ساخت نیروگاه یک‌هزار مگاواتی علی‌آباد کتول آغاز شد

گروه استان‌ها: عملیات اجرایی نیروگاه یک‌هزار مگاواتی علی‌آباد کتول با حضور وزیر نیرو، استاندار گلستان و نماینده ولی فقیه در استان گلستان آغاز شد.

در مراسم آغاز ساخت این نیروگاه، استاندار گلستان با تاکید بر اینکه هنوز از ظرفیت‌های بالقوه این استان به نحو احسن استفاده نشده است، افزود: بهره‌برداری بهتر، نیازمند ساخت زیرساخت‌های مناسب است و یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها، تامین انرژی برق است. یحیی محمودزاده گفت: با بهره‌برداری از این نیروگاه، استانی که تا امروز تنها مصرف‌کننده برق کشور بود، نه تنها در این زمینه به خودکفایی می‌رسد، بلکه قادر خواهد بود ۴۰۰ مگاوات از مازاد مصرف خود را به استان‌های مجاور یا کشورهای همسایه صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریال و ایجاد دو هزار فرصت شغلی در زمینی به مساحت ۴۲ هکتار ساخته خواهد شد.پرویز فتاح، وزیر نیرو نیز در این مراسم گفت: با توجه به افتتاح همزمان دو نیروگاه و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه علی‌آباد کتول، امروز روز نور و به ثمر رسیدن تلاش فرزندان بسیجی و متخصص نظام اسلامی است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران جزو چند کشور طراح، سازنده و بهره‌بردار نیروگاه در جهان است افزود: به یاری خداوند نیروگاه علی‌آباد کتول نخستین نیروگاه صد در صد ایرانی کشور خواهد بود.وی از وفای به عهد دولت در مورد یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر هیات دولت به استان گلستان اظهار خرسندی کرد و گفت: مصوبه دولت اسلامی باید اجرایی شود و فقط بر روی کاغذ باقی نماند.فتاح از تبدیل نیروگاه سیکل باز علی‌آباد کتول به سیکل ترکیبی خبر داد و گفت: با این تبدیل تولید نیروگاه به حدود یک‌هزار و ۴۰۰ مگاوات خواهد رسید.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: احداث نیروگاه یک هزار مگاواتی در این شهرستان یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های استانی دولت نهم است. اسدا... قره‌خانی افزود: بهره‌برداری از این نیروگاه موجبات توسعه استان گلستان در بخش صنعت را به همراه خواهد داشت.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه «مپنا» نیز در این مراسم گفت: تامین دو برابر انرژی مورد نیاز استان گلستان در زمان حاضر، کاهش ولتاژ در شبکه‌های سراسری انتقال به ویژه استان‌های گلستان و مازندران و افزایش پایداری در شبکه‌های سراسری کشور از آثار کلیدی بهره‌برداری از نیروگاه یک هزار مگاواتی علی‌آبادکتول است. حمید زرگرپور افزود: افزایش ۲/۶درصدی تولید انرژی در کشور و تامین انرژی مورد نیاز به منظور توسعه زیرساخت‌های اقتصادی استان از دیگر آثار است.

وی ادامه داد: ساخت این نیروگاه ۳۶ماه به طول می‌انجامد که صد درصد مراحل آن به دست متخصصان توانمند ایرانی انجام می‌گیرد.