر گرفته شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت ودرمان در استان گیلان با اشاره به هزینه ۵۰ میلیارد ریالی ساخت و تجهیز این بیمارستان تصریح کرد: این مرکز می‌تواند بیماران استان‌های همجوار شامل زنجان و اردبیل را نیز که فاقد چنین مرکزی هستند تحت پوشش قرار دهد.

وی گفت: با توجه به پتانسیل‌های استان گیلان در زمینه گردشگری و تجارت و با توجه به وجود منطقه آزاد انزلی، گیلان می‌تواندعلاوه بر قطب گردشگری و تجارت به قطب پزشکی و درمان نیز تبدیل شود و از طریق درمان توریسم بیمار سالانه میلیاردها تومان عاید استان و کشور کند. وی به روند ساخت بیمارستان جنرال لاکان رشت پرداخت وگفت: یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان اعتبار از سوی دولت برای ساخت و تکمیل این بیمارستان در سال جاری اختصاص یافته است.

وی ساخت خانه بهداشت، تعمیرات مراکز بهداشتی، بازسازی بخش قلب مردان، بیمارستان حشمت، بازسازی بخش غدد بیمارستان رازی و ساخت بخش جراحی اطفال بیمارستان هفده شهریور را از جمله طرح‌های افتتاح شده در هفته دولت امسال عنوان کرد.