تبریز - خبرنگار دنیای اقتصاد: سازمان مدیریت پسماند شهری تبریز با هدف جمع‌آوری سریع و مطلوب زباله‌، تفکیک زباله در مبدا و بازیافت زباله در شهرداری تبریز در حال شکل‌گیری است.

یونس فاتح، مدیر عامل شرکت تولید کود آلی شهرداری تبریز در دومین کارگاه آموزشی این شرکت در رابطه با تفکیک زباله از مبدا با اعلام این خبر گفت: این سازمان که اساسنامه‌اش به تصویب رسیده به زودی فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد. در این کارگاه آموزشی یک روزه ویژه صاحبان مشاغل که با حضور نمایندگانی از صاحبان هتل‌ها، مجتمع‌های خدماتی، تالارها و سالن‌های غذاخوری، بوفه‌های دانشگاه‌ها و پارک‌ها در محل باغ صبا برگزار شد، مدیر عامل شرکت تولید کود آلی شهرداری تبریز با تاکید بر تفکیک زباله‌های خشک و تر در مبدا، آن را موجب افزایش میزان سلامتی جامعه دانست و افزود: در حال حاضر ۳۰درصد زباله‌های شهری تبریز از نوع زباله‌ خشک است که تفکیک مناسب و بازیافت این زباله‌ها می‌تواند به سلامتی جامعه کمک کند.وی اضافه کرد: ۷۰درصد زباله‌های شهری تبریز نیز از نوع تر بوده که تمام آنها قابل تبدیل شدن به کمپوست است.

فاتح همچنین با بیان این مطلب که روزانه ۷۵۰کیلو کاغذ باطله در شهر تبریز جمع‌آوری می‌شود، گفت: سعی بر این است با اجرای طرحی میزان کاغذ باطله جمع‌آوری شده را تا ۵/۱تن در روز افزایش دهیم و با بازیافت، امکان استفاده مجدد از آن را فراهم سازیم.

وی با اشاره به برنامه‌های تشویقی این شرکت برای اجرای طرح تفکیک زباله در مجتمع‌های مسکونی، تخفیف در عوارض این مجتمع‌ها و توسعه فضای سبز آنها را از جمله برنامه‌های تشویقی در دست اجرای این شرکت دانست.

وی همچنین با تشریح طرح جمع‌آوری بطری‌های یکبار مصرف نوشابه، با اشاره به اینکه هم اکنون با جمع‌آوری بطری‌ها از زباله‌ها به صورت غیر بهداشتی به بازیافت آن می پردازند، گفت: به این منظور از بخش‌خصوصی دعوت کرده‌ایم تا در چهار منطقه شهری تبریز نسبت به جمع‌آوری بطری‌های شهر اقدام کند.