پنج طرح خط انتقال گاز استانی تا سه سال آینده راه‌اندازی می‌شود

گروه استان‌ها: پنج طرح خط انتقال گاز استانی با اعتبار ۳۳۰میلیارد تومان تا ۳سال آینده در کشور راه‌اندازی می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، حسن پایون، مجری طرح خطوط انتقال گاز استانی، درباره این طرح گفت: براساس مصوبه هیات‌مدیره شرکت ملی گاز ایران، اجرای خطوط انتقال گاز با قطر ۱۶ اینچ به بالا که ماموریت استانی دارد به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران محول شد، از این رو سازمان جدیدی به نام «مجری طرح خطوط انتقال گاز استانی» در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در‌حال‌حاضر اجرای پنج خط انتقال گاز استانی در دستور کار این سازمان قرار گرفته، افزود: خط انتقال گاز شهرهای کورائیم، کلورو و هشتجین در استان اردبیل با بودجه ۴۴۰میلیارد ریال که با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران عملیات کلنگ‌زنی آن انجام شده و خط انتقال گاز دوم خرم‌آباد به طول ۱۶۵کیلومتر و قطر ۳۶ اینچ، با بودجه ۱۲۰۰میلیارد ریال که در مرحله طراحی تفصیلی است، در دست اجرا قرار دارد.

پایون توضیح داد: همچنین اجرای فاز دوم خط انتقال گاز دوم کرمان با بودجه ۴۵۰میلیارد ریال که طراحی تفصیلی طرح توسط مشاور در دست اقدام است، خط انتقال گاز بافق در استان یزد با طول ۱۳۰ کیلومتر و قطر ۳۰ اینچ، با بودجه ۷۸۰ میلیارد ریال در مرحله تشخیص صلاحیت مشاوران قرار دارد و خط انتقال گاز بشرویه به طبس در استان‌های خراسان جنوبی و یزد با طول ۱۰۰کیلومتر و به قطر ۲۰ اینچ، با بودجه ۴۲۰ میلیارد ریال که در مرحله تهیه مدارک پیمان مناقصه انتخاب پیمانکار قرار دارد جزو این ۵ طرح به شمار می‌رود.

مجری طرح خطوط انتقال گاز استانی اظهار کرد: به غیر از فاز دوم خط انتقال گاز دوم کرمان، ۴ طرح دیگر، حاصل مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری بوده و اجرای آنها بنا به نیاز استانها از اهمیت خاصی برخوردار است که پیشرفت آنها از طرف هیات وزیران و وزارت نفت پیگیری می‌شود.

وی کل سرمایه مورد نیاز برای این ۵ طرح را حدود ۳۳۰میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: به دلیل اینکه اجرای این طرح‌ها تقریبا به طور همزمان آغاز خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا ۳سال آینده این طرح‌ها به بهره‌برداری کامل برسد.

پایون معتقد است: با اجرای ۵ طرح استانی که تعدادی از آنها به شهرهای جدید گازرسانی و بخشی کمبود گاز استان‌ها را تامین می‌کند، امکان انتقال ۱۰۵میلیون مترمکعب گاز در روز فراهم خواهد شد. بدیهی است، اجرای این خطوط انتقال امکان گازرسانی به مصرف‌کنندگان آتی واقع در مسیر را نیز فراهم خواهد کرد.