دنیای اقتصاد: رشد فزاینده سرمایه‌گذاری در طرح‌های پرورش ماهی، استان زنجان را در آستانه یک جهش بزرگ در تولید ماهیان سرد آبی و گرمابی قرار داده است. به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی سرمایه‌گذاری استان زنجان، توسعه چشمگیر اجرای طرح‌های پرورش ماهی، تناژ تولید سالانه ماهی را در استان زنجان، به ۱۱برابر میزان فعلی خواهد رساند.

این در حالی است که عمده پرورش‌دهندگان ماهی در استان زنجان، محصولشان قبل از عرضه، پیش‌خرید می‌شود.

محمود بورانی، مدیر شیلات استان زنجان، عامل اصلی گسترش روزافزون طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش آبزی‌پروری استان را سودآوری بسیار بالای آن دانست و گفت: هر یک‌میلیون تومان سرمایه‌گذاری در این بخش اگر مبتنی بر طرح‌های نوین شیلات استان زنجان باشد، ۳میلیون تومان درآمد در مدت ۶ماه به دنبال دارد. وی گفت: براساس تاکید استاندار زنجان مبنی بر فعال کردن تمامی ظرفیت‌های تولیدی استان، مطالعه همه جانبه‌ای برای شناسایی و برآورد استعدادهای آبزی‌پروری استان آغاز شد و براساس آن ظرفیت تولید و پرورش ماهی در استان زنجان، حداقل ۲۵برابر بیشتر از عملکرد فعلی و توان اشتغالزایی آن ۱۶هزار نفر است.

بورانی از مزیت‌های پرورش ماهی در استان زنجان که مورد توجه جدی سرمایه‌گذاران قرار گرفته است به جاری شدن رودخانه بزرگ و پرآب قزل‌اوزن در استان، وجود ۹هزار رشته قنات و چشمه، ۸هزار و پانصد حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق در استان، حضور گروه کارشناسی قوی در شیلات استان، امکان بیمه ماهیان در مقابل حوادث احتمالی و پیشرو بودن استان در بهره‌مندی از دانش و تجهیزات مدرن دنیا در پرورش ماهی اشاره کرد.

وی افزود: به دلیل اقلیم مساعد، تولید ماهیان گرمایی در استان زنجان، بیشتر از تمام استان‌های کشور است.

بورانی، استفاده از دستگاه مخلوط‌کن اکسیژن در پرورش ماهی را که می‌تواند تولید ماهیان پرورشی را تا ۴برابر افزایش دهد، دستاورد بزرگی برای شیلات استان و کشور عنوان کرد و گفت: استان زنجان، نخستین استان کشور است که استفاده از این دستگاه را آغاز کرد و هم‌اکنون به مرکز ساخت دستگاه‌های مخلوط‌کن اکسیژن و صدور آن به دیگر استان‌های کشور تبدیل شده است.

مدیر شیلات استان زنجان با اشاره به طرح‌های ۵۰۰ تا ۲هزار تنی پرورش ماهی در استان افزود: به زودی ۳۰سد خاکی که برای پرورش ماهی مناسب است به صورت استیجاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: هم‌اکنون علاوه بر ساخت کارخانه تولید کود سبز از فضولات ماهیان پرورشی و کارخانه انجماد و بسته‌بندی ماهی، طرح ویژه ای نیز برای استحصال ماهی قزل‌آلای یک‌کیلوگرمی در حال اجرا است تا مقدمات تولید انبوه این نوع ماهی و استقرار صنایع تبدیلی مربوط به آن از جمله کارخانه تولید کالباس، برای سرمایه‌گذاران فراهم شود.

به گفته بورانی، پرورش ماهی تزئینی نیز در استان زنجان در حال گسترش است و هم‌اکنون ظرفیت تولید ماهی تزئینی در استان ۹۰۰هزار قطعه است که با حضور سرمایه‌گذاران جدید به سرعت افزایش خواهد یافت.