71درصد مصوبات 25 سفر استانی اجرایی شده است

وزیر کشور با بیان اینکه ۷۱درصد مصوبات استانی ۲۵ سفر اجرایی شده است، گفت: آهنگ اجرای مصوبات استانی بسیار امیدبخش است. به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی پورمحمدی در سمینار بررسی سفرهای استانی رییس جمهوری و هیات دولت در دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، در تشریح فضای کشور به شعارهای فراوان توسعه‌ای مسئولان در سال‌های گذشته و پراکندگی جمعیت اشاره کرده و گفت: اگر توسعه به توزیع مناسب و عادلانه امکانات و منابع بیانجامد، توسعه مثبت است اما اگر این اتفاق نیافتد حتی در صورت ارتقای دیگر شاخص‌های توسعه‌ای نظیر تولید ناخالص داخلی، به دلیل افزایش فاصله طبقاتی ناشی از توسعه نامتوازن و توزیع نکردن برابر منابع، توسعه ناقص و ناقض هدف خود خواهدبود.

وی تحقق شاخصه‌های توسعه به خصوص توزیع برابر منابع و امکانات را باعث افزایش انگیزه مردم برای تداوم زندگی در محیط بومی دانست و تصریح کرد: توسعه نامتوازن و ناقص باعث به هم ریختن تعادل و تراکم جمعیتی و مهاجرت‌ از روستاها به شهرها شده و حاشیه‌نشینی را گسترش می‌دهد که همین حاشیه‌نشینی باعث شکل‌گیری یک شبه بحران می‌شود. زیرا که ناچار بین این جمعیت و جمعیت شهرنشین که مرفه‌تر نیز هست اصطلاک پیش خواهد آمد.

وزیر کشور راهکارهای رفع این بحران را متوقف کردن روند توسعه نامتوازن و متعادل کردن آن دانست و افزود: برای ایجاد این توازن باید برنامه‌ریزی کرد. اما راهکار بهتر این است که تصمیم‌گیران خود در مناطق مختلف کشور حضور یابند و پس از اطلاع دقیق از نیازها و امکانات مناطق مختلف برای توسعه آنها برنامه‌ریزی کنند.

پورمحمدی، ظرفیت‌سازی مدیریتی ناشی از جلسات مشترک مدیران استانی با اعضای هیات دولت و تدوین برنامه زمان‌بندی دقیق‌تر برای اجرای مصوبات استانی را از محاسن سفرهای استانی هیات دولت دانست و گفت: با وجود آن که سفرهای استانی توقعات را افزایش داده و دولت را در محدودیت و فشار قرار داده است اما بررسی آمارهایی که از آهنگ اجرای مصوبات مشاهده می‌شود ما را به نتایج سفرهای استانی امیدوار می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد، پس از پایان سفرهای دوره‌ای که با دو سفر آتی به پایان می‌رسد دور جدید و متفاوتی از سفرهای استانی برنامه‌ریزی شود.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که چند درصد از وعده‌های سفرهای استانی تحقق یافته و چه کسی یا مجموعه‌ای مسوول پیگیری اجرای این مصوبات است، اظهار کرد: دبیرخانه‌ای در دولت تشکیل شده که مسوول پیگیری اجرای مصوبات استانی هیات دولت است. همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۷۱ درصد مصوبات سفرهای استانی تا سفر بیست‌ و پنجم محقق شده است.

وی در واکنش به پرسشی مبنی بر ضعف اطلاع‌رسانی درباره اقدامات دولت، با بیان اینکه این ضعف‌ها قابل قبول است، تصریح کرد: البته باید تاکید کنم تسریع در اجرای طرح‌‌ها صرفا نقطه قوت دولت نیست بلکه این قدرت و ظرفیت کارشناسی و اجرایی ملت ماست و دولت فقط به رفع ضعف موجود در بسترسازی و نظارت که در گذشته وجود داشت اقدام کرده است.

وزیر کشور درباره علت تفاوت اعتبارات تخصیص یافته به استان‌های مختلف گفت: ما به هر استانی متناسب با نیازها و امکانات آن استان اعتبار تخصیص می‌دهیم و این به حکم عدالت است چرا که عدالت توزیع برابر امکانات نیست بلکه توزیع متناسب امکانات است.

وی در پاسخ به پرسشی که معتقد بود اگر یک گروه کارشناسی به جای هیات دولت به استان‌ها سفر کند هزینه‌ کمتری به کشور تحمیل می‌شود یاد آور شد: بودجه امسال شر‌کت‌ها و نهادهای دولتی ۲۳۰هزار میلیارد تومان است. اگر نتیجه سفرهای استانی هیات دولت به بهبود ۱۰درصدی هزینه‌کرد این بودجه بینجامد ما ۲۳هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ‌خواهیم کرد.

در نتیجه سفرهای استانی هیات دولت اگر چه هزینه‌ چندانی هم ندارد در فرض در برداشتن هزینه باز هم به صرفه است. وزیر کشور در پاسخ به پرسش دیگری که آیا انتقال سرمایه‌ها و اعتبارات کشور به شهرستان‌های کوچک باعث اتلاف این سرمایه‌ها نخواهند شد با بیان این که شهرستان‌های ما ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند، افزود: انتقال سرمایه‌ها به شهرستان‌ها نه تنها باعث اتلاف آنها نخواهد شد بلکه باعث گرایش و حضور مردم در این مناطق نیز خواهد شد.