راه‌آهن اصفهان – شیراز مشکل اعتباری ندارد

شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: ریل‌گذاری طرح راه‌آهن اصفهان - شیراز در مراسمی با حضور وزیر راه و ترابری و مسوولان استان فارس در قطعه دوم این طرح در ایزد‌خواست استان فارس آغاز شد. وزیر راه و ترابری در این مراسم گفت: راه‌آهن اصفهان - شیراز از لحاظ اعتبارات مشکلی نخواهد داشت و با پیش‌بینی راه‌های تامین اعتباری متعدد، از طریق فاینانس و فروش اوراق مشارکت، مشکلات احتمالی حل خواهد شد.

محمد رحمتی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: راه‌آهن اصفهان - شیراز در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز سال ۸۷ آماده بهره‌برداری است و به شیراز می‌رسد.

وی گفت: اعتبارت خوبی در بودجه سال ۸۶ برای این طرح دیده شده که مجلس در حال بررسی آن است و در اسفند ماه تصویب می‌شود.

رحمتی گفت: عملیات اجرایی این طرح با سرعت خوبی انجام شده و امیدواریم همین سرعت حفظ شود تا راه‌آهن در زمان تعیین شده به شیراز برسد.

وزیر راه اظهار کرد: همچنین برای خرید تجهیزات و ادوات مورد نیاز راه‌آهن اصفهان - شیراز از محل اعتبارت ارزی کمک خواهیم کرد. وی همچنین در خصوص ساخت فرودگاه جدید در حوالی آباده در شمال استان فارس در آینده گفت: ‌این منطقه (شمال فارس) نیاز به فرودگاه دارد که در بررسی‌های وزارت راه سه نقطه در کشور باقی مانده که باید فرودگاه در آنجا ساخته شود.رحمتی افزود: یکی از این نقاط اطراف آباده در شمال فارس است که می‌تواند در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز سال آینده عملیات اجرایی فرودگاه آن

آغاز شود.

معاون وزیر راه و ترابری و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه حمل‌و‌نقل کشور نیز در این مراسم گفت: راه‌آهن اصفهان - شیراز از جمله مهم‌ترین طرح‌های حمل‌و‌نقل ریلی کشور است.

صادق افشار افزود: با پیگیری‌های جدی استاندار فارس، نمایندگان مردم شهرستان‌های این استان در مجلس شورای اسلامی، شرایط بسیار خوبی برای اجرای این طرح فراهم شده است.

وی گروه اجرایی و پیمانکاران آن را قوی توصیف کرد و گفت: به طور مثال قطعه دوم این طرح از سمت اصفهان که هم اکنون با ورود ریل‌گذاری به حوزه استان فارس، همزمان شده است کمتر از یک سال به طول انجامیده که رکورد بسیار عالی در امر ساخت راه‌آهن به

شمار می‌رود.

افشار درباره اعتبارات مورد نیاز طرح راه‌آهن اصفهان - شیراز گفت: پیش‌بینی‌های مختلفی برای تامین اعتبار لازم از جمله فاینانس و فروش اوراق مشارکت صورت گرفته است و با تحقق آنها، کیفیت و سرعت اجرای طرح روند مطلوب‌تری به خود خواهد گرفت. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور نیز در این خصوص گفت: برای اتمام طرح راه‌آهن شیراز ـ اصفهان به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

حسین تهرانی،‌ مجری طرح‌های ساخت و توسعه زیربناهای راه‌آهن، در مراسم ورود نخستین ریل‌های راه‌آهن به استان فارس گفت: هم‌اکنون یک‌ هزار و ۸۰۰کیلومتر راه‌آهن در کشور وجود دارد و تا پایان چشم انداز باید به ۲۸هزار‌کیلومتر افزایش یابد.

وی افزود: کشور برای دسترسی به هدف چشم‌انداز سالانه به ساخت یک‌ هزار‌کیلومتر راه‌آهن نیازمند است و توان کشور نیز بیش از این است، اما محدودیت مالی فقط امکان ساخت ۲۵۰ تا ۳۰۰‌کیلومتر راه‌آهن را در سال فراهم می‌کند.

تهرانی از راه‌آهن شیراز، اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های کشور نام برد و گفت: از سال گذشته عملیات ساخت قطعات اصلی این راه‌آهن ۳۸۵کیلومتر از شهرضا تا تخت‌جمشید آغاز شده است.

مجری طرح‌های ساخت و توسعه زیربناهای راه‌آهن بیان کرد: راه‌آهن شیراز، اصفهان تا سال ۸۵ در مجموع ۹۰میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده و کل اعتبار آن ۴۷۰میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد تا پایان طرح بیش از ۵۰۰میلیارد تومان هزینه شود. وی با بیان اینکه نزدیک به دو برابر اعتبار امسال برای این طرح هزینه شده است، افزود: قطعات اول و دوم از اصفهان با ۱۲۶‌کیلومتر طول، ۹۹‌درصد پیشرفت، قطعه سوم با وجود پل ایزدخواست و چند تونل ۳۸‌درصد پیشرفت، قطعه چهارم با ۱۰۵‌کیلومتر از گردنه بحرانی کولی‌کش با ۴۵‌درصد پیشرفت، قطعه پنجم با طول ۴۵‌کیلومتر، ۶۰‌درصد پیشرفت، قطعه ششم با طول ۴۵‌کیلومتر با ۶۰‌درصد پیشرفت و قطعه هفتم با طول ۵۷‌کیلومتر با ۶۵‌درصد پیشرفت در حال انجام است.

وی گفت: ۱۳/۵‌کیلومتر تونل و ۲/۵‌کیلومتر پل‌های دره‌ای عمیق از جمله مشخصات عملیاتی این طرح است.

وی با بیان اینکه ۱۲۰‌کیلومتر از این طرح ریل‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل طرح راه‌آهن شیراز ـ اصفهان مسائل مالی و اعتباری است.

تهرانی افزود: ۱۱۵میلیون یورو اعتبار طرح در شورای اقتصاد تایید شده و به زودی به مناقصه و فاینانس گذاشته می‌شود. استاندار فارس نیز در این مراسم،‌ گفت: وجود راه‌آهن اصفهان - شیرازنه تنها چهره استان فارس را تغییر می‌دهد بلکه موجب توسعه مناطق مرکزی و جنوب کشور می‌شود.

سیدمحمدرضا رضازاده افزود: توسعه بخشی از مناطق جنوبی کشور حد فاصل بندر امام تا بندرعباس به دلیل نبود حمل‌و‌نقل ریلی، تحت‌الشعاع این کمبود قرار گرفته که راه‌آهن اصفهان - شیراز این مثلث بزرگ در این منطقه را از لحاظ توسعه، تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

به گفته استاندار فارس با امضای تفاهم نامه آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شیراز به عسلویه توسط وزارت نفت و راه، در سال آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد که تاثیر بسزایی در توسعه مناطق مرکزی و جنوبی کشور دارد.

رضازاده اجرای عملیات راه‌آهن اصفهان - شیراز را یک رکورد شکنی بزرگ در بخش پیشرفت فیزیکی تمام قطعات این طرح برشمرد و گفت: هم اکنون پیشرفت فیزیکی تونل‌های مسیر، خاک‌برداری و خاک‌ریزی طرح ۷۰درصد و پیشرفت فیزیکی ساختمان‌ها بالای ۵۰درصد محقق شده است. وی اظهار امیدواری کرد برای رفع مشکل اعتباری ردیف‌های جدید اعتباری از جمله فاینانس، اوراق مشارکت و برداشت از صندوق ذخیره‌ارزی محقق شود.