مشکل صادرات کالا از شلمچه رفع می‌شود

استاندار بصره در حاشیه مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق، قول مساعد در حل مشکلات تجار در زمینه صادرات کالا به کشور عراق از مرز شلمچه را داد. سید علی موسوی، رییس سازمان بازرگانی خوزستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، منطقه خوزستان گفت: در حاشیه افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق، تمام بندهای تفاهمنامه‌ بازرگانی که در سفر پیشین استاندار بصره به خوزستان منعقد شده بود، بررسی شد.

وی افزود: هدف از برپایی این نمایشگاه، توسعه صادرات غیرنفتی ایران به کشور عراق به‌ویژه مناطق جنوبی عراق توسط بخش‌خصوصی بود که با حمایت سازمان توسعه تجارت وزارت بازرگانی برپا شد.

رییس سازمان بازرگانی خوزستان بیان کرد: در این نمایشگاه ۴۰ شرکت ایرانی در زمینه‌های صنعت، بازرگانی، کشاورزی، مواد غذایی و خدمات فنی و مهندسی حضور داشتند. این نمایشگاه با حضور استاندار خوزستان و هیات همراه و استاندار و شورای استانداری بصره افتتاح شد.

وی افزود: مدت زمان برپایی این نمایشگاه از ۲۴ تا ۲۸ماه جاری بوده است.

نمایشگاه بین‌المللی خوزستان منتقل می‌شود

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی خوزستان اعلام کرد: تا پایان امسال زمین جدید نمایشگاه از سوی سازمان مسکن و شهرسازی تحویل و مقدمات ساخت نمایشگاه جدید آغاز می‌شود.

رستم ناصری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در اهواز افزود: بر اساس مصوبه کار گروه توسعه صادرات غیر نفتی، مقرر شد زمینی به وسعت ۲۱ هکتار در مجاورت میدان میوه و تره‌بار اهواز به نمایشگاه اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: با تحویل قرارداد زمین مذکور، طرح جامع آن تهیه می‌شود.

ناصری اظهار امیدواری کرد: با مشارکت بخش دولتی در آماده‌سازی زیرساخت‌های نمایشگاه با همکاری بخش خصوصی بتوانیم نمایشگاه را در حد کارکردها و قابلیت‌های استان برگزار کنیم. وی با بیان این‌که خوزستان پیشینه قابل‌توجهی در برگزاری نمایشگاه ندارد و سوابق آن در این زمینه به ۵سال می‌رسد، افزود: هیچ استانی از ظرفیت‌ها و استعدادها و قابلیت‌های خوزستان برای برپایی نمایشگاه برخوردار نیست، اما در عین حال هیچ یک از استان‌های دارای کلانشهر هم، محرومیت‌های ما را ندارد.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی خوزستان ساخت نمایشگاه جدید را یک پروژه ۵ ساله اعلام کرد.

ناصری، نمایشگاه تخصصی بعدی را که به زودی برگزار می‌شود، نمایشگاه صنعت خودرو و حمل و نقل ذکر کرد.

هم اکنون سالانه بیش از ۱۰نمایشگاه تخصصی در این محل برگزار می‌شود که با توجه به ظرفیت ناکافی و وسعت کم نمایشگاه، ساخت نمایشگاه در محلی بزرگ‌تر یک ضرورت محسوب می‌شود.

۵۰ درصد ماهی تولیدی استان به عراق صادر می‌شود

با آغاز برداشت ماهی از مزارع پرورشی انفرادی و مجتمع‌های پرورش ماهی استان پیش‌بینی می‌شود، امسال حدود ۲۰هزار تن انواع ماهی پرورشی شامل کپور، فیتوفاک، آمور، بیگ‌هد و گونه‌های بومی بنی و شیربت تولید شود.

به گزارش «ایسنا»، مغینمی، مدیرکل شیلات خوزستان، با بیان این مطلب گفت: برداشت ماهی از مزارع پرورشی از اوایل آبان‌ماه آغاز و تا اواخر اسفندماه ادامه دارد.

او گفت: امسال ۲۶۵ مزرعه پرورش ماهی با سطح زیر کشت ۶۱۵۲ هکتار در قالب سه مجتمع پرورش ماهی آزادگان، شهید احمدیان و کامروا و مزارع انفرادی به کشت ماهی پرورشی اختصاص یافت که در مقایسه با سال گذشته، سطح زیر کشت حدود ۷/۷درصد افزایش داشته است.

مغینمی افزود: میزان تولید امسال با پیش‌بینی ۲۰هزار تن در مقایسه با تولید سال گذشته به میزان ۱۷هزار و ۴۴۶تن، رشدی حدود ۱۵درصد دارد، که انتظار می‌رود استان خوزستان از نظر تولید رتبه دوم کشوری را پس از استان مازندران کسب کند.

وی درباره صادرات ماهیان پرورشی خوزستان خاطرنشان کرد: حدود ۵۰درصد ماهی تولیدی در استان به کشور عراق صادر و حدود ۴۰درصد آن در استان خوزستان استفاده شده و مابقی به استان‌های دیگر صادر می‌شود.