پایگاه اطلاع رسانی سفرهای‌ارزان قیمت در استان‌های کشور راه‌اندازی می‌شود

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از راه‌اندازی نخستین پایگاه اطلاع رسانی سفرهای ارزان قیمت در همه استان‌های کشور تا دو هفته دیگر خبر داد. محمد شریف ملک زاده در حاشیه همایش توسعه سفرهای ارزان قیمت کشور در هتل بزرگ رامسر در گفت‌و‌گو با«ایرنا»، دسترسی آسان مردم به اطلاعات مناسب در زمینه گردشگری را از اهداف راه‌اندازی این پایگاه اعلام کرد. وی افزود: در این پایگاه تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره مراکز اقامتی‌، پذیرایی و قیمت آنها ارائه می‌شود. وی ناآشنایی مردم با نرخ سفرها، مراکز اقامتی و هتل‌ها را از جمله موانع عمومی نشدن فرهنگ سفر در کشور اعلام و اضافه کرد: بایستی با اطلاع‌رسانی مناسب بسترهای لازم برای توسعه بخش گردشگری را فراهم کرد. ملک زاده گفت: این سازمان بخش عمده هزینه تبلیغات مراکز خصوصی فعال در زمینه گردشگری را تامین می‌کند. ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: سمینار توسعه سفرهای ارزان‌قیمت در کشور هفته گذشته با حضور بیش از ۸۵ سازمان و شرکت‌های مسافرتی و مسوولان سازمان‌های گردشگری سراسر کشور در رامسر برگزار شد.

رحمت‌ عباس‌نژاد، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در این سمینار، با بیان اینکه این همایش به عنوان پایلوت در استان مازندران برگزار شده، اظهار امیدواری کرد که در همایش‌های بعدی که در استان‌های دیگر کشور با این مقوله برگزار می‌شود، شاهد تحولات چشمگیری برای بهبود بخش گردشگری باشیم. وی این همایش را اتفاق بسیار بزرگی در مسیر ارزان‌سازی سفر دانست و متذکر شد: به کمک اصحاب رسانه و خبرنگاران در این زمینه به شدت نیازمندیم چرا که در بخش ارزان‌سازی حوزه گردشگری اهداف زیادی دنبال می‌شود و باید از تمامی امکانات جوامع مختلف در سه حوزه اقامتی، پذیرایی و حمل‌ونقل استفاده شود. عباس‌نژاد تاکید کرد: ارزان‌سازی سفر نه تنها ضرری به بخش گردشگری نمی‌رساند، بلکه افزایش سفر را در پی خواهد داشت و مسافر را به گردشگر تبدیل می‌کند.

تدوین سامانه راهبردی در حوزه گردشگری

معاون امور گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در این سمینار به ضرورت تدوین سامانه راهبردی در حوزه گردشگری کشور تاکید کرد و افزود: بازشناسی موقعیت گردشگری، شناخت موانع و ارایه راهکارهای مناسب برای توسعه این حوزه ضروری است.

محمدشریف ملک‌زاده گفت:‌ تحقق و همگانی شدن سفر در جامعه مستلزم ارائه برنامه جامع و اصولی است و بخش دولتی به تنهایی قادر به فعالیت دراین حوزه نیست. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: علاوه بر توجه به زیرساختها در بخش گردشگری، ارزان‌سازی سفرها نیز باید در اولویت کار نهادهای مربوط قرار گیرد. ملک‌زاده گفت: با ترویج فرهنگ سفر باید کاری کنیم تا کشتی اقتصادی به جای پهلو گرفتن در سواحل، در کنار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کشور پهلو بگیرد. وی در شرایط کنونی اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و توجه به تبلیغات برای همگانی شدن سفر را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست. به گفته این مسوول فرهنگی، راه‌اندازی توریسم شهری و استانی، ساخت مراکز اقامتی، هتل‌های ملی و بین‌المللی در کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی ۲۰۵ نقطه گردشگری

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی سازمان گردشگری نیز در این همایش از شناسایی ۲۰۵ نقطه جدید و ناشناخته گردشگری در کشور خبر داد. جمشید حمزه‌زاده اظهار کرد: تا پایان سال‌جاری هزار مسیر تخصصی توریستی، تعریف، شناسایی و به مردم معرفی شده است. وی از فعال بودن ۲هزار و ۲۰۰ شرکت مسافرتی و ۱۲۰ مجری فعال و با تجربه در کشور خبر داد و افزود: برای رسیدن به راهبرد مهم توسعه سفرهای ارزان قیمت در سال گذشته ۱۲ کارگاه آموزشی برگزار شد. حمزه‌زاده با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده این طرح به مشارکت همه استان‌ها نیازمندیم، تصریح کرد: در اجرای طرح توسعه سفرهای ارزان‌قیمت برای هر استان یک کارشناس در نظر گرفته شده که مسوولیت راهبردی و هدایت طرح را برعهده گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست اصلی دولت در توسعه گردشگری پایدار، توسعه درآمد مردم براساس فعال کردن استعدادهای توریستی در مناطق کشور است.

تدوین سند ملی توسعه و مدیریت اکوتوریسم

دبیر کمیته ملی اکوتوریسم سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در سمینار توسعه سفرهای ارزان‌قیمت رونق طبیعت‌گردی و اکوتوریسم را مستلزم تغییر نگرش در جامعه دانست و افزود: نگرش موجود در جامعه تخریب طبیعت است نه طبیعت گردی، از اینرو برای تغییر نگرش در جامعه باید برنامه‌ریزی شود. آرش کوشا، از تدوین سند ملی توسعه و مدیریت اکوتوریسم در کشور خبر داد و اظهار کرد: اجرای این طرح به همکاری فرابخشی سازمان‌های مختلف نیاز دارد. شاکری، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی نیز در این سمینار گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری و حمایت دولت در طرح سفرهای ارزان‌قیمت به یک فرصت اجتماعی تبدیل شده است. وی این طرح را حرکت عظیم اقتصادی و اشتغالزا دانست و افزود: اجرای طرح سفرهای ارزان‌قیمت در بعد داخلی زمینه‌ساز ساخت هویت ملی آحاد جامعه به خصوص جوانان خواهد شد تا آنها با پیشینه تاریخی و سابقه ارزشمند اعتقادی خود آشنا شوند و در بعد بین‌المللی نیز با معرفی جاذبه‌ها، ارزش‌ها و هنر و اقتدار ملی و جایگاه سیاسی در جهان عمل بزرگی صورت خواهد گرفت. در پایان این همایش یک‌روزه، قطعنامه‌ای در ۱۱ بند صادر شد که در آن بر توسعه بخش گردشگری و رفع مشکلات فرآوری و توجه به پژوهش و مطالعات در این بخش تاکید شد.