از گوشه‌کنار - ۱ بهمن ۸۵

بندرامام‌خمینی(ره) به بزرگ‌ترین شبکه دوربین‌های مدار بسته مجهز می‌شود

معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و کشتیرانی خوزستان از تجهیز بندر امام‌خمینی(ره) به بزرگ‌ترین شبکه دوربین‌های مدار بسته کشور تا پایان امسال خبر داد. مسعود باقرخانی در گفت‌وگو با «ایرنا» هدف از این طرح را کنترل تردد کشتی‌ها و افزایش ضریب ایمنی عنوان کرد. وی افزود: مراحل تجهیز به این شبکه که برای نخستین بار در کشور در بندر امام‌خمینی(ره) مورد استفاده قرار می‌گیرد از پایان سال ۸۲ شروع شد و هم‌اکنون ۹۰درصد کار آن به پایان رسیده است.

معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و کشتیرانی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی نصب، ۸۰دوربین مدار بسته در طول این شبکه که تمامی مجتمع بندری را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰دوربین از این تعداد مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بقیه تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی می‌شود.

باقرخانی گفت: با نصب ۴۰دوربین از مجموع دوربین‌های مورد اشاره، بخش عمده‌ای از بندر زیر گستره شبکه قرار گرفته است. وی هزینه نصب دوربین‌های مدار بسته را ۴۵میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سیستم کنترل تردد کشتی‌های مجهز به دوربین (VTS) نیز به زودی به شبکه دوربین‌های مدار بسته متصل خواهد شد. معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و کشتیرانی خوزستان گفت: با این اتصال، بخش عمده‌ای از کانال خور موسی نیز می‌تواند زیر پوشش شبکه دوربین‌های مدار بسته قرار گیرد. وی هزینه اجرایی سیستم کنترل تردد کشتی‌ها را ۱۱میلیون دلار عنوان کرد و افزود: به منظور ارتقای ضریب امنیت، تمامی ساختمان‌های اداری و عملیاتی مجتمع بندری یادشده نیز به دوربین‌های مدار بسته تجهیز می‌شوند که با این ترتیب تمام پایگاه‌های بندر از جنوب تا شمال زیر پوشش شبکه قرار می‌گیرد.

باقرخانی افزود: در برخی نقاط که کنترل تردد با دوربین‌های مدار بسته امکان‌پذیر نیست به جای آن از سنسور (حسگر) استفاده می‌شود. حمل‌ کالا از بندرعباس به تهران با راه آهن ۱۳ روز طول می‌کشد

مدت زمان حمل‌ونقل یک کانتینر از بندرعباس به تهران توسط راه‌آهن ۱۳روز بوده و این در حالی است که این کانتینر توسط تریلر فقط ۷۲ساعت طول می‌کشد تا به تهران برسد. به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صفایی، معاون دریایی و بندری اداره‌کل بنادر و کشتیرانی هرمزگان، افزایش هزینه‌های حمل‌ و مدت زمان بالای حمل را از جمله دلایل بی‌رغبتی صاحبان کالا به استفاده از حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد و گفت: هزینه انتقال کانتینر توسط راه‌آهن ۹۶۰‌هزار تومان است که این کانتینر با وسیله نقلیه سنگین ۴۵۰‌هزار تومان هزینه حمل خواهد داشت. وی افزود: بر همین اساس با مشاور مشترک بین سازمان بنادر و راه‌آهن قرارداد بسته شده است که براساس ارزیابی‌هایی که انجام داد تکالیفی برای تغییر ساختار این بخش تعیین کرده است.

صفایی ظرفیت کنونی حمل‌ونقل ریلی در بندر شهید رجایی را روزانه ۲۴۰کانتینر و سالانه حدود ۹۰‌هزار کانتینر بیان کرد و گفت: این در حالی است که هم‌اکنون از ۴۰‌هزار کانتینر استفاده می‌شود و ۵۰‌هزار ظرفیت خالی وجود دارد. وی با اشاره به اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی، در زمان بهره‌برداری لزوم سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی را امری ضروری عنوان کرد.

تا پایان امسال

واحد اول نیروگاه گازی ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر‌کل شرکت تولید برق آذربایجان غربی گفت: واحد اول نیروگاه گازی ارومیه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ۳واحد باقی‌مانده نیز سال آینده وارد مدار می‌شوند.

ابراهیم یکانی‌مطلق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: این نیروگاه در حال حاضر در مجموع ۵۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از بخش گازی این نیروگاه مجموع قدرت اسمی نیروگاه‌های نصب شده در استان به بیش از هزار مگاوات افزایش می‌یابد. اتابکی افزود: برای ساخت و بهره‌برداری از بخش گازی نیروگاه ارومیه در مجموع ۱۷۰‌میلیون یورو و ۴۸۰‌میلیارد ریال اعتبار هزینه می‌شود. وی اظهار کرد: بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه دارای ۴واحد گازی هر کدام به قدرت اسمی ۵/۱۵۷مگاوات و مجموع ۶۳۰مگاوات است. اتابکی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های شرکت مدیریت تولید برق استان در ۹ماه امسال یک‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون کیلووات ساعت انرژی برق به صورت ناخالص تولید کرده‌اند که از این مقدار، یک‌میلیارد و ۶۸۵‌میلیون کیلووات ساعت به عنوان انرژی خالص وارد شبکه سراسری شده است.