آلودگی منابع آبی خوزستان توسط منابع نفتی، صنایع پتروشیمی و پسابهای نیشکری، تهدیدی ملی و جدی در زمینه تولید و پرورش ماهی و آبزی پروری است. شعبانعلی نظامی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات کشور با اعلام خبر فوق و با بیان اینکه مسوولان دستگاه‌های اجرایی خوزستان باید از ادامه این روند جلوگیری کنند، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد تغییر رفتار آب از شیرین به شور در سواحل جنوبی کشور بوده‌ایم که با تخریب محیط‌زیست استان و کشور زنگ خطر آلودگی منابع آبی استان اعلام شده است.

وی همچنین ظرفیت و استعداد پرورش ماهی و آبزی پروری خوزستان را در کشور بی‌نظیر دانست و گفت: آب‌های ساحلی، تالاب‌ها و هورالهویزه و نیز رودخانه‌ها و آبهای داخلی، جایگاه خوزستان را در این زمینه ممتاز ساخته ‌است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در صورت فراهم شدن شرایط لازم برای توسعه و تولید ماهی و آبزی پروری، خوزستان قادر به تولید ۵۰درصد از نیاز کشور در این زمینه است، گفت: تحقق این برنامه نیازمند برنامه‌ریزی از سوی مسوولان شیلات و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان است. نظامی، از تشکیل کمیته توسعه آبزی‌پروری خوزستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تشکیل و فعالیت این کمیته می‌تواند مشکلات استان خوزستان در زمینه پرورش ماهی و آبزی پروری برطرف کند.

وی همچنین اظهار کرد: بهره‌برداری از فاز دوم مجتمع ماهی‌آزادگان در خوزستان که سال گذشته فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید، نیازمند ۳۵۰میلیارد ریال است که متاسفانه تاکنون هیچ اعتباری برای آن اختصاص داده نشده است.

رییس سازمان شیلات کشور برنامه‌های شیلات در سال‌جاری را توسعه تولید ماهی در دریا و آبهای داخلی و تحقق برنامه چهارم توسعه اقتصاد کشور در بخش شیلات دانست و گفت: مقرر شده که تا پایان سال۸۸، تولید آبزیان کشور به ۷۶۰هزار تن در سال برسد که تا پایان سال دوم این برنامه شاهد اجرای برنامه‌ها طبق برنامه‌ریزی اعلام شده بودیم.